• Anonym (Ulrika)

Aldrig göra något mot barnens vilja

Lyssnade på en podd där dom två poddarna prata om en uppfostransstil hos föräldrar där föräldrar exempelvis inte skulle göra något mot sina barns vilja. 

För mig skulle detta vara helt otänkbart. Jag tvingar ner mitt barn i vagnen när vi ska gå från lekparken eller när barnet inte får leva rövare fritt i mataffären. 

I majoriteten av fallen försöker jag avleda, lirka, avleda men det finns tider att passa så att då får jag göra saker mot mitt barns vilja.

Samma sak med mat. Mitt barn kan äta massor på rekordtid, hen kan bara trycka i sig mat och be om mer när barnet precis fått en ny portion. Liksom innan hen ens börjat äta av den nya portionen mat så skriker barnet efter mer mat. Vi får därför begränsa intaget av mat och servera grönsaker i mängder som barnet äter för att barnet inte ska bli smällfet. Här gör jag ju återigen något mot mitt barns vilja. 

Dom som uppfostrar sina barn på ett annat sätt, har dom exemplariska barn då? 

• Svar på tråden Aldrig göra något mot barnens vilja
  • Anonym (Mormor)
    Anonym (Ulrika) skrev 2025-06-01 20:48:57 följande:
    Aldrig göra något mot barnens vilja

Lyssnade på en podd där dom två poddarna prata om en uppfostransstil hos föräldrar där föräldrar exempelvis inte skulle göra något mot sina barns vilja. 

För mig skulle detta vara helt otänkbart. Jag tvingar ner mitt barn i vagnen när vi ska gå från lekparken eller när barnet inte får leva rövare fritt i mataffären. 

I majoriteten av fallen försöker jag avleda, lirka, avleda men det finns tider att passa så att då får jag göra saker mot mitt barns vilja.

Samma sak med mat. Mitt barn kan äta massor på rekordtid, hen kan bara trycka i sig mat och be om mer när barnet precis fått en ny portion. Liksom innan hen ens börjat äta av den nya portionen mat så skriker barnet efter mer mat. Vi får därför begränsa intaget av mat och servera grönsaker i mängder som barnet äter för att barnet inte ska bli smällfet. Här gör jag ju återigen något mot mitt barns vilja. 

Nix! de får i regel bortskämda skrikiga otrevliga barn som bär sig illa åt i de flesta sammanhang. Tror att de härskare av jordklotet.
  • Anonym (Ulrika)
    Anonym (Mormor) skrev 2025-06-01 22:06:36 följande:
    Nix! de får i regel bortskämda skrikiga otrevliga barn som bär sig illa åt i de flesta sammanhang. Tror att de härskare av jordklotet.
    Mitt barn tror ju att den äger världen, har visserligen fler men några av dom är så pass stora att dom lärt sig att bete sig och den yngsta är för liten. Men den som är mellan då anser att allt på lekparken är enbart hens. Allt ska vara på hens villkor och då spänner jag fast barnet i vagnen när det inte går att resonera. Jag låter inte mitt barn förstöra för andra barn. Om mitt barn beter sig illa i kollektivtrafiken så går vi av, barnet får inte sitta där och skrika. Min man agerar likadant. Har barnet betett sig illa i mataffären så går han hem utan mat och så blir det knäckebröd för alla till middag. 
  • Lynx123

Tror att du kanske har missuppfattat vad de menade i podden. Att inte göra saker mot barnens vilja brukar hanfla om sådant som kan uppfattas som kränkande eller otäckt, t.ex tvinga ett barn att klä av sig inför andra eller att tvinga det att äta mat som det inte gillar.

Om ditt barn inte kan uppföra sig i matvarubutiken så kan du ju så klart gå hem med det trots att det inte vill, men jag förstår inte riktigt varför familjen ska straffas med knäckebröd. Det låter inte som en bra idé - då, om något, får ju barnets beteende styra hela familjens tillvaro.

• Anonym (Ollie)
    Lynx123 skrev 2025-06-02 05:20:08 följande:

Tror att du kanske har missuppfattat vad de menade i podden. Att inte göra saker mot barnens vilja brukar hanfla om sådant som kan uppfattas som kränkande eller otäckt, t.ex tvinga ett barn att klä av sig inför andra eller att tvinga det att äta mat som det inte gillar.

Om ditt barn inte kan uppföra sig i matvarubutiken så kan du ju så klart gå hem med det trots att det inte vill, men jag förstår inte riktigt varför familjen ska straffas med knäckebröd. Det låter inte som en bra idé - då, om något, får ju barnets beteende styra hela familjens tillvaro.

Det tror jag faktiskt inte.
    Utan de är av den uppfattningen att barn ska få vara med och bestämma allt.
    Dvs om jag sätter på barnet en röd tröja när hen skriker efter att få ha en rosa klänning (vilket inte passar eftersom vi ska till dagis) så har jag gjort något mot hens vilja. Och ve och fasa ... så kan man INTE göra.
    Det du beskriver är mer normalt och vad även TS verkar framföra.
  • Anonym (Varför)
    Anonym (Ollie) skrev 2025-06-02 08:05:03 följande:
    Det tror jag faktiskt inte.
    Utan de är av den uppfattningen att barn ska få vara med och bestämma allt.
    Dvs om jag sätter på barnet en röd tröja när hen skriker efter att få ha en rosa klänning (vilket inte passar eftersom vi ska till dagis) så har jag gjort något mot hens vilja. Och ve och fasa ... så kan man INTE göra.
    Det du beskriver är mer normalt och vad även TS verkar framföra.
    Varför kan hen inte ha en rosa klänning på förskolan? Skicka med en tröja så de kan byta om det blir för opraktiskt?

Jag tycker definitivt att barn ska få vara med och bestämma såna saker och lära sig eventuella konsekvenser av dessa val.
  • Spucks
    Anonym (Ulrika) skrev 2025-06-01 20:48:57 följande:

Det är inte en ny uppfostringsstil, utan det var redan vanligt när jag bodde i Sverige för sådär 15 år sedan. Och nej, de föräldrar har inte exemplariska barn. De föräldrar har barn som tycker att hela världen kretsar kring dem och att de alltid ska få exakt som de vill, och som resultat har du bland annat extrem stökiga skolor.
  • Anonym (Ollie)
    Anonym (Varför) skrev 2025-06-02 08:15:36 följande:
    Varför kan hen inte ha en rosa klänning på förskolan? Skicka med en tröja så de kan byta om det blir för opraktiskt?

Jag tycker definitivt att barn ska få vara med och bestämma såna saker och lära sig eventuella konsekvenser av dessa val.
    Det var bara ett exempel. Ibland passar inte det som barnet valt. Andra gånger kan man absolut gå på det som barnet skriker om. Men mer som ett led i bestämmande, inte för att man var den som skrek högst. Stor skillnad. 

Vi har alltid kört med att ge barnen alternativ när det inte spelar någon roll. Dvs det gör inte mig något om du väljer en blå tröja eller en grön. Men barnet uppfattar att hen fått vara med och bestämma - gott så.
    Sen finns det lägen då det inte är diskutabelt och då ska man inte heller lägga fram det som en fråga.
    Om du frågar barnet retoriskt om vi ska gå till parken och nej inte är ett acceptabelt svar - ställ inte frågan. Retoriska frågor har inte sin plats med små barn. Utan då är det "nu går vi till parken" som gäller.
Svar på tråden Aldrig göra något mot barnens vilja