• Svar på tråden Unga kvinnor största konsumenterna
  • Anonym (Mx)

Fast det kan ju inte stämma. Media skriver ju bara positivt om kvinnor och negativt om män. Det har jag lärt mig här på FL. 

Men men, ja det stämmer kanske. Men ser man det i stort, så är det rika som gör av med mest pengar och orsakar mest utsläpp. De har fler bilar, reser mer, äger mer prylar, renoverar oftare osv. 

• Anonym (Mx)

Sedan framkom det väl inte att unga kvinnor lägger mer pengar på shopping, bara att de shoppade oftare samt oftare hamnade hos fogden. 

• Anonym (Tre)
    Anonym (Mx) skrev 2025-05-29 09:05:07 följande:

Fast det kan ju inte stämma. Media skriver ju bara positivt om kvinnor och negativt om män. Det har jag lärt mig här på FL. 

Men men, ja det stämmer kanske. Men ser man det i stort, så är det rika som gör av med mest pengar och orsakar mest utsläpp. De har fler bilar, reser mer, äger mer prylar, renoverar oftare osv. 

Vad tänker du att man ska göra åt detta problem?
  • Tecum
    Anonym (Tre) skrev 2025-05-29 10:18:55 följande:
    Vad tänker du att man ska göra åt detta problem?
    Bra fråga, det skulle jag också vilja veta?

Så låt oss fråga unga kvinnor här, vad skulle krävas för att ni skulle shoppa mindre?
  • Anonym (Tre)
    Tecum skrev 2025-05-29 13:48:38 följande:
    Bra fråga, det skulle jag också vilja veta?

Så låt oss fråga unga kvinnor här, vad skulle krävas för att ni skulle shoppa mindre?
    Jag tänker att det har mycket med sociala medier och status. Att man hävdar sig genom att se lyckad ut när det visar sig i flera undersökningar att unga kvinnor mår sämst idag.
  • Tecum
    Anonym (Tre) skrev 2025-05-29 14:27:06 följande:
    Jag tänker att det har mycket med sociala medier och status. Att man hävdar sig genom att se lyckad ut när det visar sig i flera undersökningar att unga kvinnor mår sämst idag.
    Det är en orsak men vad ska man göra åt det?
  • Anonym (Humma)
    Anonym (Tre) skrev 2025-05-29 08:00:11 följande:
    Unga kvinnor största konsumenterna

Vad är det som bidrar till att just unga kvinnor konsumerar så mycket. Unga kvinnor säger sig även ofta vara mer miljömedvetna och det går såklart inte ihop.

Varför blev det såhär? Hur skulle man kunna komma åt problemet och ser man inte konsekvenserna?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/unga-kvinnors-skulder-okar-mest-har-shopping-som-hobby

Är det samma personer som shoppar mycket som säger att de är miljömedvetna?
  • Anonym (Tre)
    Tecum skrev 2025-05-29 14:32:57 följande:
    Det är en orsak men vad ska man göra åt det?

Det är min fråga med tråden.. och det är en svår nöt att knäcka! Alla vet att det är fel med överkonsumtion, alla har koll på miljön osv .. men det är som att det inte går att låta bli.

Som för vissa unga män som sätter sig i spelmissbruk, blir unga kvinnor shoppingberoende. 

• Anonym (Tre)
    Anonym (Humma) skrev 2025-05-29 14:34:28 följande:
    Är det samma personer som shoppar mycket som säger att de är miljömedvetna?
    Kanske inte, men det kan inte ha undgått någon att vi behöver tänka på konsumtion och vår miljö.
  • Anonym (Generellt !)
    Anonym (Tre) skrev 2025-05-29 14:38:45 följande:
    Kanske inte, men det kan inte ha undgått någon att vi behöver tänka på konsumtion och vår miljö.
    Det tror inte jag.
    Undersökningar visar ju att kvinnor generellt är mer miljömedvetna än män men man kan inte dra alla över samma kam.

Jag tror att många kvinnor är just det och många yngre kvinnor köper ycket second hand osv men sen har vi en grupp kvinnor som inte bryr sig lika mycket om miljön, inte struntar i den men bryr sig mindre precis om med olika grupper av män, vissa bryr sig och vissa bryr sig mindre.
    Kvinnor har alltid shoppat mer än män, alltifrån kläder, hygienartiklar osv.
    Män köper istället dyrare sällanvaror.
    Nu gäller det inte alla kvinnor och män utan generellt.

Unga med pengar shoppar ju också givetvis mer än unga utan så mycket pengar så det är också en klassfråga och status och vad du vill signalera för grupptillhörighet.
Svar på tråden Unga kvinnor största konsumenterna