• Anonym (Fattig tjejjjjj)

Vad gör man när pengarna är slut?

ja alltså det har verkligen kört ihop sig för mig nu. Jag har alltid jobbat och kunnat betala räkningar utan problem. Sen blev jag gravid förra Januari och har varit mammaledig sen dess. 

nu har jag bestämt mig för att börja plugga så att jag får möjlighet att jobba med något jag faktiskt är intresserad av. Har ansökt om csn men kommer inte få något beslut förens nästa månad, nu sitter jag här med 7000 kr kvar och har hyran kvar att betala som är på 8495, samt telefonräkning och parkeringsgaraget för 1100. Så jag ligger liksom nästan 11k back den här månaden :) aldrig varit med om det och känner sån sjuk ångest. Vad gör man nu? får väl ringa och kolla om det går att skjuta upp hyran en månad, men kommer inte ha råd att betala dubbelhyra nästa månad..

någrs tips?

• Svar på tråden Vad gör man när pengarna är slut?
  • MsM84

Främsta tipset är ju att inte försätta sig i den situationen, men det är ju för sent för dig nu. Att göra avbetalningsplaner du inte kan hålla är ingen bra idé, det som händer är att hyresvärden mfl tappar förtroendet för dig när du inte håller det du sagt. Först, har du möjlighet att söka soc så du får mer pengar? Andra, har du möjlighet att sälja av något? Sälja bilen? Tredje, kan du låna pengar av någon?

• Tow2Mater

Man har kreditkort i beredskap att kunna hantera tillfälliga dippar i inkomst. Har du inte det får du låna av barnets pappa. Eller din mamma.

• Anonym (Tänk)

Pengarna tog slut för att du har fel sköt ditt liv. 
    Du blev gravid innan du klarade dina studier.

Avbröt dina abonnemang, du behöver inte telefonen abonnemang, bil etc...

MsM84 skrev 2025-05-28 18:17:29 följande:

Främsta tipset är ju att inte försätta sig i den situationen, men det är ju för sent för dig nu. Att göra avbetalningsplaner du inte kan hålla är ingen bra idé, det som händer är att hyresvärden mfl tappar förtroendet för dig när du inte håller det du sagt. Först, har du möjlighet att söka soc så du får mer pengar? Andra, har du möjlighet att sälja av något? Sälja bilen? Tredje, kan du låna pengar av någon?

Haha ja, så kul att någon alltid ska komma med en sånt självklart svar. Så klart jag inte ska försätta mig i en sån här sits. ingenting jag gjort för skojs skull! Men tack för tipsetHjärta 

Kan alltid låna av min pappa, han ställer alltid upp, men det tar i att fråga tycker jag. 

grejen är att det är ju bara just den här månaden det är körigt, jag kommer ju får Csn lån från och med nästa månad. 

Anonym (Tänk) skrev 2025-05-28 18:26:45 följande:

Helt medveten om det, det kommer inte som en chock att jag får mindre pengar för att jag studerar. Just den här månaden blev såhär nu. kommer aldrig ångra min son så kom inte och säg att jag skött mitt liv fel. Måste vara underbart att vara en sån felfri person som du?

• Grässtrå77
    Anonym (Fattig tjejjjjj) skrev 2025-05-28 18:27:15 följande:

Haha ja, så kul att någon alltid ska komma med en sånt självklart svar. Så klart jag inte ska försätta mig i en sån här sits. ingenting jag gjort för skojs skull! Men tack för tipsetHjärta 

Kan alltid låna av min pappa, han ställer alltid upp, men det tar i att fråga tycker jag. 

grejen är att det är ju bara just den här månaden det är körigt, jag kommer ju får Csn lån från och med nästa månad. 

Självklart ska du låna av din pappa, det är det man har familj till.

Det känns väldigt onödigt att be om uppskov på hyran, du vill för allt i världen inte bli av m3d din lägenhet nu när du ska plugga.

Låna av din pappa och fråga om du kan få betala av lånet med 1000 kr i månaden. Om han har ok ekonomi så handlar det ju inte om några stora pengar.
    Grässtrå77 skrev 2025-05-28 18:36:22 följande:
    Självklart ska du låna av din pappa, det är det man har familj till.

Det känns väldigt onödigt att be om uppskov på hyran, du vill för allt i världen inte bli av m3d din lägenhet nu när du ska plugga.

Låna av din pappa och fråga om du kan få betala av lånet med 1000 kr i månaden. Om han har ok ekonomi så handlar det ju inte om några stora pengar.
    Det har du rätt i. Tack för svaret!
  • FiskeStig65
    Anonym (Tänk) skrev 2025-05-28 18:26:45 följande:

Märks de andra inte levt. Lyssna inte på dom andra!! Foliehattar.
    Det är bara att fortsätta köra på som du gör. DET HANDLAR OM ATT STÄLLA BANK MOT BANK. Swedbank 4,7% > nordea 4.3% och så fram. Du fattar.
  • Anonym (U)

Dribbla inte med hyran. Du kan förlora ditt boende. Förklara situationen för pappa och föreslå direkt en avbetalningsplan som du sedan håller.

• Anonym (Em)
    Anonym (Fattig tjejjjjj) skrev 2025-05-28 18:13:33 följande:
    Vad gör man när pengarna är slut?

ja alltså det har verkligen kört ihop sig för mig nu. Jag har alltid jobbat och kunnat betala räkningar utan problem. Sen blev jag gravid förra Januari och har varit mammaledig sen dess. 

nu har jag bestämt mig för att börja plugga så att jag får möjlighet att jobba med något jag faktiskt är intresserad av. Har ansökt om csn men kommer inte få något beslut förens nästa månad, nu sitter jag här med 7000 kr kvar och har hyran kvar att betala som är på 8495, samt telefonräkning och parkeringsgaraget för 1100. Så jag ligger liksom nästan 11k back den här månaden :) aldrig varit med om det och känner sån sjuk ångest. Vad gör man nu? får väl ringa och kolla om det går att skjuta upp hyran en månad, men kommer inte ha råd att betala dubbelhyra nästa månad..

någrs tips?

Det normala i den situationen är att ta från sin egen buffert. Har du inga sparade pengar alls trots att du jobbat tidigare? Vad gör du om du får oförutsedda utgifter när du pluggar? Hade funderat en vända till innan jag började plugga med de förutsättningarna eftersom du har barn.
Svar på tråden Vad gör man när pengarna är slut?