Inlägg från: Janbo |Visa alla inlägg
  • Janbo

BF februari 2026 🌷

Hej!
    Plussade för någon vecka sedan, har BF 6/2. Har en ganska nybliven 1-åring här hemma och känner mig helt ärligt lite skraj nu 😬😂
    Vi bestämde oss för syskon men hade kanske inte räknat med att det skulle gå på första försöket.. (även om allt kan hända). Det kommer i så fall skilja typ 21 månader mellan dem.

Hur gamla är ni? Jag är 36 😊

• Janbo
    Anonym (B) skrev 2025-06-06 09:09:11 följande:

Hej vad roligt att du är här! Stort grattis till graviditeten 🌷 
    Förstår att det är en blandning av en massa glada känslor men även oro. Har det att göra med IVF att ni får göra ett VUL så tidigt, eller gör ni det privat? Jag har fått tid för ul vecka 12 men det känns så oändligt långt bort?

Haha jag undrar också hur folk håller sig vakna 🤣 Tycker det känns som att jag ska somna sittande vid matbordet vid middagen.

Den där molvärken har jag också till och från men särskilt mycket efter sex. Tycker det är lite obehagligt så jag hörde av mig till bm och frågade om det igår men det ska tydligen inte vara något konstigt. Känner någon igen sig i det?

Molvärk är supervanligt! Jag hade svinont i v.6 förra graviditeten. Växtvärk är det oftast 😅
  • Janbo
    Bunny s skrev 2025-06-08 08:54:11 följande:
    Janbo skrev 2025-06-07 21:25:17 följande:

Hej!
    Plussade för någon vecka sedan, har BF 6/2. Har en ganska nybliven 1-åring här hemma och känner mig helt ärligt lite skraj nu 😬😂
    Vi bestämde oss för syskon men hade kanske inte räknat med att det skulle gå på första försöket.. (även om allt kan hända). Det kommer i så fall skilja typ 21 månader mellan dem.

Hur gamla är ni? Jag är 36 😊

Hej!
    Grattis! 
    Jag är 36 men blir 38 i sommar. 
    Vard roligt att det gick så fort för dig! Jag fick en chock. Slutade med ppiller och 15 dagar senare så tog det sig visst 😍 trodde det skulle ta tiiiid.

Jag förstår dina känsla av att vara skraj gällande åldersskillnaden. 
    Jag har 2 äldre söner på 10 och 12 och det är 18 månader mellan dem. 

Jag kan säga som så att det var intensivt, det går inte att säga något annat. Men inte så att jag någonsin kände att jag ångrade hur vi gjorde. Jag vet inte hur många ggr jag tänkt och känt tacksamhet över att vi skaffade dem så tätt och att det blev just två pojkar.
    De har haft och har såå stort utbyte av varandra sen tidig ålder och det är så fantastiskt. 
    Jag tror det kommer att gå superbra för er! 
    Mitt absolut bästa tips och life saver, det var bärsjalen.  Lillebror var också en mer krävande bebis och ville bäras mycket. Jag blev liksom van med att vara stor med en klump hängandes på mig men då kunde jag laga mat och hjälpa storebror upp och ner på sakerna i lekparken osv.

Tack för ditt betryggande svar 😄 Vi (eller jag i alla fall) är förberedda mentalt på att det kommer att vara intensivt. Jag har burit dottern en hel del så har redan ett lass av sjalar och selar 😅 Dottern är dock galet intensiv och självständig så jag hoppas bara att vi räcker till? 

Nu borde jag vara i 7+3 typ. BM för blodprov och samtal på tisdag, inskrivning 24/7 och KUB 28/7 😊 Hur går det för dig?

• Janbo
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-06-16 13:29:50 följande:

Hade tänkt att vänta lite till innan jag bokade tidigt ultraljud, men blev otålig idag och ringde det stället vi var på sist. Pga semestertider så bokar de inte in några tidiga ultraljud. Jag som hade hoppats få en tid om 3-4 veckor att räkna ned till. Fick istället boka Nipt på en gång och då blir första gången vi får en titt 10+5 den 28/7. Sex veckor bort 😅 

Det fanns ett alternativ på deras andra mottagning i Lund med min man hinner / vill inte åka ända dit. 

Ska försöka se det positivt, att efter första titten blir det närmare till nästa titt och andra trimestern. Men oj så långt bort det blev! 

Så ni som inte heller tänkt på semestertider, ring och boka det ni vill på en gång 🥰

Förra gången fick vi plus i februari och ultraljudstider osv var inga problem, tänker förbereda mig på att man kanske får vänta längre på Nipt svaret också nu på sommaren 🙈

Förstår din längtan! Vi har KUB 28/7 och det blir första ultraljudet (om ja kan hålla mig..)😄😄. Vi kommer dock att göra Nipt också! (Men utan extra ul).
  • Janbo
    Anonym (A-Ö) skrev 2025-06-17 06:19:19 följande:
    Bf lista 🌱

1/2 Anonym (Babs)
    15/2 MrsHoppas
    15/2 Valentines 
    18/2 Enlitentill 
    18/2 Ardnane
    20/2 puddingpastej
    22/2 A-Ö
    22/2 Lamaja
    24/2 ungmo98
    16/2 Lulemelon
    6/2 här! 🥰
  • Janbo
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-06-22 20:31:17 följande:

Det är supersvårt att få tider nu under sommaren! Jag hoppas vi kan få en tid v8. Vår första graviditet gick vi till 11+0 och trodde allt var bra men visade sig vara ma/ofosterligt. Så är så rädd att tro på det innan vi sett att det mäter rätt. 

Vi gjorde Nipt på samma ställe sist och i deras rutin ingår att kolla att det lever eftersom det är relativt mycket pengar. Vi kommer inte göra kub (gjorde inte heller sist) utan bara ultraljudet till det. Jag har inte nerver för att få en sannolikhets siffra 🙈 

Man kan inte göra så mycket annar än att vänta. Ska göra mitt bästa att njuta av sommaren och ta hand om tiden med första barnet som ensambarn 🥹❤️

Förstår dig verkligen.. jag fick ett tidigt mf innan dottern blev till så jag förstår din oro. Är orolig nu med men försöker vara lugn.

Här ingår KUB i basprogrammet och därför gör vi det, sedan gjorde vi även Nipt (och kommer att göra denna gång med). Eftersom blodprovet till Nipt tas när ultraljudet till KUB görs, behövs inget extra ul ☺️ Vi får betala för Nipt men med ett visst avdrag!
  • Janbo
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-06-22 21:16:52 följande:

Man får hålla fast vid att chansen att det går bra faktiskt är störst och risken minskar för varje dag som går 🥰🙏

Då kommer vi dra blod för Nipt samma dag! Går ert också till Karolinska? 

Här ingår bara kub i regionen och man kan inte välja att göra Nipt via dem utan vi får göra det privat. Men nice att ni kan ☺️

Helt sant! ❤️

Ja, det går till Karolinska, minns att jag fick någon halvskum inloggning där förra gången. Så kul att se kön med 😅

Vi går helt privat, Mama Mia. Supernöjda där!
Svar på tråden BF februari 2026 🌷