• Cheers

Har studentfirandet spårat ur?

Vi hade ett så högtidligt studentfirande. Vi åkte lastbil och lastbilsflaket var fullpackat  och vi hoppade jämfota och alla bara skrek rätt ut. Det var så fint.

Vi hade musik också med högsta decibel och det dunka

de som i en fabrik i den tunga industrin så att det hördes i andra stadsdelar.

Har hört om hur de förr sjöng studentsången och drogs hem i en utsmyckad kärra eller tågade hem till fots under sång. Så töntigt.

Studentmössa kostan mellan 1 000 och 7 000 kronor.

Studentfest kostar mellan 15 000 och 50 000 kronor.

Vad anser ni om studentfirandet numera?

PS
    Borde studentexamen återinföras med studentskrivningar och muntlig tentamen i närvaro av censorer?

• Svar på tråden Har studentfirandet spårat ur?
  • Panduro

Jag bor i Finland. Här har vi studentskrivningar. Jag tycker att det är helt förkastligt att Sverige inte har tid. Firandet har jag inte så mycket åsikter om, förutom att jag inte vet vad det är att fira när man inte skrivit studenten, utan i värsta fall tramsat runt och skolkatni tre år.

• Anonym (Guckosko)
    Panduro skrev 2025-05-28 18:00:34 följande:

Jag bor i Finland. Här har vi studentskrivningar. Jag tycker att det är helt förkastligt att Sverige inte har tid. Firandet har jag inte så mycket åsikter om, förutom att jag inte vet vad det är att fira när man inte skrivit studenten, utan i värsta fall tramsat runt och skolkatni tre år.

Helt enig, studentexamen lades ner 1968 om jag minns rätt.
    Så det som kallas för "studenten" numera är inget annat än en gymnasieavslutning.

Fira kan man såklart göra men då ska man inte gapa om att man har tagit studenten.
  • Anonym (Allt var tydligen bättre förr)

Högst oklart vad du menar. Är det priserna du menar? Självklart har allt blivit dyrare sedan du tog studenten för 60 år sedan. Tror du inte att ungdomarna sjunger och skriker nu? Fattar faktiskt inte vad du menar.

• Anonym (skillnad?)
    Panduro skrev 2025-05-28 18:00:34 följande:

Vad är det som ät bättre med att man skriver studentskrivningar strax inpå skolavslutningen eller att man skriver proven under läsåret?

Du kan misslyckas på student skrivningar och inte få godkänt och du kan misslyckas på prov under året och inte få godkända betyg.
    Icke godkänt på studentskrivning i Finland och icke godkända betyg i Sverige dvs du har inte klarat gymnasie examen i något av länderna.

Att misslyckas på studentskrivning eller inte få godkända betyg och ingen examen vad är skillnaden?

Visst kan du fira att skolan är slut men har du inte godkända betyg  och godkänt på prov har du ingen examen någonstans.
  • Cheers
    Anonym (Allt var tydligen bättre förr) skrev 2025-05-28 19:13:04 följande:

Högst oklart vad du menar. Är det priserna du menar? Självklart har allt blivit dyrare sedan du tog studenten för 60 år sedan. Tror du inte att ungdomarna sjunger och skriker nu? Fattar faktiskt inte vad du menar.

Det är ju fritt att tycka till vad du anser om studentfirandet eller studentexamen för den delen. Var lite djärv!
  • Anonym (Allt var tydligen bättre förr)
    Cheers skrev 2025-05-28 20:08:17 följande:
    Det är ju fritt att tycka till vad du anser om studentfirandet eller studentexamen för den delen. Var lite djärv!
    Absolut, så fort du förklarar din obegripliga trådstart. Var lite tydlig!
  • Anonym (Järven)
    Cheers skrev 2025-05-28 20:08:17 följande:
    Du är ju bara reaktionär, vilket är anti-djärvt.

Jag ser virkade antimakassar på fåtöljerna och pelargonier på piedestaler framför mig när jag läser vad du skriver.
  • Panduro
    Anonym (skillnad?) skrev 2025-05-28 19:23:22 följande:
    Vad är det som ät bättre med att man skriver studentskrivningar strax inpå skolavslutningen eller att man skriver proven under läsåret?

Du kan misslyckas på student skrivningar och inte få godkänt och du kan misslyckas på prov under året och inte få godkända betyg.
    Icke godkänt på studentskrivning i Finland och icke godkända betyg i Sverige dvs du har inte klarat gymnasie examen i något av länderna.

Att misslyckas på studentskrivning eller inte få godkända betyg och ingen examen vad är skillnaden?

Visst kan du fira att skolan är slut men har du inte godkända betyg  och godkänt på prov har du ingen examen någonstans.
    I Finland har vi naturligtvis också prov inför varje avslutad kurs.
  • Anonym (Mia)

Är det stor fest, och en massa kostnader, även om betygen är urusla? 

• Anonym (skillnad?)
    Panduro skrev 2025-05-28 20:46:54 följande:
    I Finland har vi naturligtvis också prov inför varje avslutad kurs.
    Ja det är klart men du inser att eleverna har prov i alla ämnen även i Sverige innan termin är slut och sen får man betyg av olika grad och har man inte klarat proven får du ju inte godkänt. 
    Vad är skillnaden mellan Finland och Sverige när det gäller utgången av student examen? 
    klarar du inte studentskrivningarna i Finland eller inte får godkänt på prov mm i sverige så har du ingen fullgod examen ifrån gymnasiet.
    Spelar det någon roll vad man kallar proven? 
    vad är det som är bättre med hur Finland gör?
    antingen har du klarat gymnasiet med godkända betyg eller så har du inte det oberoende vad du kallar proven för att klara examen.
Svar på tråden Har studentfirandet spårat ur?