Inlägg från: Pehrmedh |Visa alla inlägg
  • Pehrmedh

Har man rätt att sälja det man har fått?

Moral och etik, ja.
    Kan säga såhär. Hade jag varit A hade jag frågat om det är ok att sälja dem.

Det hör liksom till.
    Hade varken gett eller försökt sälja något till Alva efter denna händelse.

• Pehrmedh
    Anonym (Vad säger ni?) skrev 2025-05-28 20:32:45 följande:
    Du har moral till skillnad från min väninna. Både Alva och dottern hade kommenterat jeansen förut många gånger och att dom inte har råd. Jag hade ett gäng jag behövde göra mig av med och frågar då om det är rätt storlek och det var rätt storlek för både Alva och dottern. Självklart vill jag då ge jeansen till dom men inte för att dom ska sälja dom så fort jag har lämnat av jeansen. Jag sa ju dessutom att jag är glad att dom två kan använda jeansen. Jag sa inte "jag är glad att ge dom till er så att ni kan sälja dom och tjäna pengar". 

Angående din kompis du gav pengar. Så. Himla. Dåligt. Av. Henne. Man blir ju kräkfärdig av sånt där. Du ville ju inte sponsra alkohol och märkeskläder utan biobesök med barnen, cyklar, barnkläder eller något liknande. Hur kan folk utnyttja andras välvilja så där? Obegripligt men inte ovanligt tydligen. Förstår att du inte ger ett öre till åt henne längre. 
    Pehrmedh skrev 2025-05-28 20:20:22 följande:

Moral och etik, ja.
    Kan säga såhär. Hade jag varit A hade jag frågat om det är ok att sälja dem.

Det hör liksom till.
    Hade varken gett eller försökt sälja något till Alva efter denna händelse.

Håller helt med dig och så gör en moralisk och bra vän. Och dom kommer aldrig att få något igen. Jag skrev tidigare i tråden att jag har väskor jag ska göra mig av med i märken som dottern älskar men väskorna kommer att gå till utsatta kvinnor nu istället. Aldrig mer skänker jag saker till dessa två. 
    Förstår dig. Oavsett deras ekonomiska situation så frågar man såklart om det är ok att sälja dem vidare.
  • Pehrmedh
    Anonym (Förslag) skrev 2025-05-28 21:06:00 följande:

Fråga Alva varför hon sålde jeansen då du uppfattade det som att de verkligen vill använda dem själva. Det är svårt att veta om hon är manipulativ och tjatade om jeansen för att kunna sälja eller om det finns någon annan orsak bakom. 

Nej, gör inte det. Helt onödigt.

Bättre att lämna bakom sig och sälja sakerna eller skänka dem, men inte till Alva.
Svar på tråden Har man rätt att sälja det man har fått?