Inlägg från: Kvittning |Visa alla inlägg
  • Kvittning

Har man rätt att sälja det man har fått?

Anonym (qwerty) skrev 2025-05-27 18:53:04 följande:

Ger man  bort något så är det ju upp till mottagaren att göra vad som med det...
    Däremot skulle jag också vara lite irriterad och aldrig de dem något mer. Enkelt.

Tycker det beror på.

Om man har något av värde som man kan sälja men ger bort för att bara snäll so är det fullt att säga och ta pengarna. 

Jag gav bort en barnvagn till en vän som jag sedan tappade kontakten med litegrann. Jag hade kunnat sälja den men du kändes rätt att istället ge dem till henne då jag visste att hon hade det tufft ekonomisjt. 4 år senare kontaktar hon mig för att fråga om det är ok att hon ger den vidare till en annan person jag inte känner eller om jag vill ha den tillbaka för att kunna sälja. 

För hon visste att jag inte gav den till henne bara för att bli av med den utan att jag genom att ge den till henne istället för att sälja faktiskt förlorade pengar. Och jag blev jätteglad att hon hörde av sig och glad att vagnen kunder komma till fortsatt amvändning.

Självklart tar man inte emot en gåva på det sättet ts beskriver bara för att sälja. 
Svar på tråden Har man rätt att sälja det man har fått?