Inlägg från: Always choklad |Visa alla inlägg
  • Always choklad

BF februari 2026 🌷

Doris2024 skrev 2025-09-18 08:31:26 följande:
    Jag har äntligen fått magen att starta, mådde så illa denna vecka och känt mig sjuk. 
    Funkar inte magen så funkar inget... 

Jag hörde av en kompis att om järnet är slut för lågt kan man komma in och få det i droppform istället, vilket går snabbt enkelt och man blir inte kass i magen. 
    Måste ju vara mycket bättre än tre fyra tabletter om dagen. 
    Ja det kanske är att föredra faktiskt. Inte kul när magen stoppar upp alls. 
  • Always choklad
    KaprifolSol skrev 2025-09-24 21:57:43 följande:
    Det är så konstigt att man ena dagen känner sig som vanligt (nästan), för att nästa dag ha ont i rumpan halta fram. 
    Jag kan inte alltid härleda det till något specifikt jag gjort. Har kontorsjobb, så snarare är det kanske mycket stillasittande som ger mig känningar. 
    Hej
    Är barn 2 från månad 7 drygt var jag tvungen att stretcha på stället lite typ och göra försiktigt höga knän innan jag skulle gå..skyndade en gång i månad 8 då det regnade och fick då låsning i ischias nerven vilket resulterade att jag haltade typ 3 v innan och efter födseln fick gå till en massör och fick övningar som jag gjorde nån vecka sen innan det släppte. Hemskt spec och gå i trappor. Fick gå myrsteg hela tiden..
    .Så det kan hjälpa lite som att varje gång man ska gå och då menar jag typ resa sig upp från soffan till att gå in i köket, se det som ett litet träningspass. Kan bli tungt ju närmare det blir. Men som sagt det var min upplevelse. Nu V5 har jag inga känningar än
     Men räknar med att de kommer snart. 
  • Always choklad
    Anonym (Sila) skrev 2025-10-03 11:41:37 följande:

Grattis alla som varit på RUL och fått bra resultat!

Jag har varit borta länge, började jobba och hade ingen ork. Dessutom hade jag råkat skriva världens längsta inlägg och skämdes 😂

Jag gick in i vecka 23 idag. Jag ville verkligen inte börja med järn men min barnmorska sa att många faktiskt blivit bättre i magen av det, att det är 50/50 om man saktar ner eller får mer fart på magen. Jag testade och det var faktiskt så för mig! Kunde sluta med Movicol när jag började med Niferex. Så de som har samma farhågor som jag, det kan vara värt att testa ändå (jag var ändå tvungen att äta järn). Blev irriterad att min förra barnmorska inte sagt detta så jag sköt fram det in i det längsta. Dessutom hade hon väntat flera veckor med att ens berätta att mitt järnvärde varit lågt hela tiden, så dumt. Känns som att de är så stressade i stan, bytte till en mottagning där jag bor och de är så lugna och tillgängliga.

Jag mår rätt bra men varit förkyld ett par veckor, mest med huvudvärk och ont i bihålorna vilket börjar bli drygt. Jag har sytt ihop magmusklerna och lagat flera bråck och varit rädd för att få ont men än så länge har jag inte haft problem. Börjat dra litet vid naveln senaste dagarna. Inget ont i höfterna utom när jag sovit hårt. Hade jätteproblem med foglossning och ischias tidigt med barn nr 2, skönt att slippa nu (för tillfället iaf). Det känns som att magen verkar växa lika fort trots ihopsydda musklerna, häremot kan jag fortfarande dra in magen så att den blir nästan platt 😂 är jobbigt dock och kan inte andas ordentligt då så gör det bara några sekunder max (läste att det var en bra övning för att stärka upp). Slappnar jag av är det absolut uppenbart numera.

Älskar känna bebisen sparka, det bästa jag vet. Är jag själv brukar jag prata med henne när hon sparkar.

Hej
    Då är vi precis en vecka emellan jag gick in i vecka 22 idag. Lite avundsjuk de som får känna sparkar tydligt redan. Ligger bakom moderkakan..Var samma med barn 1, får helt enkelt bara vänta. Känner lite rullningar ibland och svagt bubbel typ. Ska prova uppstramningsövningen. 
  • Always choklad
    Always choklad skrev 2025-10-03 21:11:29 följande:
    Hej
    Då är vi precis en vecka emellan jag gick in i vecka 22 idag. Lite avundsjuk de som får känna sparkar tydligt redan. Ligger bakom moderkakan..Var samma med barn 1, får helt enkelt bara vänta. Känner lite rullningar ibland och svagt bubbel typ. Ska prova uppstramningsövningen. 
    Hej
    Plötsligt händer det nu V22 + 4
    Sparkar, både jag och maken kunde känna dem med handen. Otroligt häftigt. Hoppas att storasyster får känna samma imorgon <3
  • Always choklad
    Anonym (Sila) skrev 2025-10-12 17:29:02 följande:

Hur mår ni?

Är det bara min bebis som envisas med att sitta med rumpan ner och sparka ner i bäckenet hela tiden? Hoppas verkligen hon kommer vända sig mot slutet iaf 😂 tror hon ?suttit? därinne med huvudet uppåt både vid KUB och RUL och fortfarande är hon i den positionen 90% av tiden 😂 visste inte de kunde ha en tydlig favoritposition så tidigt.

Hej detta är baby 2. Med första så hadde jag tvärtom från typ när jag började känna sparkarna var det i revbenen och som mellan två revben. Hennes tår var helt ihop- krullade på nå sätt uppåt när hon föddes och var så ett bra tag innan det rättade ut sig helt. Min teori, men jag tror hon satt typ fast mellan två revben med tårna. Så det kändes i alla fall. Lille nu har inte visat tydligt än nånstans hen vill sparka.

Mår i övrigt bra trött så trött. Igår kunde jag sovit ett dygn..piggare idag så behövdes nog sova. Lyssna på kroppen liksom när det går. Första krämpa nu blir som ömt under fötterna ibland när jag stått eller gått runt ett tag. Känns att det är ökat vikt på kort tag. Börjat ta tvärstopp ibland när man äter känns som man kan äta hur mycket som helst och så mitt i en tugga. NEJ jag spyr om denna klunk eller tugga kommer in. Lite skumt men bebis börjar väl trycka undan magsäcken lite redan nu i V23 kanske. 
  • Always choklad
    Anonym (Sila) skrev 2025-10-13 16:45:41 följande:

Vad skumt med tån! Jag har inte känt bebisen så högt än även de få gånger jag känner uppåt. Stackars liten om hon fastnat.

Jag är också ganska trött. Mår relativt bra men haft en riktigt seg förkylning som jag bara längtar efter ska släppa. Jag känner mig mest litet otympligare men inte så farligt, beror helt på vad man gör. Ibland kan jag knappt gå för trycker så mycket mot blåsan (självklart när man äntligen släpat ut sambon på en långpromenad), ibland glömmer jag nästan bort att jag har en mage. Inte direkt känt av fötterna utom att jag inte orkar stå och jobba så länge. Och blir mest gympaskor ☺️ men jag plattade ut fötterna helt under mina tidigare graviditeter så fick träna upp fotvalven efter det, så jag vet att fötterna tar stryk..

Det där med mättnaden känner jag också igen. Två kvällar kunde jag nästan inte somna för kändes som att magsäcken inte tömdes och att maten tryckte uppåt mot halsen. Inte halsbränna, hade iaf ingen brännande känsla. Var tvungen att gå upp och sitta och försöka sova i soffan en stund, plocka ur diskmaskinen och göra litet andra sysslor tills det gav med sig någon gång efter midnatt. Vilket är extra jobbigt för är så kvällstrött nu! Så obehagligt, trodde det var min verklighet nu men det var bara de två kvällarna. Ska ändå försöka att inte äta så sent och litet mindre portioner för att undvika det framöver.

Förkylning är drygt..
    Kan man platta ut fötterna hjälp det visste jag inte. Tja allt ska man vara med om. Undviker även jag och stå numera längre stunder typ senaste två veckorna sitter jag helst. Typ vid skrivbordet inte värt det att de börjar värka i ryggslut fötter m.m. Inte börjat ännu. Räcker när jag få bära på mig och min tvååring. Upptäckte att det är lättast och ha henne på axlarna. Blir så mycket koncentrerat runt bröst magpartiet nu så flyttar jag hennes tyngd blir det lättare mer jämvikt 😅
  • Always choklad
    Doris2024 skrev 2025-10-19 21:27:36 följande:

På torsdag är det dags för första mätningen av magen. Jag ska även få kikhosta vaccin, glukosbelastning, väga och ta alla prover. Ska bli spännande, känns lite som allt börjar nu. 

I Dalarna får bäbis rs vaccin direkt på bb så det satsar vi på. Jag och min man ska boka in influensavaccin för den bokningen öppnar imorgon. Jag kommer inte ta covid för den är jag väldigt kluven inför och har alltid varit. 

Senast veckan var det varit väldig aktivt i magen, märker tydligt vilka tider "hon"är vaken och härjar och när det sovs 🥰🥰
    Är bara max 15 veckor kvar nu 🤩

Verkar vara så blandat hur folk väljer och ta vaccin och vilka vaccin man kan ta parallellt. Har tagit mitt kikhostevaccin än så länge och övriga vaccin öppnar det för i november. Kommer ta RS då jag har en liten tvååring som går på förskola. Sen blir det influensa vaccin. Tidigare tog jag det paralellt med Covid. Ska dubbelkolla om de ändrat några rekommendationer där och om man måste ta RS separat vilket fall som helst. Vilken kombo som då är bäst eller om man måste gå tre olika tillfällen.
  • Always choklad
    Doris2024 skrev 2025-10-23 16:47:15 följande:
    Här gör man glukosbelastning om det finns i släkten (min pappa och morfar) och för att mitt första test låg lite högt. Jag var in och såg mina värden nu på 1177 och det ser inte ut att vara för högt men bm ringer om det avviker sa hon. 
    Däremot hittade hon både protein och glukos i urinen idag så det skickades på odling. Och mitt järn har sjunkit ytterligare så nu måste jag äta varje dag... Bara att min mage stannar helt oavsett ????

När jag kom hem från belastningen satte jag fingrarna i halsen så sockerlösningen kom upp igen så jag kunde äta frukost och må mycket bättre. 🤪🤪

Magen mättes och hjärtat fick vi höra och allt såg bra ut 🤩 nu är det tre veckor till nästa koll. Känns att man börjar komma närmare 🥰
    Hej
    Är i liknande läge gällande tillskott av järn..ligger på 2 nu dagligen + blutsaft morgon/kväll. Fick rådet att äta linfrö pumpafrön och solroskärnor på morgonen samt ta en matsked rapsolja. Så det kör jag på nu, strör fröblandning i lite fil. Magen funkar bättre..Är det lite kryddig mat har jag en tendens och bli tvärtom..
  • Always choklad
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-11-02 14:33:49 följande:

Lillebror har gömt sig en hel del senaste dagarna, men jag har varit på språng mycket senaste så inte konstigt jag inte känt mycket. Men när det fortfarande inte gick att skilja på om det var tarmarna som bubblade eller rörelser idag när jag vilat så fick jag komma in och göra ctg. Lillebror hade det bra och hoppas han byter position till en där sprakar märks mer så jag slipper känna efter 🙏

15 veckor veckor kvar nu 🥹

Åh så skönt och få bekräftelse att allt är bra ❤️
  • Always choklad
    Anonym (BebisNr4) skrev 2025-11-04 14:23:56 följande:

Går in i vecka 28 imorgon (tiden går verkligen fort nu😅) och börjar fundera över lite praktiska saker. Vår bebis är ju en sladdis och det är nio år sedan sist vilket innebär att vi gjort oss av med mycket, lite har vi sparat som kommer att komma till användning. Men barnvagn, babyskydd osv måste vi införskaffa så småningom.  

Det är ju som sagt längesen vi hade en bebis sist så mycket har ju hänt med tex barnvagnarna, har ni kollat på någon speciell modell?😊 

Hej
    Ang barnvagn m.m. vi har köpt det mesta begagnat på typ Marketplace och i regel svenska eller skandinaviska märken Emmaljunga Stoke m.m.pga att det är kvalitets testat rakt igenom och inga skumma kemikalier i något led i tillverkningen. Håller bra och bra andrahandsvärde sen också när man ska sälja vidare, god tillgång till extra delar m.m. 
  • Always choklad
    Doris2024 skrev 2025-11-03 10:41:31 följande:

Ni som är över 40 här inne, har det sagts något ang att gå över tiden eller få ett extra ul för tillväxt? 
    Vi har ju både ivf och jag är över 40 och har hört lite olika. Mätte magen första gången för två veckor sen och ska in nästa vecka igen så då får man ju en hum om allt växer på som det ska. Att få komma in och titta en gång till skulle bara kännas skönt 😍

Min mage hade helt ballat ur förra veckan pga järntabletter och nu när den äntligen kommit igång hade jag jordens magknip i helgen. Kändes som tarmvred skulle jag tro och nu är allt tvärt om, får gå på toa flera ggr dagligen. Så drygt att vara så upp och ner och hela helgen gjorde mig låg och less. 

Hej
    +40 här blev igångsatt.
    Snart ska jag börja gå till BM varje vecka. Nu varannan. De har verkligen extra koll på oss. Grav 2, mot slutet var det inte bara ett ultraljud och jag blev igångsatt på dagen det var beräknat..fick två val, åka hem hoppas det startade alt sätta igång på en gång. Vi valde förstnämnda verkligen lyxigt och slippa åka fram och åter utan vara på patienthotellet på sjukhuset. De hade järnkoll på oss. Var skönt och tryggt nått jag rekommenderar. 
  • Always choklad

Hej
    Fler som upplevt när ni haft en händelserik lite stressig dag att bebisen sover mer? 
    Igår så var jag igång länge och på fötterna samt att det blev en extra till kaffe än vanligt..Tog tid innan jag fick de vanliga rytmiska sparkarna var mest bubbel och man kände att bebis var där så att säga. Vart lite orolig..var först när övriga familjen somnat som allt kom igång buff buff. Brukar komma så fort man lägger sig med eller lutar sig tillbaka och buffar lite på magen..Lille har en tendens och gömma sig när storasyster hoppar runt i sängen..Är väl en försvarsmekanism antar jag.. kan komma nån buff utifrån på magen när hon är igång, svårt och undvika..Ser det lite som en signal och ska minska mängden kaffe samt ta det lite lugnare. Man ska ju lyssna på kroppen. Sovit halv dåligt lite oro hann jag känna.ändå..V27+ nu.

• Always choklad
    Doris2024 skrev 2025-11-11 06:34:12 följande:
    Jag kan känna de dagar jag varit igång, jobbat och gått mycket så är det lugnare men så fort jag sätter mig och gärna efter att drivit kallt vatten blir det rörelse. 
    Får väl ett barn som bara sover om det är liv och rörelse runt sen så jag kommer väl få gå långpromenad och vara aktiv hela tiden 😅😅

Var på gravidyoga igår och under avslappningen kändes det som jag hade en kampsportare i magen, lätt att slappna av då 😂
    V28 här. 
    Jo var lite lugnare igår å då var "Lille" genast mer aktiv. Så verkar stämma så 🙂
    Ska börja på vattengympa för Gravida pö Måndag. Ser så fram emot det. 
  • Always choklad
    Doris2024 skrev 2025-11-21 22:12:50 följande:

Hello! 
    Hur känns det och hur går det för er andra? 
    Någon som känt som stickningar typ i/runt äggstockarna ? Jag antar att det är livmodern som växer men men. 
    Känns som allt är obekvämt senaste veckan. Jobbigt att röra sig, sitta, ligga och känns som bäbis knölar runt hela tiden. Vill inte klaga men det är ju strax över två månader kvar och vill inte att det ska bli jobbigt redan 🙈😅

Illamåendet har nästan blivit värre dessutom. Jag har svårt att äta och tar hellre något litet varannan timme för att försöka få nån typ av balans. 

Känner igen mig att det knölar. Häromdan när jag åkte buss en längre tid kändes det som bebis placerades sig mellan revbenen från höger till vänster typ huvud en sida och rumpa nästa sida och spjärnade. Kändes som jag skulle spricka typ. Smått obehagligt. Just det moovet kommer jag inte ihåg att storasyster gjorde.
Svar på tråden BF februari 2026 &#x1F337;