Inlägg från: Anonym (Vad säger ni?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vad säger ni?)

Har man rätt att sälja det man har fått?

Lisa har 10 par felfria jeans av ett visst märke som hon vet att väninnan Alva och dottern gillar. Alva är inte välbärgad men klarar sig bra men har inte råd med dyra märkesjeans till sig själv och dottern.

Lisa frågar vilken storlek Alva och dottern har och Alva svarar att det är samma storlek som Lisa tänkte göra sig av med.

Lisa ger gladeligen bort jeansen till Alva då hon tror att hon och dottern kommer att uppskatta jeansen dom gillar men inte har råd med. Det visar sig senare att Alva och dottern sålde jeansen istället för att använda dom.

Har Lisa rätt att vara smått irriterad över att Alva tydligen bara ville tjäna pengar på hennes jeans och inte använda dom? Borde Lisa inte bry sig? Har Alva gjort en fuling?

• Svar på tråden Har man rätt att sälja det man har fått?
  • Anonym (Vad säger ni?)
    Anonym (Patricia) skrev 2025-05-27 17:55:45 följande:

Gett är gett och fått är fått.  Det handlar väl mer om att man ger utifrån sin egen dumhet .  Vill jag ge bort en designväska för 25.000 till en slarvig lillasyster är det min egen dumhet . Att systern  knölar ihop den i en full garderob och förstör väskan eller säljer den är upp till hennes dumhet. 
    Tycka saker kan man alltid göra men det är ju en privat åsikt som varken gör till eller från. Däremot kanske man själv lär sig läxan och inte upprepar det . 

Men i ditt fall så antar jag att du vet att systern är en slarvmaja som inte bryr sig om sina saker? Så då ger du väskan med det i åtanke.

I mitt exempel så har ju Alva och dottern pratat om hur mycket dom gillar jeansen i fråga men inte har råd att köpa märket. Då är det väl knappast dumhet att tro att dom tänker använda dom istället för att sälja jeansen direkt? Speciellt om Lisa säger till Alva att hon hellre ger bort jeansen till henne och dottern så att dom kommer till användning istället för att skänka till välgörenhet eller kasta dom. Och Alva säger att dom blir jätteglada för jeansen.
    TriC skrev 2025-05-27 18:00:15 följande:

Det var såklart fult gjort, och hon borde ha erbjudit sig att lämna tillbaka dem då hon inte tänkte använda dem. 

Tycker också att det är fult att ta emot enbart för att sälja. Det är stor skillnad om jeansen hade använts ett par år och sen sålts.
    Anonym (E) skrev 2025-05-27 18:12:59 följande:

Lisa kanske hade sålt dem själv om inte Alva hade velat ha dem, det kan ju mycket väl vara så att de helt enkelt inte passade och därför sålde hon dem, tog hon dom enbart för att sälja så är det lite fult och jag hade nog blivit lite irriterad 

Jeansen passade både Alva och dottern och Lisa har också hört i flera år hur mycket dom gillar just dom märkesjeansen. Så dom verkar ju ha tagits emot enbart för att säljas.

• Anonym (Vad säger ni?)
    Dexter dot com skrev 2025-05-27 18:46:47 följande:

Alva gjorde en riktig fuling och Lisa har all rätt att vara besviken och irriterad.

Kan bara hålla med.
    Anonym (Treta) skrev 2025-05-27 18:49:20 följande:

Det tycker jag var fult gjort. 

Håller med.
    Anonym (qwerty) skrev 2025-05-27 18:53:04 följande:

Ger man  bort något så är det ju upp till mottagaren att göra vad som med det...
    Däremot skulle jag också vara lite irriterad och aldrig de dem något mer. Enkelt.

Absolut men man kan ju ta emot på ärliga grunder också och inte låtsas bli glad att man själv och dottern får märkesjeans man så gärna vill ha men inte har råd med.

Dom får inget igen det är ett som är säkert. Igår pratade vi om märkesväskor som var populära för tonåringar. Av en händelse så har jag nyss rensat ut gamla väskor av dessa märken som jag inte vet vad jag ska göra med och skulle ha kunnat ge men det blir inget av med det. Jag kommer att skänka väskorna till ett hem för misshandlade kvinnor istället. Googlade imorse vad man kan göra med gamla väskor och det var ju ett bra förslag jag aldrig hade tänkt på.

• Anonym (Vad säger ni?)
    Anonym (Em) skrev 2025-05-28 15:22:33 följande:

Fult om syftet med att ta emot vara att sälja dom vidare. Men det kan ju vara så att modell eller storlek inte passade trots allt och då är det fritt fram att sälja vidare, tycker jag.

Det var olika modeller, boot, straight osv, och storleken passade både Alva och dottern. 
    Kvittning skrev 2025-05-28 16:08:39 följande:
    Tycker det beror på.

Om man har något av värde som man kan sälja men ger bort för att bara snäll so är det fullt att säga och ta pengarna. 

Jag gav bort en barnvagn till en vän som jag sedan tappade kontakten med litegrann. Jag hade kunnat sälja den men du kändes rätt att istället ge dem till henne då jag visste att hon hade det tufft ekonomisjt. 4 år senare kontaktar hon mig för att fråga om det är ok att hon ger den vidare till en annan person jag inte känner eller om jag vill ha den tillbaka för att kunna sälja. 

För hon visste att jag inte gav den till henne bara för att bli av med den utan att jag genom att ge den till henne istället för att sälja faktiskt förlorade pengar. Och jag blev jätteglad att hon hörde av sig och glad att vagnen kunder komma till fortsatt amvändning.

Självklart tar man inte emot en gåva på det sättet ts beskriver bara för att sälja. 
    Din vän var classy och du gav av samma orsak som jag gjorde. 
    Anonym (123456) skrev 2025-05-28 16:13:58 följande:

De kanske gärna ville ha jeansen egentligen men kom fram till att de behövde pengarna mer.

Så dåligt ställt har dom det verkligen inte att dom behöver sälja saker. Dessutom vore det ju rent utav dumt att sälja märkesjeans för en spottstyver för att sen behöva köpa nya billigare jeans för typ samma summa man fick för märkesjeansen så i det här fallet så var det inte så. 

Hon tog emot dom med tanken att direkt sälja jeansen. Jag tvekar inte det minsta på det. Tyvärr. 

• Anonym (Vad säger ni?)
    Anonym (123456) skrev 2025-05-28 17:00:00 följande:
    Ok, så de kommer behöva köpa billigare jeans för samma summa som de fick för jeansen. Men vad var då enligt dig motivet att sälja dem? Reta dig?
    Jag tror du förstår precis vad jag menar om du tänker efter. 
  • Anonym (Vad säger ni?)
    Anonym (Elle) skrev 2025-05-28 17:03:02 följande:
    Kan vara så att de hade det så knackigt med pengar, så att pengarna som de fick för jeansen gick till mer akuta saker.

Ifall det var så, kan man ha förståelse tycker jag. Det har blivit mycket dyrare att leva numera.
    Fast Alva har det inte knackigt med pengar. Inte rik men inte heller på någon dålig nivå och hon är dessutom gift med en man som betalar för allt som har med hus och hem att göra. 
  • Anonym (Vad säger ni?)
    Anonym (Vad säger ni?) skrev 2025-05-28 17:10:19 följande:
    Fast Alva har det inte knackigt med pengar. Inte rik men inte heller på någon dålig nivå och hon är dessutom gift med en man som betalar för allt som har med hus och hem att göra. 
    I tillägg: Det är bara Alvas dotter och hon betalar det mesta för dottern och sig själv gällande kläder, nöjen och mobil typ men resten betalar maken. 
  • Anonym (Vad säger ni?)
    Anonym (Om) skrev 2025-05-28 20:01:34 följande:

Om jag som mottagare hade fått byxor av dig och jag vet att de har ett värde även begagnat. Så hade jag sagt något i stil med att de har ett värde. Att jag ska kolla med dottern om hon vill ha dem. Men om hon inte vill ha dom? Ska jag sälja? ska vi isf dela? Osv.
    jag har checkat av med dig alla dagar i veckan!

riktigt dåligt gjort av din sk vän. Jag har också en kompis som har dåligt ställt, förut kunde jag skicka över lite pengar till henne så hon skulle få ett drägligare liv med barnen. De visade sig senare att de gick till alkohol och märkliga dyrare kläder till henne själv. Så jag fick sluta hjälpa henne, min tanke var att barnen kanske skulle få julklappar, lite lyx under sommarlovet. Men icket.

Du har moral till skillnad från min väninna. Både Alva och dottern hade kommenterat jeansen förut många gånger och att dom inte har råd. Jag hade ett gäng jag behövde göra mig av med och frågar då om det är rätt storlek och det var rätt storlek för både Alva och dottern. Självklart vill jag då ge jeansen till dom men inte för att dom ska sälja dom så fort jag har lämnat av jeansen. Jag sa ju dessutom att jag är glad att dom två kan använda jeansen. Jag sa inte "jag är glad att ge dom till er så att ni kan sälja dom och tjäna pengar". 

Angående din kompis du gav pengar. Så. Himla. Dåligt. Av. Henne. Man blir ju kräkfärdig av sånt där. Du ville ju inte sponsra alkohol och märkeskläder utan biobesök med barnen, cyklar, barnkläder eller något liknande. Hur kan folk utnyttja andras välvilja så där? Obegripligt men inte ovanligt tydligen. Förstår att du inte ger ett öre till åt henne längre. 
    Pehrmedh skrev 2025-05-28 20:20:22 följande:

Moral och etik, ja.
    Kan säga såhär. Hade jag varit A hade jag frågat om det är ok att sälja dem.

Det hör liksom till.
    Hade varken gett eller försökt sälja något till Alva efter denna händelse.

Håller helt med dig och så gör en moralisk och bra vän. Och dom kommer aldrig att få något igen. Jag skrev tidigare i tråden att jag har väskor jag ska göra mig av med i märken som dottern älskar men väskorna kommer att gå till utsatta kvinnor nu istället. Aldrig mer skänker jag saker till dessa två. 
  • Anonym (Vad säger ni?)
    Anonym (Å andra sidan) skrev 2025-05-28 20:34:32 följande:

Det var lite fult gjort men man får också betänka att hur mycket de än talade om att de ville ha de här jeansen så kanske de insåg att det inte var det som de mest behövde.

Och då vann kanske behovet, och förnuftet.

Hade jag fått veta bakvägen att vännen betalat viktiga räkningar eller köpt mat för pengarna hade jag inte sagt nåt, det är självklart att det är högre prioriterat än designerjeans och de skäms säkert för att de har det så fattigt.

Hade jag å andra sidan fått veta att de fixat nya lösnaglar för pengarna hade jag nog tyckt att de var ytliga våp som snyltar på en vänskap, och då inte gett dem något mer.

Utan att gå in på deras ekonomi i detalj (som jag faktiskt vet en hel del om både från Alva och min man från hennes man)  så säger jag bara att dom inte betalade räkningar utan snarare fixade lösnaglar. Dom är inte fattiga. Håller med dig om att betala viktiga räkningar istället för att behålla jeans om man är fattig och skäms för det men så är det inte i det här fallet. Inte alls. 

Jag förstår vad du menar om behov men om man nu får märkesjeans gratis så är det ju inte så att man kan ha för många nödvändigtvis och att dom inte "behövde" dom. Det är ju skillnad på att få gratis jeans och gå ut och handla för egna pengar. Och isf behåller man väl märkesjeansen och gör sig av med dom utan märke? Om man nu inte enbart vill tjäna en extra hacka vill säga. 
  • Anonym (Vad säger ni?)
    Pehrmedh skrev 2025-05-28 20:49:03 följande:
    Förstår dig. Oavsett deras ekonomiska situation så frågar man såklart om det är ok att sälja dem vidare.
    Åtminstone när det är det första man gör. Hade inte tänkt eller tyckt något om det såldes om det hade gått ett år eller två och dom hade använt dom under tiden. 
    Anonym (Räcker och blir över) skrev 2025-05-28 20:53:00 följande:

Om Lisa nu har TIO (!!!!) felfria märkesjeans och även flera märkesväskor som hon inte vill ha, så tycker jag inte att hon ska bry sig. Hade inte jag gjort i alla fall. Låt de göra vad de vill med gåvorna. Du verkar ju ha så det räcker och blir över. Hade varit en femma om du behövt pengarna själv och velat sälja dem.

Jag har absolut mer kläder, skor, väskor och prylar än jag behöver. Det är jag den första att erkänna. Det betyder dock inte att jag vill bli utnyttjad eller att jag gillar att mina vänner är smått omoraliska i relation till mig.

Jag vill ge saker till människor som har användning för sakerna och i kanske tom blir lite glada över det dom får också. Jag vill inte ge saker till folk som tar emot det enbart för att sälja och tjäna pengar på det nästa dag bakom ryggen på mig. 
    Anonym (Förslag) skrev 2025-05-28 21:06:00 följande:

Fråga Alva varför hon sålde jeansen då du uppfattade det som att de verkligen vill använda dem själva. Det är svårt att veta om hon är manipulativ och tjatade om jeansen för att kunna sälja eller om det finns någon annan orsak bakom. 

Jag vet inte hur jag skulle göra det på ett snyggt sätt? Kanske bäst att bara låta det bli en läxa för mig själv angående Alva? 

• Anonym (Vad säger ni?)
    Anonym (Elle) skrev 2025-05-28 21:10:46 följande:
    Moral vänner emellan gäller tycker jag!

Sedan, om någon har det väldigt dåligt ställt och behöver betala viktiga räkningar, kan det bli så att den personen kommer fram till att man ändå behöver sälja den gåva som man har fått. Men skäms för att berätta det för vännen, så man låter bli.
    Inte snyggt gjort, men kanske lite förståeligt i alla fall. Då kan ju vännen som gav känna, om hon får reda på det, att hon har gjort lite verklig nytta för sin väninna i alla fall. 

Man ska inte begära av rikare vänner att de alltid ska betala och bidra! I det här fallet så hade ju väninnan som fått jeansen dessutom det ganska bra ställt. (Själv har jag betydligt rikare vänner, men förväntar mig inte sådant. Man ska vara stolt över det som man själv har. )

Toppen att TS hittade ett bra ställe att ge väskorna till.
    Exakt så; moral vänner emellan! Om att sälja vid verkliga behov det har jag inga problem med alls så jag håller med om det du skriver där också. 

Jag blev jätteglad när jag hittade stället som jag kan donera väskorna och annat till i framtiden. Då går det till personer som verkligen behöver det och sakerna är alltid i toppskick så dom bör kunna ha sakerna länge framöver. Förhoppningsvis är det en liten hjälp på vägen i en mörk tid för kvinnorna. 
    Anonym (H) skrev 2025-05-28 21:14:29 följande:

Jag tycker det var fult gjort. Man kanske hade velat ge dem till någon annan som velat ha dem. 

Exakt så, svarade på det du och Elle skrev ovanför ditt citat då det passade till er båda. 
    Anonym (Räcker och blir över) skrev 2025-05-28 21:14:56 följande:
    Det var inte snyggt gjort, det håller jag med om, men inget att jaga upp sig över om man har så förbannat mycket märkesplagg ändå. Strunt samma.
    Jag har inte jagat upp mig och att jag har "förbannat mycket märkesplagg ändå" vet jag inte hur det är relevant i sammanhanget? Är det mindre irriterande och sårande att bli utnyttjad av någon för att man har det ganska gott ställt än om man inte är lika lyckligt lottad i det materiella? Det är inte att det var märkesjeans som stör mig utan att Alva betedde sig omoraliskt mot mig som hon säger sig vara så god vän med. Dessutom gick någon/några som faktiskt hade haft användning av jeansen miste om dom pga henne. 

• Anonym (Vad säger ni?)
    Anonym skrev 2025-05-29 10:50:30 följande:

Jag hade övervägt om jag vill vara fortsatt vän med henne efter detta faktiskt.
    Så katastrofalt fult gjort.

Det kommer att spela in i min fortsatta vänskap med henne åtminstone. 
    Anonym (S) skrev 2025-05-29 15:00:33 följande:

Riktigt osnyggt gjort faktiskt! Skillnad om du prackat på dem jeansen, nu hade de ju typ "tjatat"? Om man nu av nån anledning kommer på att man inte vill ha det man fått borde väl första tanken vara att lämna tillbaka dem?
    Min morsa är lite så där att gama till sig saker och sen ge vidare. När jag blev sambo lovade hon bort "sånt jag ändå inte skulle behöva" till mitt syskon, jobbarkompisar, kompisars barn. Nu var hon som tur var så korkad att hon talade om det i förväg, tror rätt många blev besvikna där! En sak om hon förmedlat kontakten men att lova bort saker som inte ens är sina egna!

Din mamma... jösses Amalia. Vad gjorde du med dina överloppsprylar om du hade några? 

• Anonym (Vad säger ni?)
    Anonym (Uschkännerigen) skrev 2025-05-29 18:32:46 följande:
    Det är ett ytterst märkligt beteende ,att lova bort saker som inte är ens egna - dels för att saken är någon annans men också eftersom det sätter andra i en riktigt jobbig social situation. Var med om liknande nämligen. Min man och jag köpte en ny syskonvagn till våra barn när de var små. Eftersom den var ett nyköp så hade den fortfarande god kvalitet när vi slutade använda den. Så vi bestämde oss för att skänka bort den till någon med behov. Sagt och gjort, fick kontakt med en ensamstående mamma som verkligen behövde en syskonvagn då hon  även var gravid. Det går ett par dagar/någon vecka bara och sedan ringer min ena svägerska och är överlycklig och tackar så hemskt mycket för vagnen...Min kära svärmor hade från det blå lovat henne vår vagn. Blev så ställd och förklarade att vi redan lovat bort den. Svägerskan blev sur, svärmor blev ännu surare- det blev en riktig cirkus där flera la sig i och jag framställdes som så dum som inte ställde upp för familjen. Medan jag kände 
    1. De har råd att köpa en egen
    2. De hade redan en fungerande syskonvagn 
    3. Att skänka är vårt val, svärmor visste inte att det var vår plan och hon hade ingen rätt att besluta att vi inte vill ha ersättning för något så kostsamt 

Hade inte ovanstående gällt så hade jag såklart kollat med familjen först men inte tänkte jag ringa en gravid, ensamstående kvinna och säga : "sorry, ingen vagn till dig" ....

Kräktes på hela situationen 🤮
    Men herregud, din svärmor? Ibland finner man inte ord för dumheter som andra gör. Snacka om att ställa till det och så är det DU som får skit. Sinnessjukt men ack så vanligt. Har era relationer återhämtat sig? Fick din man skit också eller skyllde alla på dig som det alltid görs när det kommer till svärdöttrar?  

Ni gjorde helt rätt som stod fast vid att ge vagnen till den ensamstående mamman. 
Svar på tråden Har man rätt att sälja det man har fått?