Inlägg från: Anonym (ÄA) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ÄA)

Bryta sekretessen i skolan

Nej, det är inte rimligt. Du gjorde helt rätt som tog till de medel du hade för att rädda elevens liv och hälsa. 

Att anmäla händelsen eftersom den bröt mot sekretessen är rimligt, men det borde skett parallellt med att man gjorde tydligt att du gjort en superinsats som i en krissituation kunde tänka utanför boxen och göra det som gav eleven hjälp så fort som möjligt. Det är regelverket som blr ses över. 

Kan det vara så att rektorn var chockad? Har ni pratat om händelsen efteråt? Fått stöd? Finns en krisgrupp men krisplan som har aktiverats? 

• Anonym (ÄA)

Man kan undra vad som hade hänt om en elev blivit akut sjuk på skolavslutningen och en närvarande förälder eller mormor eller så visade sig vara läkare. Hade rektorn då hindrat den personen från att hjälpa barnet pga sekretessregler? 

Att anmäla händelsen så att den blir utredd är bra. Men att anmäla TS är helt befängt. Är du, TS, säker på att anmälan är riktad mot dig personligen och att det inte rör sig om någon form av avvikelseanmälan, som måste göras i såna lägen? 

• Anonym (ÄA)
    Anonym (H) skrev 2025-05-29 10:12:09 följande:

Ja, du bröt mot sekretessen vilket är en sak. Att du räddade ett liv är något annat. Ta konsekvenserna för sekretessbrottet, skaka av dig det och gå vidare. Jag tycker du gjorde helt rätt.

Du som verkar insatt, varför påverkar sättet man tillkallar läkare huruvida det är sekretessbrott eller inte? 
  • Anonym (ÄA)

Vad jag googlat mig fram till har läkare skyldighet att journalföra vårdinsatser de utför på sin fritid (om det är mer än vad vem som helst hade kunnat göra). Som läkare kan man alltså vara yrkesutövande även utanför ordinarie arbetstid. Man borde kunna hänvisa till detta och att läkaren som kom var där i egenskap av profesionell - inte som bekant till TS - precis som den sjukvårdspersonal som jag förmodar dök upp senare.

TS uppgift var att tillkalla läkare och hen gjorde det så skyndsamt som möjligt. Det är inte en privatperson som kommit utan en läkare som utfört sitt uppdrag. 

Svar på tråden Bryta sekretessen i skolan