Inlägg från: Anonym (Ella) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ella)

Det här med färganalys och vad jag passar i?

Man kan bara vara en säsong men man kan samtidigt ha drag av en annan.. jag tycker det låter som om du är en vår som drar mot sommar alternativ tvärtom, alltså sommar som drar mot vår. Jag skulle tro att du har neutrala undertoner, kanske med vissa drag mot blått. Du får rätta mig om jag har fel 😊

Själv är jag en vår som drar mot vinter, så pudriga pasteller, kritvitt och kalla rosa nyanser får mig att se sjuk ut, medan klara färger med gula eller neutrala undertoner blir fina mot min hy och hår. Jag har rödbrunt hår med mörkblå ögon och persikofärgad hy med mycket fräknar. Mina blodådror ser gröna ut snarare än blå. Jag har neutrala och en del gula undertoner, men nästan inget blått.

• Anonym (Ella)

Det bästa är om du har möjlighet att vara helt osminkad, med din naturliga hårfärg, i ett rum med så "neutral" belysning som möjligt, där du kan svepa om dig själv med olika tyger. Nu vet jag att det inte är jättevanligt att man har guldlamé och silverlamé liggandes, men det brukar vara ett bra sätt att se vad man passar i 😊 annars brukar makeupartister och frisörer ofta vara bra på att avgöra undertoner.

Det är vanligt att man inte passar i alla färger som ingår i ens palett, eller att man passar i färger som egentligen inte ingår i paletten. Till exempel ska ju inte vårar passa i vinrött och svart, men jag får många komplimanger när jag har de färgerna, så jag använder dem ändå.
    Gyllenbrun och "kamel" däremot tycker jag inte alls att jag passar i, inte för att det är dåliga färger mot min hy men jag blir liksom lite urvattnad av dem, om man jämför med starkare färger? Jag trivs bättre i turkos, lila, varm rosa, gult, rött, klargrönt, aprikos, persika och liknande färger. De neutrala färger jag trivs bäst i är svart, chokladbrunt, caffe latte-beige, klart ljusgrått och äggskalsvitt. Det kan såklart vara en vanesak också, jag är så ovan att klä mig i ljusbruna nyanser att jag inte riktigt känner mig hemma i dem.

När det gäller mörkrosa är det en riktig balansgång. I fuschia och magenta passar jag inte alls, i riktigt klar och "bubbelgums"-aktig korallrosa känner jag mig fin 😁

• Anonym (Ella)

Jag tror definitivt att man ofta dras till sina "egna" färger och det verkar en gammal studie i färgpsykologi stödja. Där fick deltagarna, som delades in i fyra grupper beroende på om de hade varm/kall och låg/hög kontrast i sina färger, sen fick de välja fritt bland olika färger de ville använda att måla tavlor med. Det konstaterades att de med liknande färger drogs till samma färgskala, och eftersom det var fyra grupper och man kunde dra likheter med årstiderna, t ex att vissa gillade rött, grönt, brunt, orange och liknande typiska höstfärger, andra gillade kalla färger samt kritvitt och svart vilket påminner om vintern, några drogs till mjuka kalla färger som påminner om sommarens blommor och andra drogs till klara, varma färger som påminner om våren, så döptes de olika grupperna efter de fyra årstiderna 😄 det är den studien som färganalys grundas på.

Sen är det ju mycket en vanesak också, jag klädde mig tidigare aldrig i korallrosa eftersom jag inte var van vid så starka färger, men jag har alltid tyckt om den. Sen tycker jag att färger som mullvad, gråbeige, grålila, fuschia och pudriga pasteller är jättefina men de är sällan mitt förstahandsval. När jag fick välja färg att måla väggarna i mitt rum när jag var liten valde jag aprikos trots mina föräldrars försök att övertala mig att välja en mer diskret färg 😁 de själva föredrar beige och ljusgrön inredning. Men aprikosa väggar blev det för mig till slut!

Sen har jag faktiskt tyckt att det är lite märkligt att sommaren har kalla färger och våren har varma, för jag tänker mer på vår när jag ser sommarens färgskala, och på sommar när jag ser vårens varma klara färger. Men det finns säkert en tanke varför det blev så.

Svar på tråden Det här med färganalys och vad jag passar i?