• Salamandra

Erfarenhet av fysioterapi efter förlossningskada?

Undrar om det finns någon där ute dom har erfarenheter av fysioterapi efter förlossningsskador. 

I februari i år födde jag min efterlängtade dotter på Östra sjukhuset. Efter en väldigt traumatisk förlossning som var en mardröm från början till slut fick jag en grad tre bristning med sfinxterruptur. 
    När jag insåg vad det innebar blev jag helt knäckt men förlossningsläkaren som sydde ihop mig lovade att uppföljningen på denna typ av förlossningsskador är väldigt noggrann. 

Jag fick tid till en fysioterapeut efter 6 veckor som gjorde en bäckenbottenundersökning, frågade om  konsistensen på min avföring, sa till mig att jag skulle ta det lugnt, ta Alvedon om jag hade ont och göra knipövningar (10 knip om dagen i liggande ställning). Fick en ny tid efter ytterligare 4 veckor. Sagt och gjort, jag gick hem men märkte fort att jag fick mer och mer ont I ljumskarna, i rumpan och över blygdbenet fast jag tog det så lugnt jag kunde. Smärtan blev värre, kunde inte gå promenader längre än tjugo minuter, inte bära bebisen uppför trappan till övervåningen eller trycka ner kopplingspedalen i bilen utan att det gjorde ont. 

Vid återbesöket pratade jag med fysioterapeuten om detta och att det verkligen inte känns som att det går åt rätt håll. Dessutom tog jag upp mina funderingar kring att min mellangård numer bara är ca två cm lång (var betydligt längre innan bristningen) och hur detta påverkar mina besvär.  Till svar fick jag då att det inte finns en enda läkare som skulle göra något åt mina besvär förrän det gått nio månader efter förlossningen så det var ingen idé att hon hjälpte mig att få en tid. Och de skull absolut inte något åt mellangården förrän jag fött barn klart (vem har sagt att jag vill ha fler). Att ha ont efter en sån här skada är fullt naturligt och det jag ska göra åt det är att göra andningsövningar, knipa,  ta Alvedon och låta bli att gå promenader. 

Så här sitter jag och undrar om det är så här det ska vara. Fysioterapin känns rätt meningslös och själv känner jag att allt är hopplöst. Tycker jag läser om andra som blivit hjälpta av detta men det känns mest som att min fysioterapeut sitter och bockar av formulär vid besöken. 

Vad har ni för upplevelser? 

Svar på tråden Erfarenhet av fysioterapi efter förlossningskada?