• fundersam tös

Få bort dysmak på lax?

Hej.
    Är det någon som har nått bra tips på hur man får bort dysmaken på lax? 
    Försöker lära mig att äta lax då den innehåller många bra näringsämnen, men just smaken av gyttja vänder sig i magen 🙈 

• Svar på tråden Få bort dysmak på lax?
  • MsM84

Jag kan inte säga att jag upplever att den smakar gyttja, men jag upplever lax som precis är färdiglagad och lite rosa i mitten som mindre fisksmakande än om den är över tillagad. 

• Fjäril kär

Dysmak på lax? Då undrar jag vilken lax du egentligen ätit? Låter mer som du ätit dåligt tillagad dränkt i dill , dill kan få effekten att smaka dy om man använder för mycket 

Ät en vällagad lax enligt bra beprövat recept och ta bort skinnet 

• Anonym (Carro)

Jag har upplevt samma vid två ggr, så äckligt och vi fick avsmak på lax flera år efter det.
    Den lax vi köpte kom från Willys .
    Jag har ätit färsk vildfångad havslax sedan dess, STOR skillnad! 

• EnAnonumius

Märkligt att du har fått en lax med dysmak.

Laxen när den skall leka går inte i floder, åar som innehåller dy, utan de föredra klara vatten med grusbotten..

Så jag håller med "Fjäril kär", att en dålig tillagad lax med extremt mycket dill kan ge en konstig smak på lax.

Om du vill ha tag på god lax, så försök att få lax som har blivit fiskad ur havet istället...
    Och som tipset gavs, så skinna laxen också.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tecum
    Fjäril kär skrev 2025-05-26 18:15:30 följande:

Dysmak på lax? Då undrar jag vilken lax du egentligen ätit? Låter mer som du ätit dåligt tillagad dränkt i dill , dill kan få effekten att smaka dy om man använder för mycket 

Ät en vällagad lax enligt bra beprövat recept och ta bort skinnet 

Det framgår inte om laxen är köpt eller egenfångad. Regnbågslax som lever i dammar där man säljer fiskekort får lätt dysmak om de hinner bli gamla nog.
  • Anonym (V)

Äter lax med jämna mellanrum men inte ätit lax med dysmak.

Svar på tråden Få bort dysmak på lax?