• evaleva

Regeringens utredare föreslår att utlandsadoptioner till Sverige stoppas

Regeringens utredare föreslår att Sverige ska stoppa internationella adoptioner efter avslöjanden om allvarliga oegentligheter. Staten uppmanas erkänna tidigare misstag, be om ursäkt och erbjuda stöd till adopterade. Regeringen skickar nu utredningen på remiss.

Kommer regeringen att gå på utredarens linje? Är det rätt att stoppa förmedlingen av adoptioner från utlandet? 

www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringens-utredare-stoppa-internationella-adoptioner-till-sverige

• Svar på tråden Regeringens utredare föreslår att utlandsadoptioner till Sverige stoppas
  • evaleva

Vilken okunnig kommentar. Om man blir gravid är man skyldig att avbryta adoptionen, det får man lova när man ger sig in i processen. Det anses inte ligga i det adopterade barnets intresse att behöva dela sina föräldrar med en nyfödd bebis, vilket ju är helt sant. 

Anonym (men) skrev 2025-06-02 16:11:43 följande:
    Eller familjer som fått adoption beviljad, finns ett barn att hämta, men så blir kvinnan gravid. Adoptionen avblåses, för nu kommer ju ett eget barn, man behöver inte längre adoptivbarnet. Hur det blir för barnet som skulle adopterats tänker ingen på. 
  • evaleva
    Anonym (Som) skrev 2025-06-02 17:11:44 följande:
    Det har man inte. Kan inte tänka mig att finland/ Danmark/ Norge exempelvis kidnappar barn. Utredningen borde ställa krav i stället för att utfärda ett allmänt förbud. Uppfyller inte Chile och Korea dessa krav så går det inte att adoptera från dessa länder. Den här sk utredningen visar på inkompetens.
    Norge, Finland och Danmark kan garanterat hitta adoptivföräldrar i det egna landet till de barn som behöver nya föräldrar där.

Jag tror att det lite grann är så att om ett land är tillräckligt välordnat för att man ska kunna vara säker på att inga fel begås i processen, så finns det tillräckligt med potentiella adoptivföräldrar i det landet. I alla fall nu. Men man kan ju möjligen tänka sig en framtid där till exempel danska barn behöver föräldrar, och då hoppas jag att man kan ju tänka sig att ompröva beslutet. 
  • evaleva
    Anonym (Som) skrev 2025-06-02 15:58:30 följande:

Det här har det startats en tråd om tidigare. Jag tror att den allmänna uppfattningen om adoptioner stoppas kommer att bli att Sverige vill endast ha "ariska" människor. Sveriges varumärke kommer att sänkas.

För annars så skulle man göra en utredning med krav på länderna i fråga och titta närmare på land efter land i stället för att dra alla länder över en kam. Det blir för svårt och för jobbigt uppenbarligen. Jag tror att det handlar om en underliggande rasism faktiskt.

Eh, nej. Inte överhuvudtaget. Jag tror att de starkaste rösterna som har fått den här utredningen att dels bli av, och dels komma fram till det beslut som den kommit fram till, är de adopterade själva som känner sig svikna och vill förhindra att fler barn drabbas. Vi kan väl anta att de inte ställde sig på barrikderna och kämpade för detta för att de är rasister och ville att Sverige skulle bli mer ariskt. 

Dessutom så har många andra västländer fattat liknande beslut de senaste åren. Jag har inte märkt att deras varumärke skulle ha sänkts. Nederländerna och Danmark avslutade all internationell adoptionsförmedling 2024, och Norge har avslutat samarbetet med många länder, inklusive Peru, Sydafrika, Tjeckien och Ungern.
  • evaleva
    Anonym (Som) skrev 2025-06-02 15:58:30 följande:

Det här har det startats en tråd om tidigare. Jag tror att den allmänna uppfattningen om adoptioner stoppas kommer att bli att Sverige vill endast ha "ariska" människor. Sveriges varumärke kommer att sänkas.

För annars så skulle man göra en utredning med krav på länderna i fråga och titta närmare på land efter land i stället för att dra alla länder över en kam. Det blir för svårt och för jobbigt uppenbarligen. Jag tror att det handlar om en underliggande rasism faktiskt.

Det är ju faktiskt fullt möjligt att de tittade på alla länder var för sig och kom fram att inget uppfyllde kraven? 
  • evaleva
    Anonym (Som) skrev 2025-06-02 18:08:58 följande:

Tror du att Norge kidnappar barn? 

Nej det gör de inte, men utredningen drar alla länder över en kam i alla fall.

Med "alla länder" menade jag alla länder varifrån barn adopteras till Sverige. Inte Norge. 
  • evaleva
    Anonym (Som) skrev 2025-06-02 18:07:12 följande:
    Du gissar. Tycker att det är naturligt att de som är drabbade också lyft frågan. Efter det så ska man inte blanda in starka känslor utan göra en saklig utredning baserad på taktila fakta. Fakta är att saken ser olika ut i länder och behöver differentierade insatser.
    Nu blev det lite goddag yxskaft här. Mitt svar argumeterade mot idén att regeringe gör det här för att de är rasister och vill ha ett mer ariskt Sverige. 
  • evaleva
    Anonym (Hmm) skrev 2025-06-02 18:27:33 följande:

Har följt presentationen idag och debatten kring den.

Jag uppfattar utredningen som onyanserad och att den utgår från ett narrativ om de negativa sidorna av adoption. En narrativ som drivits på av adoptionskritiker. Utredaren har tydliga kopplingar till dessa adoptionskritiker, vilket kan indikera jäv i denna komplexa fråga. Utredaren kunde på presskonferensen inte svara på hur vanligt det var med oegentligheter, vilket är anmärkningsvärt. På en direkt fråga svarade hon istället att hon analyserat typ 5 adoptioner där det identifierats oegentligheter och att det gjorts 50 000 adoptioner till Sverige. 

Utredningen saknar, som jag uppfattat en analys av de negativa effekterna av att avveckla de internationella adoptionerna. Tänker på vad som händer med de barn som blir kvar på barnhemmen. Förhoppningen är ju att länderna ska bygga upp system för att ta hand om barnen inom landet. Men frågan är om och när det kommer tillstånd. Frågan är också vad som händer med special needs barnen som har få alternativ i sina hemländer. Idag är det framförallt special need barn som kommer till Sverige.

Med det sagt anser jag att det är jättebra att man har gjort en granskning. Det absolut inte ok med oegentligheter. Men de underlag som presenterades på presskonferensen anser jag var väldigt tunna för ett så drastiskt åtgärdsförslag som att avveckla internationella adoptioner till Sverige. Kanske finns det fler underlag som inte presenterades?  

Jag tycker faktiskt inte att förslaget är så drastiskt, med tanke på att bara 73 barn adopterades via adoptionsförmedlingar till Sverige 2023. Antagligen blir det ännu färre 2024 och 2025. Hade det rört sig om 1000-2000 barn per år, som det varit tidigare, så hade det ju varit lite mer drastiskt.  
  • evaleva
    Anonym (men) skrev 2025-06-02 18:41:21 följande:

Frågan är om det låg i det adopterade barnets intresse att alls adopteras? snarare de barnlösas intresse. 

Man skulle ju kunna avbryta graviditeten om det är det adopterade barnet som är viktigt. Men det är ju sällan det, utan den vuxnes behov av att bota sin barnlöshet.

Det ligger i högsta grad i barnets intresse att adopteras. Vad menar du skulle vara bättre för barnet? Att växa upp på barnhem?

Angående att göra abort så tror jag inte heller att det ligger i det adopterade barnets intresse att komma tlll föräldrar som helt nyligen genomgått ett sådant trauma.

• evaleva

Angående alla som tycker att man borde bara förbjuda adoption från vissa länder:

I en tidigare intervju har adoptionsutredaren sagt att de hittat ogentligheter i alla länder som barn adopterats till Sverige via adoptionsförmedlingar från. Så alla de länderna skulle i så fall "svartlistas".

Sedan kan man ju tänka sig att hålla öppet för andra länder som Sverige inte samarbetat med tidigare, men där kan jag tänka mig att det blir en resursfråga.

Säg att vi aldrig adopterat från Mexiko, och en adoptionsorganisation vill starta upp adoptioner därifrån. Ska då regeringen dra igång en gigantisk utredning för att ta reda på ifall Mexikos myndigheter uppfyller kraven? Det kan säkert bli enormt resurskrävande, för att kanske i slutänden bara ge ny familj till en handfull barn. Det känns inte som en vettig prioritering. 

• evaleva
    Anonym (Hmm) skrev 2025-06-02 20:06:56 följande:
    Jag tycker det är drastiskt då korrekta adoptioner är ett avsevärt mycket bättre alternativ än surrogat. Jag skulle önska att adoptionerna ökar. Och då från länder som idag inte tillhör de länder Sverige adopterar från. Finns många barn i världen som behöver föräldrar. 
    Alla tycker väl att det är bra om barn kan få nya familjer, men om vi nu har försökt i 70 år och det har förkommit oegentligheter i exakt varenda land, så är det ju inte ett problem som kommer att lösas inom kort.

Visst finns det länder som Sverige inte adopterat från, men de som vi har adopterat från är ett ganska stort och representativt urval av "icke-rika" länder i alla världsdelar. Om vi har adopterat från Zambia och det inte fungerat, är det då troligt att det fungerar i Zimbabwe? Nej, inte direkt. 
Svar på tråden Regeringens utredare föreslår att utlandsadoptioner till Sverige stoppas