• Anonym (Förälder)

Anmälas för egenmäktighet med barn

Om barnen själva absolut inte vill åka till den andra föräldern och denne anmäler det, vad är den sannolika följden? Kommer de förhöra barnen eller vad händer? Föräldern påstår att jag "förgiftat" deras åsikter om hen etc.

• Svar på tråden Anmälas för egenmäktighet med barn
  • Anonym (I)

Allt beror på hur gamla barnen är. 
    Du kommer åka dit rejält om du inte gör allt i din makt för att barnen ska åka dit. Det kommer bli en riktig jobbig resa. Så försök prata med dina barn. Fråga varför man inte vill, prata bara gott och uppmuntra. Ni alla tjänar på det i slutänden. 

(Säger inte att något är ditt fel eller att du ska tvinga pratar bara av erfarenhet av ett system som är skevt)

• TriC

Barn förstår inte alltid sitt eget bästa, och att ha en god relation med båda föräldrarna är väldigt viktigt. 

Så se till att de åker. Det ska inte vara deras val. Det är ni föräldrar som är de vuxna. 

• Anonym (Förälder)
    TriC skrev 2025-05-30 17:07:22 följande:

Barn förstår inte alltid sitt eget bästa, och att ha en god relation med båda föräldrarna är väldigt viktigt. 

Så se till att de åker. Det ska inte vara deras val. Det är ni föräldrar som är de vuxna. 

Om båda föräldrarna är bra ja. Jag kommer aldrig tvinga dit dem.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (I) skrev 2025-05-30 16:10:46 följande:

Allt beror på hur gamla barnen är. 
    Du kommer åka dit rejält om du inte gör allt i din makt för att barnen ska åka dit. Det kommer bli en riktig jobbig resa. Så försök prata med dina barn. Fråga varför man inte vill, prata bara gott och uppmuntra. Ni alla tjänar på det i slutänden. 

(Säger inte att något är ditt fel eller att du ska tvinga pratar bara av erfarenhet av ett system som är skevt)

Gamla nog att "lyssnas på", men om hen påstår att det är jag som svartmålar etc vet man ju inte vad som händer. Hen är väldigt manipulativ och kan prata sig ur allt.

Nej, den enda som tjänar på att de åker dit när de inte vill är andra föräldern. Barnen mår inte bra där och vill inte bo där. Jag pratar inte illa om hen, men kommer aldrig prata gott om hen heller, inte efter allt hen utsatt mig för.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (X) skrev 2025-05-30 19:25:11 följande:

Hur gamla är barnen?

Mellan- och högstadieålder.
  • Anonym (Förälder)

Någon?

• Anonym (J)

Finns det fastställt umgängesschema?

Förslag: Boka en tid med familjerätten. Överväg tingsrättbeslut om umgänge och vårdnad? 

• Anonym (Förälder)
    Anonym (J) skrev 2025-05-31 10:45:38 följande:

Finns det fastställt umgängesschema?

Förslag: Boka en tid med familjerätten. Överväg tingsrättbeslut om umgänge och vårdnad? 

Nej, det finns det inte.

Barnen vill ju inte vara där alls, finns det risk att de dömer till det ändå?
  • Anonym (N)
    TriC skrev 2025-05-30 17:07:22 följande:

Eller så får du vara en förälder barnen vill umgås med frivilligt, inte försöka se till att andra tvingar de till umgänge.
    Barnen ofta förstår sitt eget bästa.
    Om de blir myndiga för eller senare...

En god relation med föräldrarna skapar föräldrarna själva.
    Tvång och hot gör inte att man får en bra relation.
Svar på tråden Anmälas för egenmäktighet med barn