Inlägg från: Anonym (Hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmm)

Regeringens utredare föreslår att utlandsadoptioner till Sverige stoppas

Har följt presentationen idag och debatten kring den.

Jag uppfattar utredningen som onyanserad och att den utgår från ett narrativ om de negativa sidorna av adoption. En narrativ som drivits på av adoptionskritiker. Utredaren har tydliga kopplingar till dessa adoptionskritiker, vilket kan indikera jäv i denna komplexa fråga. Utredaren kunde på presskonferensen inte svara på hur vanligt det var med oegentligheter, vilket är anmärkningsvärt. På en direkt fråga svarade hon istället att hon analyserat typ 5 adoptioner där det identifierats oegentligheter och att det gjorts 50 000 adoptioner till Sverige. 

Utredningen saknar, som jag uppfattat en analys av de negativa effekterna av att avveckla de internationella adoptionerna. Tänker på vad som händer med de barn som blir kvar på barnhemmen. Förhoppningen är ju att länderna ska bygga upp system för att ta hand om barnen inom landet. Men frågan är om och när det kommer tillstånd. Frågan är också vad som händer med special needs barnen som har få alternativ i sina hemländer. Idag är det framförallt special need barn som kommer till Sverige.

Med det sagt anser jag att det är jättebra att man har gjort en granskning. Det absolut inte ok med oegentligheter. Men de underlag som presenterades på presskonferensen anser jag var väldigt tunna för ett så drastiskt åtgärdsförslag som att avveckla internationella adoptioner till Sverige. Kanske finns det fler underlag som inte presenterades?  

• Anonym (Hmm)
    evaleva skrev 2025-06-02 18:57:48 följande:
    Jag tycker faktiskt inte att förslaget är så drastiskt, med tanke på att bara 73 barn adopterades via adoptionsförmedlingar till Sverige 2023. Antagligen blir det ännu färre 2024 och 2025. Hade det rört sig om 1000-2000 barn per år, som det varit tidigare, så hade det ju varit lite mer drastiskt.  
    Jag tycker det är drastiskt då korrekta adoptioner är ett avsevärt mycket bättre alternativ än surrogat. Jag skulle önska att adoptionerna ökar. Och då från länder som idag inte tillhör de länder Sverige adopterar från. Finns många barn i världen som behöver föräldrar. 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Nej) skrev 2025-06-02 21:25:16 följande:
    Det där är ju egentligen skitsnack. I varje välfungerande land så har man ett trygghetssystem, så fort ekonomin ökar så slutar man adoptera bort barnen.

Vem tror du är mest lämpad att ta hand om ett föräldralöst par? En person i Sverige eller typ barnets mammas syster exempelvis. Varför skulle inte landet själva kunna ta hand om sina invånare.

Om jag dog skulle jag ju inte vilja att mina barn hamnade hos en förmögen rysk familj i Dubai utan jag har syskon och vänner som kan hjälpa till. Min kompis bror och fru omkom i en olycka. Hon har tagit hans barn 
    Inte riktigt sant. I t ex Syd Korea adopteras barn bort för att det inte är accepterat att vara ensamstående mamma. Du förskjuts från familjen och du gör det valet. 
    Släktlinjen är viktig. Flickor går att placera inom landet, då de får sin släktlinje när de gifter sig. Pojkar är svårare att placera inom landet, då en man utan släktlinje inte är attraktiv för äktenskap. Pojkarna lämnas ibland för internationell adoption. Eller så går adoptivmamman med en låtsas mage för att verka gravid, så att barnet kan få släktlinjen. Hemskt, men som vi fick berättat när vi adopterade,

Positivt var en kampanj med sydkoreanska skådespelare som var publika med att de adopterade.
Svar på tråden Regeringens utredare föreslår att utlandsadoptioner till Sverige stoppas