Inlägg från: Anonym (Saltakatten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Saltakatten)

BF februari 2026 🌷

Anonym (Ardnane) skrev 2025-07-07 16:25:38 följande:
    Ja det är skönt att se att det fanns något där 🙏

Hur långt är du nu? Här i Skåne får vi kallelser till ultraljud och så ganska tätt inpå 🥰
    Är 6+5 idag, träffade barnmorskan förra veckan och hon skulle ringa och prata med spec-mödravården som sköter alla ultraljud och sånt här. Så det lär komma en kallelse i brevlådan under veckan, brukar gå snabbt när barnmorskan hojtat till dom. Kul bara att få veta vilken dag man ska se framemot med skräckblandad förtjusning 😅 Just nu kan jag inte ens föreställa mig att det finns nåt inne i livmodern 🙈
  • Anonym (Saltakatten)
    Ninja2022 skrev 2025-07-07 21:31:15 följande:

Jag som varit vegetarian i evigheter har ju verkligen inte det problemet med att jag inte kan äta det jag brukar göra. Det enda är typ brieost som jag brukar äta men det har jag inte blivit bjuden på och tror inte det hade varit så avslöjande om jag inte tog av det då det oftast serveras med massa annat också. Jag har dock blivit så sjukt sugen på att sätta tänderna i en köttbit det senaste. Det var jag förra graviditeten också men gjorde aldrig det då. Nu känns det inte så långt bort till att faktiskt smaka på sambons kött nån gång 🙈 Är sugen på mat exakt hela tiden, kan nästan inte hindra mig från att trycka i mig allt gott vi har hemma. Blir illamående om jag inte äter så det är ju skönt att jag kan hålla det i schack genom att äta! 

Jag vill helst vänta med att berätta tills typ vecka 25 denna gången pga hur det gick för oss förra graviditeten. Men börjar inse att det inte kommer gå pga en sjukt svullen/stor mage redan i v10+4. Förra graviditeten syntes det inte ens på mig i v20 förutom på kvällarna. Hoppas att svullnaden lägger sig snart och att magen inte tänker fortsätta såhär 😅 

Min mage är också svullen, redan 🙈 Inte så det syns men det känns mer bulligt och fläskigt, haha 😂 och jag känner typ redan en liten boll strax ovanför blygdbenet när jag ligger på rygg och drar in magen, sist kände jag det i v 9, är i v 7 nu, snart 8. Men kroppen kanske känner igen sig och vet hur den ska göra då det var rätt nyligt jag var gravid, vad vet man 😅

Magen brukar ju poppa fram tidigare de andra graviditeterna jämfört med första så inte helt otänkbart att du kanske inte kan dölja magen så länge som du tänkt 😬
  • Anonym (Saltakatten)

Har fått tid till NIPT nu också. Kommer va i v 13+1. Känns inte så himla bra om jag ska va ärlig. Förra graviditeten gjorde jag NIPT några dagar tidigare till och med och innan alla prover var klara och vi säkert visste om bebis var sjuk eller inte så hann jag komma till v 17. Det sas att jag inte skulle behöva få veta så sent den här gången men det blir ju samma sak nu i alla fall. Är både förbannad och ledsen.

Ska ringa imorrn och verkligen höra efter om dom inte har tidigare tider eller varför dom annars bokat in det så sent? 

Fan, får kanske boka privat för dom har tider redan 10+några dagar eller 11+några dagar såg jag när jag kollade. 

• Anonym (Saltakatten)

Ja det är ju lite dryga pengar att punga ut för att få veta lite tidigare hur saker och ting står till. Samtidigt skönt rent mentalt.

Det ska ju vara extremt låg risk, samma risk som för vem som helst, alla som blir gravida, men har man varit där en gång och tillhört den där promillen som drabbas är man ju skadad, typ traumatiserad 😭 

Får se om jag lyckas få tag i dom morgon och höra efter. Jag jobbar ju själv med administration inom vården, har jobbat på liknande klinik förut till och med, vet ju exakt hur sånt här funkar, hur dom bokar osv. Kan ju vara så att det verkligen inte finns tider i och med semestertiderna och vi har bytt journalsystem här ganska nyligt också så allt tar extra tid, många mottagningar har fått dra ner på patientflödet för att hinna.

Men nångång kan jag ju ringa och vara en liten jobbig patient och hoppas dom kan boka in mig tidigare 🙏🏻

Försöker tänka att jag ska lita på kroppen, den här lilla bönan är frisk. Punkt. Lättare sagt än gjort men får försöka mer 🙏🏻💕🌈

• Anonym (Saltakatten)
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-07-08 21:54:42 följande:
    Klart det har satt sina spår ❤️ Hoppas de på något sätt kan dra blod tidigare 🙏

Ringde idag, och dom hade ju som tryckt ihop både NIPT och ultraljudet som dom gör på alla här vid v 13-14 ungefär då fostrets alla organ är klara och så vill dom inte riskera göra NIPT för tidigt pga för lite foster-dna.

Men dom förstod min oro så vi kompromissade och så får jag komma och göra NIPT lite tidigare och då bara ett lite snabbare ultraljud, sen ville dom jag skulle komma tillbaka lite senare för att göra ett bättre ultraljud då dom kan se alla organ hos fostret osv kring v 14. 

Så det blev ju bättre och känns lite bättre för mig. Får hoppas allt ser bra ut 🙏🏻💕🌈

• Anonym (Saltakatten)

Jag har börjat känna livmodern sticka upp som en hård boll nu, särskilt på morgnarna när jag ligger i sängen och är kissnödig 🙈 så det verkar ju onekligen växa iaf 🙏🏻💕🌈  Så nervös att det inte ska se bra ut och flera veckor kvar innan jag har nåt ultraljud. När man mår så himla bra som jag gör är det så svårt att greppa att man är gravid 😆 Inga symtom alls typ.

Det är tur det är sommar och jag har mkt att sysselsätta mig med så dagarna gå ju relativt snabbt 😊

Babs- Jag har inga blödningar haft under mina graviditeter men så många har ju det utan fara. Särskilt om dina är så små och du inte har ont då är det säkert för att livmodern växer snabbt eller sköra slemhinnor som blöder eller nåt sånt. Men ta upp det med barnmorskan, kan väl vara klokt. 

• Anonym (Saltakatten)
    Valentines skrev 2025-07-15 12:11:16 följande:

Hejsan allihopa, får tyvärr hoppa ur tråden då jag har fått ännu ett MA. Var på ultraljud igår (9+1) och då fanns det inget hjärtljud, hade avstannat i förra veckan trodde dem. 

Var helt oväntat då jag haft alla symptom som ömma bröst, illamående och trötthet men inte haft någon smärta eller blödning. Önskar alla er andra stort lycka till! ❤️

Beklagar 😔💕 Så himla tråkigt. Ta hand hand om er.
  • Anonym (Saltakatten)
    Rosen3 skrev 2025-07-15 07:24:02 följande:

Hur är allas symtom fortsatt?
    Mitt illamående hänger i nästan dagligen men den är väldigt dovt. Lite småömma bröst men tycker det har minskat lite. Vecka 7+5. 

Vet att alla är olika men är så nervös att jag har för få symtom 😔🥰

Mycket eller lite symtom betyder ingenting egentligen, säkerligen ingen fara alls 😊 

Jag har haft NOLL symtom nästan alla mina graviditeter och har fått fullt friska barn. Senaste graviditeten var jag så himla trött och hade svinont i brösten, men det gick åt skogen iaf. 

Jag har även nu denna gång knappt symtom heller. Lite tröttare, lite hungrigare och får yrsel ofta. Annars NOLL symtom 😅 

• Anonym (Saltakatten)
    Ninja2022 skrev 2025-07-15 22:02:13 följande:

Jag var hos bm i torsdags, ett andra besök i slutet av v 10. Lite besviken är jag ändå då den enda annorlunda kontrollen man gör i mitt fall är att man byter ut RUL i v18-20 som görs av bm till en organscreening som utförs av läkare men fortfarande i samma vecka och exakt samma antal ul om inget skulle behöva kollas upp igen. Jag sa att jag verkligen inte vill hamna i sitsen igen att behöva gå 2 veckor med en bebis som rör sig i magen med vetskapen att den inte kommer överleva, bara för att få ett beslut av socialstyrelsen pga passerande av v18. Jag frågade om man inte kan göra en koll i v16-17 istället, vet att dom säkert inte kan uttala sig om allt då men man ser ju om nåt är supertokigt som sist. Det skulle tas vidare med läkare. 

Frågade även om nipt och det skulle bm ta vidare med läkare också. Ser i min journal nu att det ser beviljat ut igår pga psykisk anledning för min del. Då det inte var en genetiskt orsak sist så räknas inte kromosomavvikelser in där tydligen. Jag hoppas att jag nu snart ska få en tid för det och ul. Det bokades inget tidigt ul alls men blev erbjuden en tid först i v 14 innan jag tog upp frågan om nipt. Känns som om man inte riktigt blir omfamnad av vården på det sättet man hade velat ärligt talat.

Jag orkar inte heller tala för min sak just nu, jag mår psykiskt väldigt dåligt även om jag fysiskt mår rätt bra i graviditeten. Ska egentligen börja jobba nästa vecka efter 3 veckors semester men den oron jag bär på är förlamande, den stegrar bara ju mer veckorna går och jag inte vet hur det står till med allt. Jag vet inte hur jag kommer fixa det när jag heller inte orkar berätta på jobbet ännu innan jag vet om det ser bra ut.

Jag jobbar också på veterinärklinik med allt vad det innebär och det är ett högt tempo, man måste vara skarp i hjärnan och socialt hantera alla möjliga situationer med djur och djurägare. Det är otroligt krävande i stunder där man själv inte mår bra 🙃 

Jag får ta det som det kommer och behöver jag vara hemma tills jag fått ett ultraljud och kontroll på situationen så försöker jag få mig att känna att det ska vara okej. Jag har aldrig varit i denna situationen innan så jag inte har kontroll över mina känslor eller hur mitt psyke reagerar. Är normalt sett inte en orolig människa eller övertänkare i onödan men mina tidigare erfarenhetet har ju tydligen ändrat på det.

Lite förtvivlade tankar från mig men jag försöker leva på ändå så normalt jag kan och försöker känna av lyckan när den dyker upp! 🥰 

Gud vad jag blir ledsen för din skull, och förbannad på vården 😠 Den är verkligen inte alls jämlik i vårt avlånga land.

Jag har ju gått igenom samma sak som dig och förstår verkligen oron över att inte få veta så snabbt man kan, för det går ju att veta hur det står till med fostret betydligt tidigare än vid RUL. Finns ju aldrig garantier för fullt friska bebisar men har man den historien som vi har så lugnar det ändå avsevärt att iaf komma förbi det som var fel sist.

Fick själv panik och ångest när jag fick hem första kallelsen på NIPT och ultraljud och tyckte det var sent. Kunde inte heller tala för min sak så min man ringde och då fick vi faktiskt en tidigare tid. Är ju så jäkla dumt att vården skiljer så mkt i landet, orättvist.

Mest troligt är er bebis helt frisk denna gång, oddsen är på din sida, och på min, men det är svårt att känna att det räcker när man har det bagage som vi har. Hoppas allt blir bra för er 💕🌈🙏🏻 Du verkar ändå ha en bra inställning och försöker ditt bästa med att kämpa på.

• Anonym (Saltakatten)
    Rosen3 skrev 2025-07-16 15:28:00 följande:

Precis varit på ultraljud! Ett levande foster med ett pickande hjärta i vecka 7+5! Såå glad och förvånad! Vågar inte tro att det ska gå vägen än dock efter alla våra missfall! Men nu kan jag vara lite lugn för stunden ❤️

Härligt 😍 Risken minskar mycket när allt ser bra ut i v 8, men jag vet precis hur det är med oro och noja när man varit med om förluster tidigare. Men det kommer säker gå superbra denna gång 🙏🏻🌈
Svar på tråden BF februari 2026 🌷