• Anonym (…)

Förändrad kropp

Jag är 38 år och mamma till tre små barn. Jag har alltid varit smal och i god form, efter graviditeterna har jag gått ner alla kg mellan 1-3 månader efter förlossning. Men nu har något hänt! Jag är fortfarande normalviktigt med ett BMI på 21 (har haft samma BMI i 15 år) men  höfterna har blivit bredare, magen är inte längre platt och jag fick en chock när jag upptäckte alla celluliter på rumpa och lår i ett provrum häromdagen. Det känns som att de här förändringarna slog till på bara några månader. 

Jag springer 5 km varannan dag och mag/ben övningar varannan dag. Finns det något mer jag kan göra för att förhindra det som sker med kroppen eller får jag helt enkelt acceptera att kroppen börjar åldras? 

• Svar på tråden Förändrad kropp
  • Anonym (H)

Alla åldras, kvinna som man och kroppen förändras.

• Anonym (Linda)

Du kan inte förhindra åldrande men du kan ta hand om din kropp bättre så du inte får mer besvär än vad du behöver ha.
    Kvinnokroppen åldras också utifrån hormoner. Du börjar närma dig 40 och då dalar hormonerna och förklimakterium kan inträda med allt vad det innebär av torra slemhinnor, viktökning pga långsammare ämnesomsättning,  akne , skev mens , etc... 

Jättebra att du håller igång och tränar men kroppen behöver också extra omsorg i form av bättre kost, ju äldre du blir desto viktigare vad du stoppar i dig, att ha en god rutin för huden med att använda rätt produkter,  smörja in dig efter dusch, extra viktigt med solskyddsfaktor,  dricka bra med vatten, kolla upp om du behöver mineraler och vitaminer,  ta hand om din fiffi och ditt sexliv extra noga , kolla med gyn hur dina hormonnivåeer ligger till ..  fundera på om du äter mediciner som kan påverka din kropp och hud. Preventivmedel är ju klassiskt men även antidepressiva,  hjärtmediciner och annat kan göra att kroppen ballar ur...

Samt att även gener spelar in hur du förändras som äldre.

Och ja.. tjatet om alkohol, rökning och stress stämmer . Ju äldre vi blir ju mer syns vårt liv i kroppen på vår hud , i våra rynkor och i vår hälsa. 

• Mayjel

Tycker inte det låter som att du åldrats nåt särskilt ännu TS. 38 är ingen ålder idag.

Celluliter har väl ca 90% av den kvinnliga befolkningen. Skulle inte se detta som ett ålderstecken heller då celluliter hittas i de flesta grupper, även hos tonåringar. Träning kan göra dem lite mindre. Jag hade celluliter och även lite bristningar redan som 15-åring. Tror att det är en ren myt att sånt uppstår först i 40-årsåldern. 

Att magen är lite utspänd beror på dina graviditeter och är helt naturligt. Magen går ju också att träna och på så vis förbättra formen något.

Att metabolismen saktas ner kan dock ses som en del av åldrandet. När detta sker så tänker jag att man får anpassa sin diet och kost lite efter detta. Iallafall om man vill må bra och se fortsatt fin ut i figuren.

• Anonym (H)
    Anonym (Linda) skrev 2025-06-01 17:20:23 följande:

Du kan inte förhindra åldrande men du kan ta hand om din kropp bättre så du inte får mer besvär än vad du behöver ha.
    Kvinnokroppen åldras också utifrån hormoner. Du börjar närma dig 40 och då dalar hormonerna och förklimakterium kan inträda med allt vad det innebär av torra slemhinnor, viktökning pga långsammare ämnesomsättning,  akne , skev mens , etc... 

Jättebra att du håller igång och tränar men kroppen behöver också extra omsorg i form av bättre kost, ju äldre du blir desto viktigare vad du stoppar i dig, att ha en god rutin för huden med att använda rätt produkter,  smörja in dig efter dusch, extra viktigt med solskyddsfaktor,  dricka bra med vatten, kolla upp om du behöver mineraler och vitaminer,  ta hand om din fiffi och ditt sexliv extra noga , kolla med gyn hur dina hormonnivåeer ligger till ..  fundera på om du äter mediciner som kan påverka din kropp och hud. Preventivmedel är ju klassiskt men även antidepressiva,  hjärtmediciner och annat kan göra att kroppen ballar ur...

Samt att även gener spelar in hur du förändras som äldre.

Och ja.. tjatet om alkohol, rökning och stress stämmer . Ju äldre vi blir ju mer syns vårt liv i kroppen på vår hud , i våra rynkor och i vår hälsa. 

Ta hand om sin fiffi, jösses.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (H) skrev 2025-06-03 00:10:52 följande:
    Ta hand om sin fiffi, jösses.
    Ja med det menas att gå på sina regelbundna kontroller och inte strunta i sin gynekologiska hälsa som många kvinnor tyvärr gör när dom kommer upp i åldern. Även fiffi åldras i takt med att hormoner dalar..  att kanske ta en extra koll med slemhinnor,  smörja sig etc. 
  • Mayjel
    Anonym (Linda) skrev 2025-06-03 00:29:43 följande:
    Ja med det menas att gå på sina regelbundna kontroller och inte strunta i sin gynekologiska hälsa som många kvinnor tyvärr gör när dom kommer upp i åldern. Även fiffi åldras i takt med att hormoner dalar..  att kanske ta en extra koll med slemhinnor,  smörja sig etc. 
    Krävs det gynekologiska kontroller för det där? Jag tänker att man märker när underlivet börjar bli torrt och därav går till apotek och köper anpassad kräm/lotion?

Jag har hittills aldrig varit hos en gynekolog men tänker att man kan ta hand om lilla fiffi ändå och så även i framtiden, om den blir torr och ger klåda. 
  • Anonym (klimakterieförnekare)
    Mayjel skrev 2025-06-03 00:34:47 följande:
    Krävs det gynekologiska kontroller för det där? Jag tänker att man märker när underlivet börjar bli torrt och därav går till apotek och köper anpassad kräm/lotion?

Jag har hittills aldrig varit hos en gynekolog men tänker att man kan ta hand om lilla fiffi ändå och så även i framtiden, om den blir torr och ger klåda. 
    Men du behöver ju inte bli torr och ha klåda och sveda i urinröret (för info har kvinnan slemhinna även där som kan bli irriterad under klimakteriet) om du tar östrogenvagitorier.

Det är liksom det som är poängen med hormoner, när din egen kropp börjar lägga ner att producera dem.

Man stoppar fiffi från att bli gammal och torr genom att tillföra östrogen lokalt. Ovesterin 2-3 veckor varje natt, och sen underhållsdos 2 ggr per vecka.
  • Mayjel
    Anonym (klimakterieförnekare) skrev 2025-06-04 20:02:21 följande:
    Men du behöver ju inte bli torr och ha klåda och sveda i urinröret (för info har kvinnan slemhinna även där som kan bli irriterad under klimakteriet) om du tar östrogenvagitorier.

Det är liksom det som är poängen med hormoner, när din egen kropp börjar lägga ner att producera dem.

Man stoppar fiffi från att bli gammal och torr genom att tillföra östrogen lokalt. Ovesterin 2-3 veckor varje natt, och sen underhållsdos 2 ggr per vecka.
    Jag får ordna det på nåt vänster. Vill inte att någon går nära det där området med verktyg eller händer. Den dagen, det åtagandet. 
Svar på tråden Förändrad kropp