BF februari 2026 🌷
Rosen3, jag har också ultraljud imorgon! Kommer vara i vecka 13+5 då. Håller alla tummar och tår att allt ser bra ut för oss båda ❤️❤️🙏
Rosen3, jag har också ultraljud imorgon! Kommer vara i vecka 13+5 då. Håller alla tummar och tår att allt ser bra ut för oss båda ❤️❤️🙏
Kul att den här tråden är så aktiv, jag läser allt som skrivs. 🤗
Nu har även jag gjort fosterdiagnostik och proverna kom tillbaka normala. Fick även veta att vi väntar en dotter (har en son sedan innan). 🥰 Blev också flyttad vid ultraljud så nytt BF är i slutet av januari, men jag hänger kvar här då den här tråden är så trevlig, plus att jag har en känsla av att det kommer bli en februaribebis i vilket fall. 😊
Vecka 16 nu och jag känner livmodern som en hård boll långt ner, speciellt om jag ligger på rygg och är kissnödig. Men kan fortfarande ha mina vanliga kläder och har i princip inga symptom. Så just nu känns det ganska bra att vara gravid. 😊 Längtar till jag börjar känna fosterrörelser! Den här bebisen är en riktig sladdis så det var måååånga år sedan jag sist kände rörelser. 🥹
Trots att vi tycker magen börjar smyga sig fram nu 13+0 så fick jag på mig ett par jeans som jag de första veckorna fick ha en hårsnodd i för att få igen. Jag köpte dem innan jag var gravid första gången och det har varit tajt att knäppa fram till nu 😅
Blev nästan oroligt att det kanske inte växer, är alltid nervös inför ultraljud. Men har varit igång mycket i sommar så har kanske trots allt gått ner. Fostret är ju fortfarande litet 🥹
Jag vet inte, utan gissar bara nu. Men jag tror inte nipt screenar för alla kromosomfel, utan det är trisomi 13, 18, 21 samt könskromosomerna som analyseras. För fullständig kromosomanalys, det som kallas array (tror jag?) krävs fostervattenprov eller moderkaksprov. Och det görs inte "på rutin" utan vid misstanke om avvikelse eller för ärftlighetstredning. De trisomier som testats vid kub och nipt har jag för mig står för 95% av alla kromosomfel.
Hej gänget. Jag är ju lite före de flesta för jag har ju valt att hänga här då jag tycker denna gruppen är väldigt trevlig 🙈🤗. Jag är i v 19 och mår dåligt. Yr, illamående, trött, svår med andningen, motion finns inte på kartan, skäms och mår dåligt över hur jag ser ut och det känns lixom allmänt tungt. Redan. Hur ska jag orka en ännu större mage....
Finns de fler som upplever att det är rent fysiskt tungt redan? Jag vet att jag i v9 redan kände.mig höggravid med supervälld mage, svårt att vända mig i sängen osv.
Är detta bara pga min dålig form å höga ålder eller är det slump?
Hur ska det bli... Jag är nervös för hur mycket värre det kommer bli.
Om det finns några äldre i Västmanlandstrakten som väntar bebis så skriv gärna till mig jag har inte Facebook så kan tyvärr inte gå med i den andra gruppen.
Sen undrar jag om nån som fått barn innan köpt gravidjacka med plats för bärsele och om det var värt pengarna.
Jag har inte köpt ett enda mammaplagg än men kan inte ha nått av mina kläder heller, är gigantisk😂 lever i Kina yohabyxor från Cubus och en stor tröja. Thats it... Lovade mig själv att köpa fina klänningar om jag nånsin blev gravid igen men nu vågar jag inte lägga pengar på det och kommer bara se stor och klumpig ut... Detta är min absoluta sista chans. Nån som kan peppa?
Är det någon som börjat känna fosterrörelser än? 🥰
Jag är i vecka 18 nu, började känna rörelser i den här veckan med mitt första barn, men än så länge känner jag inget. Tror jag iaf, ibland "spritter" det till men det kan lika gärna vara en prutt som flyttar sig i tarmarna haha. Inte känt något tydligt än som jag helt säkert vetat är bebisen. Har väntat otåligt i flera veckor nu på att känna rörelser!! Var inställd på att känna tidigare den här gången eftersom det är andra barnet, men fick veta vid KUB att jag har moderkakan i framvägg, så det kan ju påverka. Ni som haft i framvägg tidigare, i vilken vecka började ni känna?
Vad mysigt att ni är några som börjat känna lite små rörelser! 🥰
Ardnane, jag kommer ihåg att du skrivit om det tidigare i tråden, måste verkligen ha varit jättejobbigt! :( Jag var bara med om det en gång med mitt första barn, att jag inte kände några rörelser, och det var precis på slutet varpå jag blev igångsatt. Minns ångesten då när jag inte hade känt bebisen på typ en halv dag så kan föreställa mig oron du kände :( Håller tummarna för oss båda att moderkakan inte ligger så pass mycket i vägen den här gången. ❤️
Jag måste fråga, som aldrig riktigt vart gravid innan. När moderkakan ligger i framvägg, blir det lite som en kudde mot sparkarna så man inte känner dem? 🙈♥️ Och hur tidigt kan man se vad moderkakan fäst? För sista ultraljudet så var den en början till moderkaka men har för mig att hon sade att den kunna flytta på sig?!
Jag var hos bm idag och fick lyssna på lillebror ????
Så skönt att höra honom, fyra långa veckor till RUL. Hade ultraljud var annan/ var tredje vecka v8-13 så känns långt med sex veckor mellan sist och RUL 🙈
Alltså jag tror inte det är sant, men ikväll när jag satt i soffan och höll en hand på magen så fick jag en buff som även kändes svagt i handen. Ropade snabbt på syskonen som också fick sig varsin liten försiktig buff av lillasyskonet🥹
undrar verkligen om de sett rätt på ultraljudet att moderkakan är i framvägg, blir intressant att höra om det är så när det är dags för RUL. Hur som helst så är det så häftigt och skönt att bebis börjar göra sig hörd🥰
Gjorde kub idag och allt såg bra ut även om hon hade väldigt svårt att få en bra mätning på rackaren för han (vill säga han för det är det jag tror det är) använde moderkakan som en kudde + lite vriden och sprattlade eller var uppe i taket på livmodern vriden😂 Så fick göra Lite allt möjligt för att han skulle flytta på sig och hon fick till en hyfsad bra mätning var inte nöjd efter 45min så fick komma tillbaka 30min senare🙃 Blev inte bättre då så glad att jag tog nipt ändå så man får ett korrekt svar även om nackspalten såg liten ut ☺️🙏🏼 Nu är det som ni säger lååååångt till nästa RUL 😩 Men risken var MF är väldigt låg nu när man sett att han har njurar, magsäck, dricker, två hjärnhalvor osv. ♥️♥️
Nu är det bara mitt arbete som jag nojar över? Jobbar på en bygghandel där lyft, vrid, upp och ner ut trucken, plåtjobb osv, samt en del slamrande höga ljud som i nya studier har visat sig kan ge barnet hörselskador enligt arbetsmiljöverket :(
Undrar hur länge jag kommer kunna jobba utan 1000 anpassningar.. Vill gärna jobba till mitten/slutet på december, men inser att det kanske inte kommer gå 😅 Enligt svägerskan har vi en väldigt bra läkare på MVC som inte tvekar att sjukskriva en.
Någon annan som har fysiskt Jobb eller känner någon som har det och hur det funkat för dem?
Apropå lyft osv. Jag förstår att det är stor skillnad på jobb och träning, där det ena sker kanske 8 timmar om dagen under en viss stress, och det andra under kontrollerade former och en begränsad tid (typ 1 timme). Men jag blir ändå lite förvirrad/fundersam kring det här att vissa säger att man inte ska lyfta när man är gravid.
Rekommendationen kring träning är ju att fortsätta träna som vanligt. Jag lyssnade häromdagen på ett poddavsnitt med två träningskunniga barnmorskor som sa att man aldrig kan träna sig till ett missfall om man har en frisk graviditet. Tvärtom finns det bara fördelar med träning. Det enda de avrådde från var att belasta bäckenet ojämnt efter vecka 20, dvs undvika utfallssteg och liknande övningar.
Själv tränade jag innan graviditeten och har fortsatt som vanligt hittills, är nu i vecka 20. Hade bara uppehåll några veckor på semestern när det var som varmast pga att jag inte orkade då. Gör knäböj, marklyft osv med hyfsat tunga vikter. Aldrig känt att jag inte borde lyfta. Gör även lyft i vardagen, bär kartonger, matkassar osv.
Återigen så förstår jag att det är skillnad på detta och att ha ett tungt heltidsjobb! Så det jag vill säga med mitt inlägg är att jag inte tror att man behöver vara orolig att det skulle vara farligt att jobba fysiskt och lyfta saker, DÄREMOT kan man ju som gravid bli tröttare samt behöva vara rädd om sitt bäcken och andra leder. Dvs inte belasta ojämnt, vrida och lyfta samtidigt osv. Man kan ju även lättare få ont i fötterna och så. Så jag tycker att ni med tunga jobb ska vara rädda om er och lyssna på kroppen. Förstår om man inte pallar vara heltidssjukskriven, men att jobba halvtid kanske skulle hjälpa mycket? ❤️