Inlägg från: Anonym (V) |Visa alla inlägg
  • Anonym (V)

Regeringens utredare föreslår att utlandsadoptioner till Sverige stoppas

Jag ser det som ett steg i rätt riktning! vi har ju vetat rätt länge att det har funnits adoptioner som inte gått rätt till. Det här är nog bara början på något nytt av att upplysa de orättvisor som har drabbat de adopterade. Jag ser det som en chans för adopterade att kunna få sin röst hörd, då man mest av dels har hört sidorna från den andra parten.

• Anonym (V)
    Anonym (Som) skrev 2025-06-05 16:34:54 följande:
    Steg i rätt riktning är inte att utfärda ett totalförbud baserat på en bristfällig utredning med ideologiska idéer. Dvs en utredning som inte är neutralt hållen.
    Steg i rätt riktning är att utfärda generella krav på länder samt titta närmare på oegentligheter i olika länder.
    Det bästa är nog att man kan vara på den säkra sidan först. Att adoptera barn som man inte om de går rätt till är det bäst att man stoppar adoptionerna tills men vet det med säkerhet. På så sätt ser jag att det är säkrare att stoppa alla adoptionerna tills men faktiskt vet att de sker rätt sätt först än tvärtom att fortsätta tills man vet...
  • Anonym (V)
    Anonym (Som) skrev 2025-06-05 17:57:40 följande:
    Det skulle vara skillnad om åtgärder presenteras i utredningen i stället för ett stopp på allt. Det kommer inte att ske, finns säkerligen förevändningar för att skapa tydliga regelverk då den sk utredningen har ett ideologiskt syfte, inte neutralt och sakligt.
    Jag ser inte en vettig förklaring till att man inte skulle stoppa dem om man inte till 100% vet att de går rätt till, om vi börjar om och går igenom allt först för att sedan se vad detta leder till låter mer som en flexibel lösning. Än att agera som vi har gjort och riskera att fler av dessa sker. Man ska nog ta det säkra före det osäkra särskilt när det gäller sådana här allvarliga situationer.
  • Anonym (V)
    Anonym (Som) skrev 2025-06-06 19:02:49 följande:
    Då torde en ideologisk baserad utredning vara ett dåligt val av underlag för beslutet. Utredningen är bristfällig. 
    Den har åtminstone visat att flera adopterade har adopterads av omoraliska skäl. Det bästa vore om vi fortsätter med flera utredningar i framtiden för att undersöka de som redan har adopterats under tiden är det vettigast att stoppa internationella adoptionerna för barnens säkerhet. Det är för barnens bästa.
Svar på tråden Regeringens utredare föreslår att utlandsadoptioner till Sverige stoppas