Inlägg från: Anonym (Uschkännerigen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Uschkännerigen)

Har man rätt att sälja det man har fått?

Anonym (S) skrev 2025-05-29 15:00:33 följande:

Riktigt osnyggt gjort faktiskt! Skillnad om du prackat på dem jeansen, nu hade de ju typ "tjatat"? Om man nu av nån anledning kommer på att man inte vill ha det man fått borde väl första tanken vara att lämna tillbaka dem?
    Min morsa är lite så där att gama till sig saker och sen ge vidare. När jag blev sambo lovade hon bort "sånt jag ändå inte skulle behöva" till mitt syskon, jobbarkompisar, kompisars barn. Nu var hon som tur var så korkad att hon talade om det i förväg, tror rätt många blev besvikna där! En sak om hon förmedlat kontakten men att lova bort saker som inte ens är sina egna!

Det är ett ytterst märkligt beteende ,att lova bort saker som inte är ens egna - dels för att saken är någon annans men också eftersom det sätter andra i en riktigt jobbig social situation. Var med om liknande nämligen. Min man och jag köpte en ny syskonvagn till våra barn när de var små. Eftersom den var ett nyköp så hade den fortfarande god kvalitet när vi slutade använda den. Så vi bestämde oss för att skänka bort den till någon med behov. Sagt och gjort, fick kontakt med en ensamstående mamma som verkligen behövde en syskonvagn då hon  även var gravid. Det går ett par dagar/någon vecka bara och sedan ringer min ena svägerska och är överlycklig och tackar så hemskt mycket för vagnen...Min kära svärmor hade från det blå lovat henne vår vagn. Blev så ställd och förklarade att vi redan lovat bort den. Svägerskan blev sur, svärmor blev ännu surare- det blev en riktig cirkus där flera la sig i och jag framställdes som så dum som inte ställde upp för familjen. Medan jag kände 
    1. De har råd att köpa en egen
    2. De hade redan en fungerande syskonvagn 
    3. Att skänka är vårt val, svärmor visste inte att det var vår plan och hon hade ingen rätt att besluta att vi inte vill ha ersättning för något så kostsamt 

Hade inte ovanstående gällt så hade jag såklart kollat med familjen först men inte tänkte jag ringa en gravid, ensamstående kvinna och säga : "sorry, ingen vagn till dig" ....

Kräktes på hela situationen 🤮
  • Anonym (Uschkännerigen)
    Anonym (Vad säger ni?) skrev 2025-05-30 14:37:10 följande:
    Men herregud, din svärmor? Ibland finner man inte ord för dumheter som andra gör. Snacka om att ställa till det och så är det DU som får skit. Sinnessjukt men ack så vanligt. Har era relationer återhämtat sig? Fick din man skit också eller skyllde alla på dig som det alltid görs när det kommer till svärdöttrar?  

Ni gjorde helt rätt som stod fast vid att ge vagnen till den ensamstående mamman. 
    Jodå, med tiden så blev det bra igen. Var en märklig situation från början då det inte riktigt var ett "typiskt" beteende från någon part och så blev det väl en snöbollseffekt tänker jag. 

Haha, vi stackars svärdöttrar🤣 Skämtåtsido,  skulle svara nja...ibörjan av konflikten så hette det faktiskt vi så min make fick höra han också men i något led så gick det över till att han nog ville ge till sin syster men jag var den som sa nej och då blev det mitt fel istället 😅
Svar på tråden Har man rätt att sälja det man har fått?