• Anonym (Hon)

Hur lär man sig att vara singel?

Jag har inte varit singel sen jag var femton. Jag fyller snart trettiofem och känner mer och mer att jag skulle behöva vara singel, fullt ut kunna fokusera på mina (förutom barnen såklart) egna drömmar etc, men jag vet faktiskt inte hur man är själv... jag är väldigt ensam i övrigt, alla mina vänner bor där jag och exmaken bodde innan skilsmässan och har inte lyckats bygga några djupare relationer här, de enda jag träffar utanför familjen är i princip barnens lärare och föräldrar till deras kompisar. Två av de sistnämda har jag fått någorlunda bra kontakt med, men inte så pass att jag ser dem som vänner. Bott här i ca 2,5 år.

Förra sommaren hade jag och pojkvännen en paus, som inte varade mer än några dagar, och jag var så rastlös och visste inte vad jag skulle göra med mig själv... och samtidigt som jag vet att jag borde vara singel så vill jag inte det... jag vill träffa någon som faktiskt får mig att
    må bra... det är sånt kaos inom mig och nu får jag ha babblat färdigt för den här
    gången. Tack för att du läste.

• Svar på tråden Hur lär man sig att vara singel?
  • Anonym (Sojabönor)

Bjud över de du börjat etablera en relation med. Lite mat och sommardrink. Du verkar ha ett behov av andra människors närhet. 

• Anonym (Hon)
    Anonym (Sojabönor) skrev 2025-05-31 19:36:55 följande:

Bjud över de du börjat etablera en relation med. Lite mat och sommardrink. Du verkar ha ett behov av andra människors närhet. 

Det känns skrämmande... den ena kan jag tänka mig möta upp för en fika eller dyl, men mer än så känns för krystat... den andra känner jag bättre, men det är en man vars dotter är väldigt tydlig med att hon vill att vi ska bli tillsammans, så jag vågar inte med risk att det ska tas fel.

Jag behöver utöka umgänget, men vet inte hur... jag har inga kollegor etc, inga jag "bara träffar på" i vardagen förutom redan nämnda.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Njut) skrev 2025-05-31 20:16:01 följande:

Bara njut!!

Problemet är ju att jag inte gör det... vet bara hur det kändes de dagar jag och pojkvännen inte pratade... hade jag haft mer folk omkring mig hade det kanske varit en annan sak, men nu är det ju i princip bara jag... och katten... och barnen varannan vecka.
  • Anonym (L)

Har varit singel i hela mitt liv. Det är inte alls svårt. Går av sig själv.

• Anonym (Sojabönor)
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-31 20:13:53 följande:
    Det känns skrämmande... den ena kan jag tänka mig möta upp för en fika eller dyl, men mer än så känns för krystat... den andra känner jag bättre, men det är en man vars dotter är väldigt tydlig med att hon vill att vi ska bli tillsammans, så jag vågar inte med risk att det ska tas fel.

Jag behöver utöka umgänget, men vet inte hur... jag har inga kollegor etc, inga jag "bara träffar på" i vardagen förutom redan nämnda.
    Försök etablera relationer med andra kvinnor. Män kan inte vara vänner med kvinnor.

Har du småbarn så kan du skapa relationer med mammorna. Föreslå lekträffar för att sen fråga om någon kan hjälpa dig med smakråd i klädshopping.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Sojabönor) skrev 2025-05-31 20:33:40 följande:
    Försök etablera relationer med andra kvinnor. Män kan inte vara vänner med kvinnor.

Har du småbarn så kan du skapa relationer med mammorna. Föreslå lekträffar för att sen fråga om någon kan hjälpa dig med smakråd i klädshopping.
    Barnen är 10-16 år, så det är inte ofta jag träffar på föräldrarna. Pappan i fråga har bjudit in sig själv några gånger, mamman till den andra kompisen har jag träffat på i skolan några gånger.
  • Fjäril kär

Jag tror du behöver utforska vad du faktiskt gillar, vad du vill och vem du är.

Du behöver skapa ett eget liv som bara är ditt oavsett vänner och pojkvän . Saker du liksom längtar efter och ger dig något.  Ett syfte, en mening.  

Testa dig fram med små saker som att börja läsa böcker, rita och måla, gå ut i naturen och promenera och fotografera,  korsord, pussel, skriv något... var kreativ... vitsen med detta är att givetvis hitta en sysselsättning/avkoppling men också kan det väcka saker inom dig. Du kanske blir sugen att gå en kurs ,  eller vill lära dig mer om cykelsemester,  känner att du vill byta ut hela bekantskapskretsen eller fattar att du ska plugga till jurist i Lund .. you never know liksom vad som kan dyka upp inom dig. 

Testa vingarna liksom och nörda ner dig ordentligt i dig själv . Bli din egen bästis 
    Jag tror att det är bristen på din egen vänskap som gör att du klistrar fast dig vid en pojkvän och inte vet vad du vill.  Du liksom flyr från dig själv.  

Sen har du hela föreningslivet... körsång, dans, teater, politik,  kyrkan, idrott , kvällskurser... osv ... 

Genom allt detta får du ett socialt liv på köpet...

• Anonym (Moa)
    Anonym (L) skrev 2025-05-31 20:32:00 följande:

Har varit singel i hela mitt liv. Det är inte alls svårt. Går av sig själv.

Undrar samma. Inget liv är så enkelt som singellivet.
  • Zoegazz
    Anonym (Moa) skrev 2025-05-31 21:28:13 följande:
    Undrar samma. Inget liv är så enkelt som singellivet.
    För människor med mycket behov av socialt omgänge kan det vara jätte jobbigt att vara singlar om man inte har många vänner. Ibland får man se utanför sig själv och försöka förstå att alla är olika. 
Svar på tråden Hur lär man sig att vara singel?