Inlägg från: Anonym (Som) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Som)

Regeringens utredare föreslår att utlandsadoptioner till Sverige stoppas

Det här har det startats en tråd om tidigare. Jag tror att den allmänna uppfattningen om adoptioner stoppas kommer att bli att Sverige vill endast ha "ariska" människor. Sveriges varumärke kommer att sänkas.

För annars så skulle man göra en utredning med krav på länderna i fråga och titta närmare på land efter land i stället för att dra alla länder över en kam. Det blir för svårt och för jobbigt uppenbarligen. Jag tror att det handlar om en underliggande rasism faktiskt.

• Anonym (Som)
    Anonym (men) skrev 2025-06-02 16:12:50 följande:
    Man har tittat på alla länder.
    Och många av sändarländerna har egna utredningar, ffa Chile och Korea. 
    Det har man inte. Kan inte tänka mig att finland/ Danmark/ Norge exempelvis kidnappar barn. Utredningen borde ställa krav i stället för att utfärda ett allmänt förbud. Uppfyller inte Chile och Korea dessa krav så går det inte att adoptera från dessa länder. Den här sk utredningen visar på inkompetens.
  • Anonym (Som)
    evaleva skrev 2025-06-02 17:25:48 följande:
    Norge, Finland och Danmark kan garanterat hitta adoptivföräldrar i det egna landet till de barn som behöver nya föräldrar där.

Jag tror att det lite grann är så att om ett land är tillräckligt välordnat för att man ska kunna vara säker på att inga fel begås i processen, så finns det tillräckligt med potentiella adoptivföräldrar i det landet. I alla fall nu. Men man kan ju möjligen tänka sig en framtid där till exempel danska barn behöver föräldrar, och då hoppas jag att man kan ju tänka sig att ompröva beslutet. 
    Det tar inte den här sk utredningen hänsyn till. I stället föreslås ett utbrett, generellt förbud för att alla länder påstås vara dåliga. Du tror ju inte heller att de nordiska länderna brister i adoptionsprocessen på samma sätt som att i Chile kidnappas barn. Saken borde därför vara klar. Utredningen har kvalitetsbrister. Kan handla om att tillräcklig budget inte anpassats till uppdraget, kan vara lathet/ inkompetens. Kan också handla om en underliggande rasism. 

Sveriges varumärke och anseende riskerar att svartmålas om ett generellt förbud införs på bristande underlag. Det skulle vara skillnad om man utfärdade krav på landet och dess processer för att därefter utföra riktade insatser.
  • Anonym (Som)
    evaleva skrev 2025-06-02 17:31:55 följande:
    Eh, nej. Inte överhuvudtaget. Jag tror att de starkaste rösterna som har fått den här utredningen att dels bli av, och dels komma fram till det beslut som den kommit fram till, är de adopterade själva som känner sig svikna och vill förhindra att fler barn drabbas. Vi kan väl anta att de inte ställde sig på barrikderna och kämpade för detta för att de är rasister och ville att Sverige skulle bli mer ariskt. 

Dessutom så har många andra västländer fattat liknande beslut de senaste åren. Jag har inte märkt att deras varumärke skulle ha sänkts. Nederländerna och Danmark avslutade all internationell adoptionsförmedling 2024, och Norge har avslutat samarbetet med många länder, inklusive Peru, Sydafrika, Tjeckien och Ungern.
    Du gissar. Tycker att det är naturligt att de som är drabbade också lyft frågan. Efter det så ska man inte blanda in starka känslor utan göra en saklig utredning baserad på taktila fakta. Fakta är att saken ser olika ut i länder och behöver differentierade insatser.
  • Anonym (Som)
    evaleva skrev 2025-06-02 17:33:33 följande:
    Det är ju faktiskt fullt möjligt att de tittade på alla länder var för sig och kom fram att inget uppfyllde kraven? 

Tror du att Norge kidnappar barn? 

Nej det gör de inte, men utredningen drar alla länder över en kam i alla fall.

• Anonym (Som)
    evaleva skrev 2025-06-02 19:23:26 följande:

Angående alla som tycker att man borde bara förbjuda adoption från vissa länder:

I en tidigare intervju har adoptionsutredaren sagt att de hittat ogentligheter i alla länder som barn adopterats till Sverige via adoptionsförmedlingar från. Så alla de länderna skulle i så fall "svartlistas".

Sedan kan man ju tänka sig att hålla öppet för andra länder som Sverige inte samarbetat med tidigare, men där kan jag tänka mig att det blir en resursfråga.

Säg att vi aldrig adopterat från Mexiko, och en adoptionsorganisation vill starta upp adoptioner därifrån. Ska då regeringen dra igång en gigantisk utredning för att ta reda på ifall Mexikos myndigheter uppfyller kraven? Det kan säkert bli enormt resurskrävande, för att kanske i slutänden bara ge ny familj till en handfull barn. Det känns inte som en vettig prioritering. 

Varför skulle inte individuella länder kunna utredas? Det vore väl bättre än att utfärda ett generellt förbud för samtliga länder. Den sk utredningen har ju inte tittat närmare på saken överhuvudtaget.

Jag tror att det handlar om ideologiska skäl i stället för sakliga.
  • Anonym (Som)
    Anonym (Nej) skrev 2025-06-02 21:25:16 följande:
    Det där är ju egentligen skitsnack. I varje välfungerande land så har man ett trygghetssystem, så fort ekonomin ökar så slutar man adoptera bort barnen.

Vem tror du är mest lämpad att ta hand om ett föräldralöst par? En person i Sverige eller typ barnets mammas syster exempelvis. Varför skulle inte landet själva kunna ta hand om sina invånare.

Om jag dog skulle jag ju inte vilja att mina barn hamnade hos en förmögen rysk familj i Dubai utan jag har syskon och vänner som kan hjälpa till. Min kompis bror och fru omkom i en olycka. Hon har tagit hans barn 
    Vilken förmån att ha släkt som både bryr sig och har kapacitet att föda en extra mun.
  • Anonym (Som)
    Anonym (V) skrev 2025-06-05 16:05:23 följande:

Jag ser det som ett steg i rätt riktning! vi har ju vetat rätt länge att det har funnits adoptioner som inte gått rätt till. Det här är nog bara början på något nytt av att upplysa de orättvisor som har drabbat de adopterade. Jag ser det som en chans för adopterade att kunna få sin röst hörd, då man mest av dels har hört sidorna från den andra parten.

Steg i rätt riktning är inte att utfärda ett totalförbud baserat på en bristfällig utredning med ideologiska idéer. Dvs en utredning som inte är neutralt hållen.
    Steg i rätt riktning är att utfärda generella krav på länder samt titta närmare på oegentligheter i olika länder.
  • Anonym (Som)
    Anonym (V) skrev 2025-06-05 16:45:08 följande:
    Det bästa är nog att man kan vara på den säkra sidan först. Att adoptera barn som man inte om de går rätt till är det bäst att man stoppar adoptionerna tills men vet det med säkerhet. På så sätt ser jag att det är säkrare att stoppa alla adoptionerna tills men faktiskt vet att de sker rätt sätt först än tvärtom att fortsätta tills man vet...
    Det skulle vara skillnad om åtgärder presenteras i utredningen i stället för ett stopp på allt. Det kommer inte att ske, finns säkerligen förevändningar för att skapa tydliga regelverk då den sk utredningen har ett ideologiskt syfte, inte neutralt och sakligt.
  • Anonym (Som)
    Anonym (V) skrev 2025-06-05 18:09:50 följande:
    Jag ser inte en vettig förklaring till att man inte skulle stoppa dem om man inte till 100% vet att de går rätt till, om vi börjar om och går igenom allt först för att sedan se vad detta leder till låter mer som en flexibel lösning. Än att agera som vi har gjort och riskera att fler av dessa sker. Man ska nog ta det säkra före det osäkra särskilt när det gäller sådana här allvarliga situationer.
    Då torde en ideologisk baserad utredning vara ett dåligt val av underlag för beslutet. Utredningen är bristfällig. 
Svar på tråden Regeringens utredare föreslår att utlandsadoptioner till Sverige stoppas