• Anonym (Chokladkakan)

Betal-utbildningar VS komvux?

Jag vill skola om mig från lärare till att jobba med löner och har hört om Distansutbildningar som man betalar för och sen finns de här Administratör-kurserna på komvux. Någon som gått utbildning till Löneadministratör och betalat för en sådan? Var ni nöjda med innehållet?

Jag har hört så mycket negativt kring de här betal-utbildningarna men samtidigt tänker jag att kurser på Komvux kostar ju faktiskt också pengar om man tar CSN (lån). Så vad är skillnaden då, tänker jag. Förstår inte varför en del ser negativt på dessa betal-kurser.

Det känns lite som att om man utbildat sig via exempelvis Distansinstitutet som är betal-utbildning får man inte så lätt jobb, medan man får det om man gått på komvux. 

• Svar på tråden Betal-utbildningar VS komvux?
  • Anonym (?)

Kolla YH

Fördelen med YH och komvux är  att det är en känd typ av utbildning med någon form av kavaltetskontroll.

• Anonym (Chokladkakan)

Okej tack! Ja jag anmälde mig till kursen Administratör Bas i höst på Komvux. Den är på 550 poäng. Ska sen läsa vidare till "Administratör påbyggnad  Redovisningsassistent".  Den är på 400 poäng.

• Anonym (KY)

Skillnaden?
    Det är ju främst innehållet.
    Det går inte att jämställa att ta CSN (kostnad) genom att köpa ett diplom efter att ha suttit 8v på distans och lärt sig knappa lön mot en avgift (kostnad).
    När vi rekryterar så är det stenhårt YH/KY som gäller. Diplomutbildningarna jämför vi med att köpa körkort i cornflakespaketet... 

• Tow2Mater
    Anonym (KY) skrev 2025-05-28 16:07:15 följande:

Skillnaden?
    Det är ju främst innehållet.
    Det går inte att jämställa att ta CSN (kostnad) genom att köpa ett diplom efter att ha suttit 8v på distans och lärt sig knappa lön mot en avgift (kostnad).
    När vi rekryterar så är det stenhårt YH/KY som gäller. Diplomutbildningarna jämför vi med att köpa körkort i cornflakespaketet... 

Så diplomutbildningar man kan ta genom sitt jobb är värdelösa?
  • Anonym (KY)
    Tow2Mater skrev 2025-05-28 18:13:34 följande:
    Det är skillnad.
    Gå certifikat via Microsoft är en sak. Gå 8v löneadmin något helt annat.
    Och köper man in en utbildning enkom för sin egen verksamhet så har man mer styrsel på innehållet. Är man inte nöjd efter utbildningen kan man dessutom ta en dialog om debiteringen med den som man köpt utbildningen av utifrån vilka krav man ställt osv.
    För den individ  som köper ett diplom till löneadmin finns sällan den kompetensen att avgöra om jag nu fått allt det jag behöver eftersom hen av naturen är ny på ämnet. Men det är bara vad jag tycker.
  • Anonym (?)

Det beror på vem som utfärdar diplomet och hur det ses av intresenter. Inom en del brancher finns det kända diplom där många veta vad som krävs för att få.

Finns inget som hidrar att jag fixar ett fint diplom och utfärdar det till alla som säger att de läst boken "Lön 101"
  • Jemp

Csn- lån är ju för din försörjning under tiden, inte för utbildningen i sig. 

• Anonym (Hjk)

Jag läste en två årig YH till redovisningsekonom med lönekompetens.
    Jag hade aldrig köpt en betald utbildning som är så pass väsentlig för yrket. Precis som de ovan skriver. YH är grymt med all praktik. Då kan du testa olika inriktningar inom ämnet. Flera i min klass arbetar med löner idag och trivs med det. Jag tyckte lön var roligt i början men tycker det alltid slutade med att man blev mamma på jobbet. Att springa och jaga tidrapporter var inte så kul. Jag har köpt utbildningar under tidens gång, men då i exempelvis K3 redovisning. 

jag valde att utbilda mig vidare efter några år inom yrket, så jag arbetar om yh lärare idag.

Svar på tråden Betal-utbildningar VS komvux?