Inlägg från: Anonym (Elle) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elle)

Har man rätt att sälja det man har fått?

Anonym (Vad säger ni?) skrev 2025-05-27 17:49:20 följande:
    Har man rätt att sälja det man har fått?

Lisa har 10 par felfria jeans av ett visst märke som hon vet att väninnan Alva och dottern gillar. Alva är inte välbärgad men klarar sig bra men har inte råd med dyra märkesjeans till sig själv och dottern.

Lisa frågar vilken storlek Alva och dottern har och Alva svarar att det är samma storlek som Lisa tänkte göra sig av med.

Lisa ger gladeligen bort jeansen till Alva då hon tror att hon och dottern kommer att uppskatta jeansen dom gillar men inte har råd med. Det visar sig senare att Alva och dottern sålde jeansen istället för att använda dom.

Har Lisa rätt att vara smått irriterad över att Alva tydligen bara ville tjäna pengar på hennes jeans och inte använda dom? Borde Lisa inte bry sig? Har Alva gjort en fuling?

Kan vara så att de hade det så knackigt med pengar, så att pengarna som de fick för jeansen gick till mer akuta saker.

Ifall det var så, kan man ha förståelse tycker jag. Det har blivit mycket dyrare att leva numera.
  • Anonym (Elle)
    Anonym (Vad säger ni?) skrev 2025-05-28 17:10:19 följande:
    Fast Alva har det inte knackigt med pengar. Inte rik men inte heller på någon dålig nivå och hon är dessutom gift med en man som betalar för allt som har med hus och hem att göra. 
    Ja, i så fall är det som hon gjorde konstigt! 
  • Anonym (Elle)
    Anonym (Räcker och blir över) skrev 2025-05-28 20:53:00 följande:

Om Lisa nu har TIO (!!!!) felfria märkesjeans och även flera märkesväskor som hon inte vill ha, så tycker jag inte att hon ska bry sig. Hade inte jag gjort i alla fall. Låt de göra vad de vill med gåvorna. Du verkar ju ha så det räcker och blir över. Hade varit en femma om du behövt pengarna själv och velat sälja dem.

Moral vänner emellan gäller tycker jag!

Sedan, om någon har det väldigt dåligt ställt och behöver betala viktiga räkningar, kan det bli så att den personen kommer fram till att man ändå behöver sälja den gåva som man har fått. Men skäms för att berätta det för vännen, så man låter bli.
    Inte snyggt gjort, men kanske lite förståeligt i alla fall. Då kan ju vännen som gav känna, om hon får reda på det, att hon har gjort lite verklig nytta för sin väninna i alla fall. 

Man ska inte begära av rikare vänner att de alltid ska betala och bidra! I det här fallet så hade ju väninnan som fått jeansen dessutom det ganska bra ställt. (Själv har jag betydligt rikare vänner, men förväntar mig inte sådant. Man ska vara stolt över det som man själv har. )

Toppen att TS hittade ett bra ställe att ge väskorna till.
Svar på tråden Har man rätt att sälja det man har fått?