• Anonym (TS)

Vad händer om man inte lämnar lägenhet i tid?

Jag håller på och flyttar och har en bebis som är 4 månader gammal .. något av det jobbigaste jag har gjort i hela mitt liv tror jag.
    Hade iallafall beställt flyttstädning men de har inte gjor allt de skull.. Inte skurat golven och inte torkat ur skåp och garderober och så lite annat så det måste jag göra själv nu. 

Jag skulle lämna nycklarna kl 12 idag men kommer bli en eller två timmar sen på grund av det. 

Någon som vet vad som händer? Ska jag ringa innan och säga det? 

Vill ju inte behöva betala för att de ska anlita städfirma.

• Svar på tråden Vad händer om man inte lämnar lägenhet i tid?
  • Anonym (Em)

Det viktiga brukar vara att man är överens med den som ska flytta in. Hade ringt hyresvärden och bett om kommande hyresgästs nummer

• olof 45

Jag håller med föregående - flagga för förseningen! Ingen är så dum att de håller fast vid en deadline så strikt när detta nu hände -särskilt inte om du har papper på att du hade beställt flyttstädning.

Sedan undrar jag varför städfirman itne gjort dessa basics? Du måste ju reklamera! Flyttstädning är viktigt - de ska ju göra så rent att det itne blir nån straffavgift. Tyvärr kommer de nog kräva att få göra om arbetet, men det skeppet har ju redag seglat, så jag skulle kräva prisavdrag!

• Yllop
    Anonym (TS) skrev 2025-06-02 10:35:43 följande:

Hade iallafall beställt flyttstädning men de har inte gjor allt de skull.. Inte skurat golven och inte torkat ur skåp och garderober och så lite annat så det måste jag göra själv nu. 

Har du ingen som kan hjälpa dig att städa?

Vad har städfirman gjort då?
    Om den inte gjort vad som är överenskommet ska du ha avdrag på fakturan.

• Anonym (S)

Vilket pissigt städbolag! Det är verkligen inte raketforskning att gå igenom listan på vad som ingår i flyttstädning och kolla så att man gjort allt.

Om du inte redan har gjort det så ring hyresvärden och förklara läget. Förhoppningsvis står inte nästa hyresgäst och stampar utanför klockan tolv, och då borde det inte vara hela världen att du lämnar nycklarna lite senare.

• Anonym (TS)

Tack så mycket för era svar!
    Det finns ingen ny hyresgäst än eftersom lägenheten inte har lagts ut eller visats än, jag fick kortare uppsägningstid pga problem med rören i lägenheten. 

• Anonym (TS)

Uppdatering: Jag fick lämna nycklarna när deras kontor stängde så strax innan 16.30 blev det. Upptäckte ännu mer som städarna inte hade gjort så egentligen skulle jag behövt ännu mer tid .. får se om städningen blir godkänd , gjorde så gott jag kunde med en 4 månader gammal bebis som gallskrek så fort jag la ner henne eller gav henne till nån annan.. men så perfekt som en flyttstädning borde vara blev det ju inte när jag gjorde det själv med så lite tid. 

De som flyttstädade hade gjort rent största delen av spisen noga men inte alls längst ner där plåtarna är, dammsugit och städat toalett och handfat och badkar (tror jag , det var städat där innan också) och bakom tvättmaskinen, de hade städat mikron noga fast jag hade skrivit en lapp att de inte skulle det för att den skulle slängas. Och kylskåpet och frysen och torkat av köksbänkar. Och putsat fönster , det var ju bra iallafall. 

Det var några enstaka skåp och garderober som jag hade sagt och satt lappar på att de inte skulle städa inuti för att det var saker där fortfarande men då hade de inte städat en enda låda eller skåp inuti och inte skafferiet, inte de som var tomma heller. Och inte skurat golvet i något av rummen. De var billigare än andra men om man betalar för flyttstädning tänker man ju att det ska vara en flyttstädning. 

• Anonym (?)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-02 10:40:27 följande:

Det viktiga brukar vara att man är överens med den som ska flytta in. Hade ringt hyresvärden och bett om kommande hyresgästs nummer

Varför ska man ringa nya hyresgästen?
    Avtalet gäller ju dig och bostadsbolaget.
    Se till att vara utflyttad när du ska, har du klagomål på städningen, ta upp det med städbolaget.
    Nya hyresgästen vill in och har det säkert på kontrakt med hyresvärden.
    Ditt ansvar att uppfylla vad som blivit avtalat.
  • Anonym (TS)
    Anonym (?) skrev 2025-06-02 21:59:48 följande:
    Se till att vara utflyttad när du ska, har du klagomål på städningen, ta upp det med städbolaget.

Det finns ingen ny hyresgäst än så därför fick jag lämna nycklarna 16.30 istället. Jag visste innan också att det inte fanns någon ny hyresgäst men de hade ändå sagt kl 12 först, det är ju så det brukar vara. Jag fick kortare uppsägningstid (en månad istället för 3) på grund av problem med rostiga dåliga rör som orsakade översvämning flera gånger så lägenheten har inte lagts ut eller visats än.. Oklart om den ens går att hyra ut nu egentligen men jag tror att de kommer att hyra ut den iallafall som korttidskontrakt tills de stambyter. 

Borde kanske skrivit det redan i TS att det inte är någon annan som ska ha lägenheten direkt , då hade det ju varit annorlunda såklart ..

Försökte städa så gott jag kunde på den korta tiden men någon riktig flyttstädning blev det nog inte ändå , får se vad hyresvärden säger om det. Ska prata med städfirman också. 

• Anonym (?)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-02 22:22:00 följande:

Det finns ingen ny hyresgäst än så därför fick jag lämna nycklarna 16.30 istället. Jag visste innan också att det inte fanns någon ny hyresgäst men de hade ändå sagt kl 12 först, det är ju så det brukar vara. Jag fick kortare uppsägningstid (en månad istället för 3) på grund av problem med rostiga dåliga rör som orsakade översvämning flera gånger så lägenheten har inte lagts ut eller visats än.. Oklart om den ens går att hyra ut nu egentligen men jag tror att de kommer att hyra ut den iallafall som korttidskontrakt tills de stambyter. 

Borde kanske skrivit det redan i TS att det inte är någon annan som ska ha lägenheten direkt , då hade det ju varit annorlunda såklart ..

Försökte städa så gott jag kunde på den korta tiden men någon riktig flyttstädning blev det nog inte ändå , får se vad hyresvärden säger om det. Ska prata med städfirman också. 

Men det måste väl finnas ett avtal om när du ska vara ute ur lgh???
    Du kan ju inte göra som du själv tycker?
  • Anonym (E)
    Anonym (?) skrev 2025-06-02 22:31:03 följande:
    Men det måste väl finnas ett avtal om när du ska vara ute ur lgh???
    Du kan ju inte göra som du själv tycker?
    Avtalet var att hon skulle lämna nycklarna kl. 12, hon ringde dock hyresvärden som godkände att hon kunde lämna dem 16.30 pga omständigheterna samt att det inte finns någon ny hyresgäst. Ts har alltså fått godkänt på detta så hon "gör inte som hon själv tycker" även om det finns ett skriftligt avtal så brukar de flesta inte vara helt svartvita 
Svar på tråden Vad händer om man inte lämnar lägenhet i tid?