Inlägg från: Anonym (Förslag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förslag)

Har man rätt att sälja det man har fått?

Fråga Alva varför hon sålde jeansen då du uppfattade det som att de verkligen vill använda dem själva. Det är svårt att veta om hon är manipulativ och tjatade om jeansen för att kunna sälja eller om det finns någon annan orsak bakom. 

• Anonym (Förslag)
    Anonym (Vad säger ni?) skrev 2025-05-28 22:11:45 följande:
    Åtminstone när det är det första man gör. Hade inte tänkt eller tyckt något om det såldes om det hade gått ett år eller två och dom hade använt dom under tiden. 
    Anonym (Räcker och blir över) skrev 2025-05-28 20:53:00 följande:

Om Lisa nu har TIO (!!!!) felfria märkesjeans och även flera märkesväskor som hon inte vill ha, så tycker jag inte att hon ska bry sig. Hade inte jag gjort i alla fall. Låt de göra vad de vill med gåvorna. Du verkar ju ha så det räcker och blir över. Hade varit en femma om du behövt pengarna själv och velat sälja dem.

Jag har absolut mer kläder, skor, väskor och prylar än jag behöver. Det är jag den första att erkänna. Det betyder dock inte att jag vill bli utnyttjad eller att jag gillar att mina vänner är smått omoraliska i relation till mig.

Jag vill ge saker till människor som har användning för sakerna och i kanske tom blir lite glada över det dom får också. Jag vill inte ge saker till folk som tar emot det enbart för att sälja och tjäna pengar på det nästa dag bakom ryggen på mig. Jag vet inte hur jag skulle göra det på ett snyggt sätt? Kanske bäst att bara låta det bli en läxa för mig själv angående Alva? 

Tänk om det var så att hon sålde för att hon inte hade något annat val. Tänk på det sättet när du frågar. Du tror att hon sålde av anledningen att tjäna lite snabba pengar. Det gjorde hon säkert men varför? Är hon sniken eller behövde hon pengarna av en verklig anledning (som du inte vet om). Varför sålde hon när hon sa att hon "älskade" dem?

Om hon på riktigt är manipulativ och vill ha dina märkesgrejor för att sälja hade hon förmodligen inte sålt det första bästa utan hon hade väntat på mer. 

Om hon är allmänt sniken kommer du få svaret om du ställer frågan för då kommer hon inte tycka att hon gjort något fel "gett är gett och fått är fått". Då vet du det och kan hantera er vänskap eller icke vänskap utifrån detta. Det kan förstås också vara så att hon alltid bjuder på massa annat til dig t ex middagar o dyl och därför inte tycker att detta är en stor sak i ert vänskapsförhållande.

Om hon har allvarliga problem i hemmet eller ekonomiskt kanske hon börjar dela detta med dig om du ställer denna fråga. 

Var inte rädd för att ställa frågan för det är märkligt att man först säger att man gillar märket/modellen jättemycket och sedan säljer. Frågan är helt normal att ställa. Du blandar in dina känslor i frågan. Föreställ dig att hon tjatat om dessa jeans länge, hon köper dem för att sedan efter en kort tid sälja dem. Då hade du förmodligen frågat varför hon sålde dem. Den enda skillnaden i detta fallet är att du gav dem till henne. 

Om hon är en vän som du innan detta hände anser vara en av dina närmaste vänner är risken stor att du förlorar henne på grund av att du inte vågade ställa frågan och därför drog dina slutsatser. Jag tror att om du inte ställer frågan är er vänskap förbi i vilket fall för hur ska du kunna lita på henne igen. Detta är från min egen erfarenhet.  
Svar på tråden Har man rätt att sälja det man har fått?