Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Väldigt smala tjejer som går upp i vikt

Jag har tänkt en del på kvinnor i min omgivning som varit väldigt smala, alltså så ryggraden syns tydligt och att benen sticker ut. Dom har känts smala naturligt och sedan vid en graviditet eller skilsmässa har dom gått upp väldigt mycket. Min upplevelse är att dom ser att dom själva förlorar helt sitt värde som människa. Eftersom att dom varit direkt magra tidigare så blir detta ett stort slag. 

Jag själv brukar röra mig på gränsen till normalviktig och pendlar lite i vikt så ibland väger jag 6 kilo över normalvikt och ibland 6 kilo ner från vad som exakt är normalviktig. Men för mig är det här ingen större grej och min identitet har inte varit att vara smal. 

Något jag verkligen känner mig ledsen över att några av dessa har blivit lämnade av sina partners direkt efter deras graviditeter och att männen sagt att dom inte vill leva med en tjock kvinna. En person i min omgivning har även sagt uttryckligen att det är falsk marknadsföring att först vara mager och sedan direkt efter giftermålet ska man bli fet?. 

Är det värre för en mager kvinna att gå upp i vikt än för en typ mullig från början? Socialt nu. 

• Svar på tråden Väldigt smala tjejer som går upp i vikt
  • Anonym (TS)
    Anonym (a) skrev 2025-06-01 14:44:30 följande:

Oj. Detta kommer inte bli en bra diskussion alls.

* in before äckelRob*

Vad menar du? Det är ju andra personer i vår omgivning som pratar illa om dessa kvinnor. Inklusive männens kompisar bland annat.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Fy fan) skrev 2025-06-01 15:11:09 följande:
    Vidrig bekantskapskrets. Bryt med dem.
    Ja alltså jag tycker att dessa kommentarer är vidriga. Men det känns som att det socialt är värre för dessa. Och att dom inte valt partners utifrån vilka som faktiskt är snälla och respektfulla utan folk som gillat deras vikt. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Individer) skrev 2025-06-01 15:12:00 följande:

Om jag som är småtjock går upp 6 kg påverkar det min hälsa negativt.
    Min jobbarkompis som varit pinnsmal har nu när hon separerade från dålig kille mått bra, ätit bra och fått former. Hon är glad över sina extra kilo.

Nu pratade jag utifrån det sociala. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Fy fan) skrev 2025-06-01 15:19:16 följande:
    Vad menar du med socialt värre? Sedan är det väl de sjuka männen som dolt det, snarare än de smala som "valt fel partners". Tror knappast att någon väljer någon sådan om de vet.

Ett socialt tryck och inte medicinskt problem. 

Om man är ett tjejgäng med vi säger framgångsrika influensers som har som status att dom är magra, solbrända och lever ett visst typ av liv, där allt är väldigt mycket yta och utseende och plötsligt en dag så väger personen 30 kg för mycket. Vill man ha socialt med sig den här personen då. Både som kompis eller partner? 

Handlar ju om hur man socialt har det innan. Jag ser just nu detta precis framför mina ögon. En tjej som blir helt utesluten från sitt umgänge, det är min kusin som blivit gravid och svällt upp. Det är vad allt pratar om, hon har blivit fet. Och stackars hennes man. T o m hennes svärmor klagar på henne och till omgivningen. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Ella) skrev 2025-06-01 15:29:27 följande:
    Tror du verkligen att kvinnor väljer att skaffa barn med en man bara för att han gillar hennes vikt...?

Hur kan du förresten vara så säker på att det är vikten som får förhållanden att krascha? Det kan väl lika gärna vara kvinnan som lämnar mannen. Eller att de inser att de har helt olika syn på barnuppfostran och jämställdhet när de väl blivit föräldrar. Sånt kan vara svårt att veta i förväg, även om man diskuterat rent teoretiskt hur man vill att det ska vara. Det betyder inte nödvändigtvis att det kommer bli så i verkligheten.
    I dom här fallen handlar det ju om att kommentarerna från kompisarna och omgivningen är att kvinnan sysslat med falsk marknadsföring. Att kvinnan från början ansetts vacker och att det varit väldigt ytliga och att kvinnan uppfattats som plastig. Har en väninna vars dotter varit med om detta också, hon blev lämnad när hon gick upp i vikt. Jag har sett meddelanden som han skrivit till min kompis, att han blivit lurad av hennes dotter? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Fy fan) skrev 2025-06-01 15:40:13 följande:
    Som sagt, byt umgänge. Jag hoppas att du själv fattar att detta är ett sjukt beteende. Ja, folk vill självklart umgås även om de gått upp i vikt. Det förvånar mig att du ens frågar. Finns ju massor av coola människor som är större. Inga konstigheter 2025. Förutom i den grupp du umgås.

Jag lider ju inte av detta personligen som jag skrev. Däremot kan man ju fortfarande ha dessa människor i sin närhet även om jag inte tillhör deras klick så att säga. 

Jag ser bara hur snacket går. Känns inte som dessa kvinnor är vatten värda ens efter viktuppgång 

• Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2025-06-01 16:05:34 följande:

Jag skulle nog  snarare säga att den magra grupp av influensers du tar som exempel är det ganska troligt att flertalet är osunt smala och faktiskt lever på typ luft och vatten, fejkar sitt mående och har egentligen en förskräcklig syn på vad som är "sunda ideal" 

Tyvärr bidrar influensers till skev kroppssyn och det när en av dessa går upp i vikt av naturliga orsaker som andra blir skraja .. det kan hända dom.. och istället för att stötta sin kompis och inse det sjuka dom håller på med så fatshameas hon ....

Med sin fejkade inställning så får dom också pojkvänner som är lika skeva... 

Det är mycket möjligt att dom inte är naturligt smala som du säger. Men det är ju ett kompisgäng som lever mycket på sin yta. Så länge dom håller sin till idealet funkar det. 

Jag som inte har dessa personer som mitt närmaste umgänge känner ju inte av samma problem. 

En av dessa tjejer har däremot sagt till mig förut att hur kan jag vara så lycklig när jag inte ens är smal?. Kanske för att jag lägger vikten vid andra saker i livet. 

Men jag lider ju med dessa kvinnor som gått upp i vikt och mer eller mindre blivit övergivna. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Ella) skrev 2025-06-01 16:03:09 följande:

Jag häpnar över vilka människor du verkar ha i din umgängeskrets, ts. Skulle jag sluta umgås med min väninna bara för att hon gick upp i vikt? Aldrig! Hon är ju samma person oavsett hur hon ser ut.

Om jag haft en vän som tidigare uppfattats som "plastig" för att sedan släppa den fasaden, skulle jag nog bara blivit glad för hennes skull.. Att hon insett att människovärde inte sitter i ytan och att det faktiskt är okej att inte vara size zero.

Ska man sluta umgås med sina killkompisar bara för att de blir tunnhåriga och inte är lika vältränade som de var i tjugoårsåldern eller?

I såna fall kommer man inte ha speciellt många vänner när man blir äldre. Förmodligen ingen alls, för de flesta vuxna människor orkar inte umgås med folk som är så ytliga och fördömande.

Det beror väl på. Jag har sett liknande tendenser med annat. Man får vara med i gänget när man driver bolag som är framgångsrika.. sedan går bolagen i konkurs. Man får flytta till ett mindre boende i ett mindre attraktivt område, då slutar telefonen ringa.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jafy) skrev 2025-06-01 16:20:49 följande:
    Du tycker alltså en mager kvinna med ben som sticker ut har förlorat sitt värde när hon går upp i vikt?

Säger mer om dig än om kvinnorna du pratar om.

Usch verkligen inte? det är vad deras partners och liknande anser? inte jag. 

Dom har sett värdet i sin partner i deras utseende och sedan blir dom feta, då förlorar dom i partners och omgivningens syn på saken sitt värde. 

Min egna svärmor tycker att jag saknar värde då jag är fet, hon pratar illa om min bonusdotter för att hon är fet. 

Men sina andra barnbarn som är magra och i hennes värd är fina då, dom har ett högt värde. Jag kan inte sitta i närheten av min svärmor av denna anledningen?. men min svärmor är anorektiker, men det förklarar ju inte hennes respektlösa sätt att prata på. Men hon har många barn och barnbarn så jag hör hur man pratar i familjen.

• Anonym (TS)
    Anonym (Fy fan) skrev 2025-06-01 16:35:31 följande:
    Håller med. Jag får obehag bara att läsa det hon skriver.
    Var skriver jag att detta är min åsikt?? Att jag själv pendlar i vikt ser jag ju inte som ett problem?. Så jag har inget eget förakt mot övervikt. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (H) skrev 2025-06-01 17:07:20 följande:

Människovärdet sitter inte i kroppen. Skulle kroppsliga förändringar påverka, det tycker jag inte.

En man som tappar hår och blir skallig tappar inte heller sitt människovärde.

Det är inte min åsikt 
  • Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2025-06-01 18:50:47 följande:
    Så du umgås inte med din svärmor? Och inte heller med din mans syskon och deras barn?
    Nej jag umgås inte med dessa människor eller jag kan träffa min partners syskonbarn och syskon ytligt ibland. Men räcker med kortare stunder. syskonbarnen med partners är influncers och framgångsrika sådana och deras föräldrar är väldigt plastiga. men svärmor träffar jag aldrig
  • Anonym (TS)
    Mrs Moneybags skrev 2025-06-02 09:25:56 följande:
    Har aldrig sett eller hört talas om det du beskriver, att kvinnor ska ha blivit lämnade efter förlossningen för att de har gått upp i vikt. Det låter extremt ovanligt eftersom de flesta fullvuxna människor förstår att en graviditet förändrar kroppen och det tar betydligt längre tid än man tror att känna sig som "sig själv" igen. 

Vikten påverkas av kropp och själ - utsätts man för psykisk eller fysisk stress och press kan vikten åka både upp och ner. 

Och du. Värdet hos en människa sitter inte i om man är mager eller inte! Vi är alla lika mycket värda, oavsett vikt och utseende. 
    Där här skrev jag 

Min upplevelse är att dom ser att dom själva förlorar helt sitt värde som människa. Eftersom att dom varit direkt magra tidigare så blir detta ett stort slag. 

Tolkar du det som att jag ser det som att dom tappar värdet? Deras omgivning behandlar dom så och deras upplevelse blir detsamma. Oavsett om det är orimligt så är det ju individens upplevelse.

Att mannen borde förstå är ju inte en självklarhet?. Många män har ingen aning om hur fertilitet och allt möjligt funkar. Så att män inte förstår exakt hur en graviditet kan påverka kroppen och särskilt rätt blåsta och ytliga män, det är inte konstigt. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (WTF?) skrev 2025-06-02 10:32:55 följande:

Jo, det borde män förstå om de inte har IQ som en fiskmås. Sånt lär man sig redan i grundskolan, åtminstone gjorde man det under min tid.

Umgås du med Paradise hotell människor? Det låter nästan så.
    Vad är skönhet att skryta med om man totalt saknar intelligens? Vad kommer då hända med stackarna när skönheten tryter? 🤔

Det här är paradise hotell typen ja? det är inte mina bästa kompisar direkt?. Dom ingår bara i mitt umgänge. Och det är ju det jag tar upp här? Vad händer när skönheten tryter? när dom blir feta så blir dom lämnade. Alltså värre för dom än för mig 
  • Anonym (TS)
    molly50 skrev 2025-06-02 13:39:56 följande:
    Men är de verkligen feta om de tidigare har varit direkt magra och sen gått upp några enstaka kilon?
    Om så är fallet så är det ju direkt skrämmande om de blir lämnade enbart pga det.
    30-40 kg upp blir ju en del. 
  • Anonym (TS)
    Mrs Moneybags skrev 2025-06-02 14:57:05 följande:
    Jag ska berätta en hemlighet. 

Skönheten tryter för ALLA en vacker dag. Frågan är inte om, utan när. 

Då är det viktigt att man har jobbat på sin insida, sin karriär, sina hobbies, sina vänner och så vidare så att man har ett rikt liv även som mindre vacker. 

Och bli inte tillsammans med någon enbart för utseendets skull, för utseendet kommer garanterat förändras med årens lopp. Det är inte bara vikten, utan rynkor, hängande bröst, ölmagar, dubbelhakor, grånande hår och gud vet allt. Att åldras är inte för de veka. Då har man tur om man har hittat en trevlig person att dela livet med som inte dömer en för ett utseende man inte kan påverka. 

Ja alltså det är ju det jag menar? jag har inte byggt mitt liv på mitt utseende. Jag har valt helt andra saker i livet som är viktiga, som djupa relationer och vänner som jag delar värderingar med. Dessa personer jag syftar på är dock ingifta personer i min mans släkt och familj. Nu särskilt under våren är det ju mycket familjetillställningar. Påsk och studentfiranden och då träffar man ju dessa personer en hel Del och jag ser det som sjukt sorgligt. Men jag har inte blekta tänder, färgat hår och olika plastikoperationer. 

Jag har inte min karriär via sociala medier och liknande heller 

• Anonym (TS)
    molly50 skrev 2025-06-02 16:16:23 följande:
    Ok. Jag tolkade det som några enstaka kilon. My mistake! Ber om ursäkt för det.
    Men oavsett så säger det ju mer om de som väljer att lämna dessa kvinnor än det gör om kvinnorna själva.
    Utseendet är inte allt. Det är bara en liten del av heltheten.
    Och som Mrs Moneybags skriver så klokt så kommer ju skönheten att tryta för alla förr eller senare.
    Och den som inte klarar av det får kanske leva ett liv som singel då,för resten av livet. Eller lära sig att acceptera det som inte går att ändra på.

Ja alltså det var den skillnaden jag menade också. Enstaka kilo pendlar ju jag. Sedan har jag en annan typ av umgänge som är mina närmaste. Där är inte senaste handväska viktigt eller hur brun jag blivit under sommaren. Men har man en väldigt ytlig omgivning så blir detta viktigt och när någon som varit väldigt smal och bygger hela sitt utseende och umgänge på utseende så blir det ju ett hårdare slag om man går upp 40 kg. 

När jag träffade min man vägde han 20 kg mer i fett än vad han väger idag. Vi har inte valt vandra utifrån utseende iaf. Inte att jag tycker han är ful, men det finns många män som är snygga, men man måste klicka med varandra också på andra plan. 

Men vissa relationer saknar ju helt djup. 

• Anonym (TS)
    Anonym (30) skrev 2025-06-03 06:26:24 följande:

Jag lever i ett förhållande sedan länge och jag har dessutom fött   ut två barn och jag lider av en svag undervikt  

Vad vill du säga med det då? 
Svar på tråden Väldigt smala tjejer som går upp i vikt