Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Snålt att inte ge mobilen?

Köpte en mobil till min dotter för runt ett år sen. Blev aldrig av att hon fick den, hon fick en annan av sin pappa istället. Jag behöll den som reserv ifall min eller barnens skulle gå sönder eller dyl. Den ligger fortfarande i sin förpackning.

Nu har min partners mobil pajat och han frågade om den, om han kan ta den eftersom den bara ligger. När han såg att jag tvekade erbjöd han sig betala en symbolisk summa för den, men jag sa nej.

Nu är han upprörd över det och tycker jag är snål.

• Svar på tråden Snålt att inte ge mobilen?
  • Anonym (H)
    fornminne skrev 2025-05-29 10:21:37 följande:
    Har han inte råd att skaffa en ny mobil?
    Nej, på sin höjd en gammal begagnad för
    max nån tusenlapp.
  • Anonym (H)
    Anonym (Yconoma) skrev 2025-05-29 10:26:00 följande:

Han har ju besparat dig en utgift i första läget, och då är det väl fair att han kan få tillbaka i alla fall halva den vinsten, eftersom ni rimligen borde ha betalat hälften var för dotterns mobil då?

Jag hade sökt upp vad priset är för nyköp av telefonen som du har liggande just nu, och så hade han fått betala hälften av det om han vill ha den. Alternativt hälften av vad folk tar för den som säljer den på Blocket om den inte längre säljs.

Vill han inte betala det kan han väl själv köpa lur, ny eller begagnad.

Va? Han har inget med min dotters mobilköp att göra. Hennes PAPPA gav henne sin gamla mobil, min partner har inget med den att göra.
  • Anonym (H)
    Anonym (Yconoma) skrev 2025-05-29 10:27:05 följande:
    Men han har ju betalat en telefon till dottern som TS borde ha betalat hälften av, så hur får du det till att han ska betala hela priset för den hon har liggande?

Rätt ska vara rätt, tycker jag i alla fall.
    Finns ingen logik i det även om det varit han som gett mobilen, för om värdet av den jag har liggande är mer än den dottern fick så går jag minus redan där. Och vad som är rätt för andra vet du inget om. Folk delar upp sånt olika.
  • Anonym (H)

Jag misstänker att han tappat den, men han nekar till det. Det är något inuti som gått sönder.

Hans nuvarande är android, den jag har liggande är en iphone.

• Anonym (H)
    Anonym (Det mest logiska) skrev 2025-05-29 10:52:29 följande:

Du hade ändå tänkt ge dottern den nya mobilen. Ge dottern den nya mobilen som det var tänkt så kan pappan få tillbaka sin gamla begagnade mobil. Detta är det mest logiska. 

Hur är det logiskt?
  • Anonym (H)
    Spucks skrev 2025-05-29 14:10:45 följande:

Vad tänker du göra med mobilen som du har köpt? Känns ju helt absurt att ha en splitterny, svindyr mobil liggande i åratal utan att använda den, när någon annan har behov av den.

Jag behöll den som reserv. Speciellt ekonomiskt kanske det inte är, men det är väl mitt val?
  • Anonym (H)
    Anonym (G) skrev 2025-05-29 13:04:58 följande:

Hur ser det ut i er relation?
    Ger ni och får ca lika mycket av varandra? 

Menar såklart inte exakt summa , mer synsättet han har.

Vi har ett fint förhållande, men hans ekonomi har varit ett återkommande ämne och jag vill helt enkelt inte ge honom telefonen.
  • Anonym (H)
    Anonym (Mariana) skrev 2025-05-29 14:20:46 följande:
    Spucks skrev 2025-05-29 14:10:45 följande:

Vad tänker du göra med mobilen som du har köpt? Känns ju helt absurt att ha en splitterny, svindyr mobil liggande i åratal utan att använda den, när någon annan har behov av den.

Jag tänkte just skriva detta. 

Bättre att TS säljer eller ger bort mobilen, medan den fortfarande har ett värde.
    Vad jag gör med mina pengar är min ensak och hör inte till tråden.
  • Anonym (H)
    Anonym (Snark.) skrev 2025-05-29 15:01:12 följande:
    En helt ny dyrare variant i låda som du inte köpte för att ha just som en billigare reserv? nänä
    Vad har det med saken att göra? Har jag råd så angår det väl ingen annan vad min reservtelefon kostade?
Svar på tråden Snålt att inte ge mobilen?