Inlägg från: Anonym (Babs) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Babs)

BF februari 2026 🌷

Rosen3, jag har också ultraljud imorgon! Kommer vara i vecka 13+5 då. Håller alla tummar och tår att allt ser bra ut för oss båda ❤️❤️🙏

• Anonym (Babs)

Kul att den här tråden är så aktiv, jag läser allt som skrivs. 🤗

Nu har även jag gjort fosterdiagnostik och proverna kom tillbaka normala. Fick även veta att vi väntar en dotter (har en son sedan innan). 🥰 Blev också flyttad vid ultraljud så nytt BF är i slutet av januari, men jag hänger kvar här då den här tråden är så trevlig, plus att jag har en känsla av att det kommer bli en februaribebis i vilket fall. 😊

Vecka 16 nu och jag känner livmodern som en hård boll långt ner, speciellt om jag ligger på rygg och är kissnödig. Men kan fortfarande ha mina vanliga kläder och har i princip inga symptom. Så just nu känns det ganska bra att vara gravid. 😊 Längtar till jag börjar känna fosterrörelser! Den här bebisen är en riktig sladdis så det var måååånga år sedan jag sist kände rörelser. 🥹

• Anonym (Babs)
    Anonym (Sila) skrev 2025-08-09 17:15:59 följande:
    Vad tufft det låter att han inte pratar eller tröstar 😢 Hoppas bebisen är ok trots allt ❤️ har en vän som var fruktansvärt stressad genom sin graviditet (lämnade pappan pga fysiskt och mest psykiskt våld, fick sedan skyddad adress etc). Hon var också orolig för hur det påverkade bebisen men den blev helt perfekt och världens gladaste charmtroll trots allt. Hoppas det blir samma för dig. Jag har också varit stressad några gånger under graviditeten (svårt att undvika när livet rullar på, förlorade exv en katt i förrgår vilket var så sorgligt för hela familjen och veterinärkostnader på det vilket jag egentligen inte hade råd med, har även varit på anställningsintervju och litet annat). Försöker tänka att det inte påverkar bebisen. Man måste ju fortsätta leva och kan inte isolera sig från allt obehagligt och så har det alltid varit. Men såklart bäst om man mår bra, om inte för framtiden så för stunden och för dig.

Vad härligt att barnen längtar ❤️ jag förstår det med resor och äventyr man inte kommer kunna göra lika lätt. Vi kommer göra en resa i höst för att skapa minnen, vem vet om äldsta nästa höst börjar på universitetet och det blir kanske inte så lätt att resa tillsammans. Vi har rest väldigt litet och det beror på att vi har fler barn och djur ?istället?. Men jag vet inte om det är så illa, tycker de blir riktigt bra ändå. Fördelen med att resa är att man kanske blir tighta när man upplever saker tillsammans. Men då får man kämpa för att göra mysiga enkla saker tillsammans hemma eller i närheten också och gör man det tror jag inte man går miste om så mycket även om det inte är lika mycket att skryta om i skolan. Det viktiga för barn (som jag tänker) är att känna sig älskade. De enkla saker vi gör som familj blir desto viktigare för dem och de är alltid tacksamma och glada för små saker. Det vet jag inte om de skulle varit om vi gjort coola saker hela tiden. Jag har inga planer på hur vi gör med semestrar i framtiden eftersom vi inte varit så bra på det innan heller, men tar det som det kommer. Går det att resa gör vi det när vi känner för det, blir det för svårt eller dyrt gör vi något annat. Ska fokusera på en mysig vardag och kärleksfullt hem för det tror jag mest på.

Min förhoppning är att kunna vara mer närvarande. Jag har fokuserat alldeles för mycket på mitt jobb de senaste åren och inte varit så närvarande som jag vill i familjen. Nu kommer någon av oss i alla fall vara där nästan alltid. Jag har längtat mycket efter att jobba mindre och få mer tid hos barnen. Sedan kanske man inte hinner göra så mycket aktivt anpassat för tonåringar men vara närvarande och tillgänglig är nog riktigt bra det med. För mig kommer det göra en stor skillnad att inte behöva lämna hemmet lika mycket och inte kunna välja jobbet slentrianmässigt eller för jag tror chefen vill att jag ska lägga fritid på jobbet. Men det är klart, man behöver fortsätta vara medveten om att de fortfarande behöver få vara ens små barn när de behöver fast de är så mycket större. Jag ska försöka ha det i medvetandet, inte krama och pussa dem mindre eller tycka det de går igenom är mindre viktigt. Det är väl iof alltid så när man får ett barn till, vare sig den ?stora? är två år eller 17. Det jag ångrar mest är att annat utanför familjen och barnen fått ta för mycket utrymme och det får det bli slut med nu.

Mina barn är glada och förväntansfulla, särskilt yngsta som bett om ett syskon i flera år. De äldsta tar det med ro, men de vet också vi har förlorat graviditeter så de vågar nog inte tro helt. De är väldigt beskyddande om mig och kramar mig mycket vilket är fint. Äldsta är mest intresserad av att börja leva sitt eget liv ett steg i taget så han är nog inte så orolig för att vi inte ska kunna hitta på lika mycket som är roligt för honom. Mellansonen har också en massa egna intressen som han är engagerad i och kommer fortsätta med. Det är mest yngsta som påverkas i sin situation, men jag tror faktiskt vi kommer spendera mer tid med honom. Han är nog mer ensam när vi jobbat mycket och storasyskonen haft sina saker. Han älskar småbarn (även om jag förstår det inte alltid kommer vara lika kul när man har ett hemma) så min förhoppning är att han kommer haka på oss en hel del.

Jag längtar massor. Det jag inte längtar efter är förkylningar (kom på det här om dagen), dåligt samvete vid vab (ska göra allt för att sluta ha dåligt samvete för att jag har en familj och jobbet inte kommer först, det är nödvändigt att jag tränar på) och att stressa till förskolan före och efter jobbet. Det dåliga samvetet är det jag verkl inte tyckt om. Jag ska försöka att inte stressa men ibland kommer man ju göra det om man har ett viktigt morgonmöte och det blir inte kul, särskilt om man blir sen och det blir pinsamt. Det är till 90% kombon jobbet och föräldraskapet jag inte ser fram emot att göra om eller fortsätta med, men det kommer på köpet. Sedan vet jag att vaknätter och skrik kan vara enormt påfrestande också. Men jag ser fram emot att göra alla småbarnssaker på nytt - måltider, gå med vagnen och prata med varandra, alltid vara tillsammans, lekparken, biblioteket, upptäcka allt för första gången och gos. Den här gången är min föresats att inte stressa utan verkligen njuta av nuet och lita på att det blir bra. Hade jag vetat hur fina befintliga barn skulle bli skulle jag tagit det mycket lugnare och stressat mindre när de var små. Jag la så stora krav på mig helt i onödan och det ska jag inte göra nu - jag ska bara njuta av att vara med denna, vara närvarande för alla barnen, visa alla att jag älskar dem och göra mysiga saker (och det nödvändiga). Hur känner du inför allt detta? Har du någon strategi och något du vill göra annorlunda eller samma?
    Vad fint du skriver! Be inte om ursäkt, det här var jättefint och tänkvärt att läsa ❤️ Du sätter ord på en massa tankar och känslor som jag också har men inte formulerat riktigt ännu för mig själv. Jag kommer också börja om, är också lite äldre och kommer ha 15 år mellan mina barn. Vet inte om det här är mitt sista barn, det kan det mycket väl vara, och jag ska verkligen försöka påminna både mig själv och min man om att inte stressa och att leva i nuet med båda våra barn. Viktiga ord du skriver också om att inte glömma bort de stora barnen bara för att det kommer en liten bebis ❤️
  • Anonym (Babs)
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-08-10 09:54:17 följande:

Trots att vi tycker magen börjar smyga sig fram nu 13+0 så fick jag på mig ett par jeans som jag de första veckorna fick ha en hårsnodd i för att få igen. Jag köpte dem innan jag var gravid första gången och det har varit tajt att knäppa fram till nu 😅 

Blev nästan oroligt att det kanske inte växer, är alltid nervös inför ultraljud. Men har varit igång mycket i sommar så har kanske trots allt gått ner. Fostret är ju fortfarande litet 🥹

Du kanske liksom jag har varit väldigt svullen i tarmarna första veckorna? Jag har varit enormt förstoppad och svullen, nästan så jag vissa dagar känt som att jag är i vecka 30 typ 😅 Men nu i vecka 16 har det helt gått över och jag väger t.o.m 2 kg mindre nu än i början av graviditeten 😂
  • Anonym (Babs)
    LineZZZ13 skrev 2025-08-08 17:33:31 följande:
    Hej! 

Han ser det som att vi förstör allt som vi kunnat göra med dem på resor och att vi inte kommer kunna finnas där på samma sätt när de blir tonåringar osv. 

Fy vad tuff historia med tvillingarna 💕 Jag förstår absolut att känslorna inte kan bli helt detsamma efter det. Man är lixom på ett sätt redan ganska ensam från start i alla graviditeter, allt som händer i ens huvud och kropp går lixom inte att dela med sig av, och att då blir ensam helt emotionellt och potentiellt ensam redan fysiskt är helt fruktansvärt. Skönt att ni kan glädjas åt den lilla som väntar nu. 

Här har inget förändrats förut att han kanske inte säger nått högt om hur lite han vill detta, eftersom barnen vet och längtar nu. Jag känner fortfarande ingenting egentligen, och är rädd att all stress och ångest har påverkat bebisen negativt, så att om den föds sjuk på nått sätt (eller dör) så är det mitt fel... 

Jag skulle gärna bli sjukskriven men det lär väl aldrig gå igenom. 

Idag grät jag ca en timme och han sa ingenting åt mig på hela tiden. 

Jag känner inte heller bebis och tror den dött redan.

Ska börja jobba på onsdag och det syns lång väg att jag är gravid. Pratade nyss med grannen och kunde inte spela glad och lycklig så vet inte hur jag ska kunna göra det på jobbet heller. 

Vad tänker dina äldre barn? Vad slags semestrar brukar ni ha och hur tänker ni kring det framöver? 
    Längtar du efter allt, alltså ser du fram emot att hämta och lämna på förskolan, leka i lekparken osv eller är det vissa saker med att börja om som du inte ser fram emot? 

(Och med lilla tråden menade jag privat i meddelande vs den stora gemensamma 🙂)
    Fy vad ledsen jag blir när jag läser om hur du har det 💔 Finns det någon du kan söka stöd hos? Har du en bra barnmorska? Tänkte om du genom henne kan få träffa läkare och bli sjukskriven av psykosociala/psykiatriska skäl, samt få en samtalskontakt? Låter verkligen som att du behöver få emotionellt stöd i det här svåra och förhoppningsvis hjälp att också börja känna lite glädje över det kommande barnet. Jag tror inte alls det är någon fara för fostret att du mår som du mår, det växer nog på och utvecklas som det ska ändå, men DU förtjänar att må så mycket bättre! Låter som att du har hamnat i en kris och en depression, och risken är att det fortsätter och leder till förlossningsdepression längre fram. Du är värd att få må bra och inte bära på så mycket oro. Usch, tycker verkligen så synd om dig! ❤️
  • Anonym (Babs)

Jag vet inte, utan gissar bara nu. Men jag tror inte nipt screenar för alla kromosomfel, utan det är trisomi 13, 18, 21 samt könskromosomerna som analyseras. För fullständig kromosomanalys, det som kallas array (tror jag?) krävs fostervattenprov eller moderkaksprov. Och det görs inte "på rutin" utan vid misstanke om avvikelse eller för ärftlighetstredning. De trisomier som testats vid kub och nipt har jag för mig står för 95% av alla kromosomfel.

• Anonym (Babs)
    LineZZZ13 skrev 2025-08-19 09:57:46 följande:

Hej gänget. Jag är ju lite före de flesta för jag har ju valt att hänga här då jag tycker denna gruppen är väldigt trevlig 🙈🤗. Jag är i v 19 och mår dåligt. Yr, illamående, trött, svår med andningen, motion finns inte på kartan, skäms och mår dåligt över hur jag ser ut och det känns lixom allmänt tungt. Redan. Hur ska jag orka en ännu större mage.... 

Finns de fler som upplever att det är rent fysiskt tungt redan? Jag vet att jag i v9 redan kände.mig höggravid med supervälld mage, svårt att vända mig i sängen osv. 

Är detta bara pga min dålig form å höga ålder eller är det slump? 

Hur ska det bli... Jag är nervös för hur mycket värre det kommer bli. 

Om det finns några äldre i Västmanlandstrakten som väntar bebis så skriv gärna till mig jag har inte Facebook så kan tyvärr inte gå med i den andra gruppen. 

Sen undrar jag om nån som fått barn innan köpt gravidjacka med plats för bärsele och om det var värt pengarna. 

Jag har inte köpt ett enda mammaplagg än men kan inte ha nått av mina kläder heller, är gigantisk😂 lever i Kina yohabyxor från Cubus och en stor tröja. Thats it... Lovade mig själv att köpa fina klänningar om jag nånsin blev gravid igen men nu vågar jag inte lägga pengar på det och kommer bara se stor och klumpig ut... Detta är min absoluta sista chans. Nån som kan peppa? 

Hej Linezzz13, jag skrev precis till dig i januaritråden, heter (Andrabarnet) där. Är också med i båda trådarna men tycker den här är trevligast 😁 Är beräknad precis i slutet av januari men tror det blir februaribebis, så jag läser och skriver lite i båda trådarna. 😊

Jag är också yr och trött, tror det kan ha med blodtrycket att göra (det var lågt sist jag kollade hos bm). Inte mått illa på flera veckor men nu för några dagar sedan började det komma tillbaka igen. 🥴 Jag har inte fått någon stor mage än, tror inte att någon faktiskt kan se att jag är gravid (har en del extra kilon som "maskerar"). Men känner igen mig i din känsla av att vara tung och svullen. Jag har varit så förstoppad i omgångar och känner mig ibland så himla uppblåst. Det är inte alls kul. Man vill ju bara ha en liten bebis kula men det har jag inte alls. Ser nog bara ut som jag fläskat på mig ett par semesterkilon😂

Har inga direkta tips till dig men vill bara säga att du inte är ensam om att känna dig flåsig och otymplig. Hur var din hälsa innan du blev gravid? Tänker att åldern kanske är mindre viktig och att det mer har att göra med om man var i hyfsad form som ogravid. Jag tränade och åt ganska bra innan graviditeten, men vägde typ 10 kg för mycket och har tyvärr alltid haft dålig kondition. Så tänker att det såklart påverkar hur jag nu upplever min graviditet. Haft träningsuppehåll några veckor nu pga semester och värme (klarade inte träna när det var som varmast, blev bara svimfärdig). Men nu den här veckan försöker jag komma igång igen. Varit på ett gympapass som kändes ok, men smidig är jag ju inte. 😅 Men är glad om jag kan träna lite utan att känna att jag ska spy eller svimma iaf. Klarar du kanske att ta lite lugna promenader? Det är bra för kroppen det med, och även knoppen. Var snäll mot dig själv. ❤️
  • Anonym (Babs)
    Jamesy skrev 2025-08-19 16:44:15 följande:
    Jaa vi fick svaret igår och det såg bra ut!! Gick verkligen "snabbt" måndag-måndag mtp att vi tog testet på eftermiddagen måndag och det skulle skickas från norrbotten ner till Uppsala. Men lite trist att vi inte får veta kön där så får hålla ut till RUL i slutet på september 😊 

Men en fråga till alla; vad har ni för kläder? Är för liten för mammabyxor för mudden glider bara ner o hålls ju inte uppe och mina vanliga byxor börjar va för små 🙈 Börjar ju vara lite svalare temperatur här uppe nu, annars har jag mest haft klänning och kjol på jobbet.
    Har mest mjukisshorts och t-shirt, träningskläder eller klänning. Har inte fått gravidmage än (v.17) men det börjar kännas obekvämt med kläder som sitter åt runt magen, så använder inte jeans eller ostretchiga plagg. Provade mammakläder häromdagen men det såg ju bara jättekonstigt ut med den stora rymliga mudden som inte fylldes ut av nåt. 😅 Jag har inget jobb just nu som jag måste se anständig ut på, så jag kan fortsätta skrota runt ett tag till i mina vanliga sköna vardagskläder (oftast ovan nämnda shorts och t-shirt). Men du kanske kan fortsätta ha dina klänningar om du köper några tunnare gravidtights/strumpbyxor att ha under?😊
  • Anonym (Babs)

Är det någon som börjat känna fosterrörelser än? 🥰

Jag är i vecka 18 nu, började känna rörelser i den här veckan med mitt första barn, men än så länge känner jag inget. Tror jag iaf, ibland "spritter" det till men det kan lika gärna vara en prutt som flyttar sig i tarmarna haha. Inte känt något tydligt än som jag helt säkert vetat är bebisen. Har väntat otåligt i flera veckor nu på att känna rörelser!! Var inställd på att känna tidigare den här gången eftersom det är andra barnet, men fick veta vid KUB att jag har moderkakan i framvägg, så det kan ju påverka. Ni som haft i framvägg tidigare, i vilken vecka började ni känna?

• Anonym (Babs)

Vad mysigt att ni är några som börjat känna lite små rörelser! 🥰

Ardnane, jag kommer ihåg att du skrivit om det tidigare i tråden, måste verkligen ha varit jättejobbigt! :( Jag var bara med om det en gång med mitt första barn, att jag inte kände några rörelser, och det var precis på slutet varpå jag blev igångsatt. Minns ångesten då när jag inte hade känt bebisen på typ en halv dag så kan föreställa mig oron du kände :( Håller tummarna för oss båda att moderkakan inte ligger så pass mycket i vägen den här gången. ❤️

• Anonym (Babs)
    Siripiri skrev 2025-08-26 18:01:32 följande:

Jag måste fråga, som aldrig riktigt vart gravid innan. När moderkakan ligger i framvägg, blir det lite som en kudde mot sparkarna så man inte känner dem? 🙈♥️ Och hur tidigt kan man se vad moderkakan fäst? För sista ultraljudet så var den en början till moderkaka men har för mig att hon sade att den kunna flytta på sig?! 

Alltså jag vet inte riktigt, men jag antar att den "vadderar" så att sparkarna inte känns. Tänker att om min bebis sparkar in i moderkakan så lär jag inte känna det, för jag tror inte man har nån känsel i moderkakan?😅 Men jag vet inte haha. Det var iaf på KUB i v.13+ som de sa till mig att jag har moderkakan i framvägg. Men har också hört att den kan flytta sig. Har RUL om ett par veckor så ska fråga då om moderkakans placering tänkte jag, bara för att jag är nyfiken. 😊
  • Anonym (Babs)
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-08-26 20:55:15 följande:

Jag var hos bm idag och fick lyssna på lillebror ????
    Så skönt att höra honom, fyra långa veckor till RUL. Hade ultraljud var annan/ var tredje vecka v8-13 så känns långt med sex veckor mellan sist och RUL 🙈

Åh vet ni nu att det är en lillebror?! Minns att ni skulle ha gender reveal. Grattis!🤩 Är det storasyster eller storebror ni har där hemma? 🥰
  • Anonym (Babs)
    Anonym (BebisNr4) skrev 2025-08-26 22:09:45 följande:

Alltså jag tror inte det är sant, men ikväll när jag satt i soffan och höll en hand på magen så fick jag en buff som även kändes svagt i handen. Ropade snabbt på syskonen som också fick sig varsin liten försiktig buff av lillasyskonet🥹
    undrar verkligen om de sett rätt på ultraljudet att moderkakan är i framvägg, blir intressant att höra om det är så när det är dags för RUL. Hur som helst så är det så häftigt och skönt att bebis börjar göra sig hörd🥰

Ååå vad mysigt! ❤️ Längtar tills jag/vi också får känna. Går in i vecka 19 idag så borde inte vara så länge kvar 🥰
  • Anonym (Babs)
    Siripiri skrev 2025-08-28 20:17:45 följande:

Gjorde kub idag och allt såg bra ut även om hon hade väldigt svårt att få en bra mätning på rackaren för han (vill säga han för det är det jag tror det är) använde moderkakan som en kudde + lite vriden och sprattlade eller var uppe i taket på livmodern vriden😂 Så fick göra Lite allt möjligt för att han skulle flytta på sig och hon fick till en hyfsad bra mätning var inte nöjd efter 45min så fick komma tillbaka 30min senare🙃 Blev inte bättre då så glad att jag tog nipt ändå så man får ett korrekt svar även om nackspalten såg liten ut ☺️🙏🏼  Nu är det som ni säger lååååångt till nästa RUL 😩 Men risken var MF är väldigt låg nu när man sett att han har njurar, magsäck, dricker, två hjärnhalvor osv. ♥️♥️ 

Nu är det bara mitt arbete som jag nojar över? Jobbar på en bygghandel där lyft, vrid, upp och ner ut trucken, plåtjobb osv, samt en del slamrande höga ljud som i nya studier har visat sig kan ge barnet hörselskador enligt arbetsmiljöverket :( 
    Undrar hur länge jag kommer kunna jobba utan 1000 anpassningar..  Vill gärna jobba till mitten/slutet på december, men inser att det kanske inte kommer gå 😅 Enligt svägerskan har vi en väldigt bra läkare på MVC som inte tvekar att sjukskriva en. 
    Någon annan som har fysiskt Jobb eller känner någon som har det och hur det funkat för dem? 

Det låter ju verkligen som att du skulle kunna ha rätt till graviditetspenning! Och anpassade arbetsuppgifter dessförinnan. Som Ardnane säger så är det arbetsgivarens ansvar att göra en riskbedömning, så om du inte tagit det samtalet med chefen än så är det nog ett bra läge att göra det nu 😊❤️
  • Anonym (Babs)

Apropå lyft osv. Jag förstår att det är stor skillnad på jobb och träning, där det ena sker kanske 8 timmar om dagen under en viss stress, och det andra under kontrollerade former och en begränsad tid (typ 1 timme). Men jag blir ändå lite förvirrad/fundersam kring det här att vissa säger att man inte ska lyfta när man är gravid.

Rekommendationen kring träning är ju att fortsätta träna som vanligt. Jag lyssnade häromdagen på ett poddavsnitt med två träningskunniga barnmorskor som sa att man aldrig kan träna sig till ett missfall om man har en frisk graviditet. Tvärtom finns det bara fördelar med träning. Det enda de avrådde från var att belasta bäckenet ojämnt efter vecka 20, dvs undvika utfallssteg och liknande övningar.

Själv tränade jag innan graviditeten och har fortsatt som vanligt hittills, är nu i vecka 20. Hade bara uppehåll några veckor på semestern när det var som varmast pga att jag inte orkade då. Gör knäböj, marklyft osv med hyfsat tunga vikter. Aldrig känt att jag inte borde lyfta. Gör även lyft i vardagen, bär kartonger, matkassar osv.

Återigen så förstår jag att det är skillnad på detta och att ha ett tungt heltidsjobb! Så det jag vill säga med mitt inlägg är att jag inte tror att man behöver vara orolig att det skulle vara farligt att jobba fysiskt och lyfta saker, DÄREMOT kan man ju som gravid bli tröttare samt behöva vara rädd om sitt bäcken och andra leder. Dvs inte belasta ojämnt, vrida och lyfta samtidigt osv. Man kan ju även lättare få ont i fötterna och så. Så jag tycker att ni med tunga jobb ska vara rädda om er och lyssna på kroppen. Förstår om man inte pallar vara heltidssjukskriven, men att jobba halvtid kanske skulle hjälpa mycket? ❤️

Svar på tråden BF februari 2026 🌷