Inlägg från: KaprifolSol |Visa alla inlägg
  • KaprifolSol

BF februari 2026 🌷

Nu har även jag gjort KUB och det såg bra ut med låg sannolikhet för kromosomavvikelser. Denna bäbis var lite lugnare än storebror som for fram och tillbaks som en liten groda vid KUB-ul. Ska bli kul att se om h*n blir lika energisk som storebror eller har ett annat temperament. 
    Jag överväger ändå att göra NIPT så jag inte behöver gå och fundera över om något missats.

Jag har börjat berätta den stora nyheten smått för de allra närmsta och fått positiva reaktioner. Dock kommer jag behöva berätta för min arbetsgivare mycket tidigare än jag tänkt då jag räknat fel på föräldraledighet och min SGI ligger i riskzonen. 😵😫😵?💫

• KaprifolSol
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-08-06 20:25:51 följande:
    Så skönt 🥰
    Varför behöver du berätta tidigare för att du räknat fel? Hoppas det löser sig med SgI ändå 🙏

Därför att för att rätta till felet och hinna få full SGI till bäbisen ankomst behöver jag avbryta den föräldraledighet jag är på nu. Jag hoppas att min arbetsgivare låter mig ta ut semester i stället (har semesterdagar så att det räcker) alternativt att jag avbryter min föräldraledighet och börjar jobba en vecka tidigare. Känner att jag behöver berätta att jag är gravid för att understryka hur viktigt det är att jag får bryta föräldraledigheten. 

Det blev glapp när jag gick från deltid till heltidstjänstgöring och jag missförstod Försäkringskassans regler 😢😥🥴

• KaprifolSol

Hej alla! Ännu en fråga om NIPT. 😄
    Ni som gjort NIPT-test har ni gjort ett ?grundtest? som screenar för de tre vanligaste kromosomavvikelserna likt KUB eller NIPT-test som screenar alla kromosompar? 

Det är fasen inte enkelt att navigera i allt! 

• KaprifolSol
    LineZZZ13 skrev 2025-08-12 19:10:07 följande:
    Hej!

När vi skulle göra frågade jag fär vi skulle göra om de hade utvidgat Nipt med fler kromosomavvikelser men hon sa då att de inte erbjud de då det finns risk för falsk positiva svar på de testerna. Men jag vet inte mer än så. Kanske var nått hon sa för att vi skulle välja henne klinik, eller så är det sant 🤷

Tack för svar. Det verkar som att de flesta klinikerna endast erbjuder NIPT som screenar för de tre vanligaste kromosomfelen. Jag har svårt att hitta nån info när jag googlar. jag kanske ringer någon klinik som erbjuder utvidgat och frågar. 

• KaprifolSol
    Anonym (Babs) skrev 2025-08-14 21:21:35 följande:

Jag vet inte, utan gissar bara nu. Men jag tror inte nipt screenar för alla kromosomfel, utan det är trisomi 13, 18, 21 samt könskromosomerna som analyseras. För fullständig kromosomanalys, det som kallas array (tror jag?) krävs fostervattenprov eller moderkaksprov. Och det görs inte "på rutin" utan vid misstanke om avvikelse eller för ärftlighetstredning. De trisomier som testats vid kub och nipt har jag för mig står för 95% av alla kromosomfel.

Femcare erbjuder NIPT grundtest (de tre vanligaste kromosomavvikelserna) och NIPT utvidgad analys (alla kromosomer). Båda görs genom blodprov och UL om man vill. Vid ev risk för avvikelse kan man gå vidare med fostervattensprov eller moderkaksprov. 
  • KaprifolSol

Hoppas att alla mår bra! Vissa av er har väl gjort RUL eller närmar er? Jag har ett par veckor kvar till RUL. Senaste dagarna har jag riktigt börja känna buffar i magen. 

Jag fick nyligen svar på NIPT och det var låg sannolikhet för kromosomavvikelser. Jag har valt att inte ta reda på könet på bäbisen. Funderar på att bränna upp pappret så att jag inte kan tjuvkika vid ett svagt tillfälle. 

Nu närmaste veckan hade jag tänkt göra det mer officiellt att jag ska få barn. Det blir kul, tror många blir överraskade då de tror att jag ?nöjt mig? med ett barn. 

Nu är det inte så många månader kvar innan föräldraledighet. Jag tänker ta semester i mellandagarna och gå på föräldraledighet redan i januari för att kunna gå in i bäbisbubblan ordentligt! Hur länge tänker ni jobba inpå BF om ni kan? 

• KaprifolSol

Min mage har också varit åt det långsamma hållet. Ska ta 100 mg/ dag men hoppar ibland över så jag kan gå på wc. 

Nu har jag berättat för familj, vänner och jobbet. Alla har blivit glatt överraskade. Ingen har misstänkt något och många är förundrade att jag lyckats dölja graviditeten så länge och kunnat hålla mig från att säga något. Det känns bra nu när jag kan prata mer öppet om graviditeten och dela glädjen. 

Nästa vecka är det RUL och det ska bli kul att få se den lilla igen! ❤️ Sista veckan har fosterrörelserna blivit väldigt tydliga och det buffar och pickar i magen. Tyvärr har jag börjat få foglossning, får ont i rumpan och det kan hugga till. blir även trött i ländryggen ibland. Har någon fler besvär med det redan? 

• KaprifolSol
    Doris2024 skrev 2025-09-21 10:25:35 följande:
    Kul att ha hemligheten ute och att alla tog det bra ☺️

Jag har också känt av hugg ner i benet och höger skinka om jag jobbat och lyft lite för mycket. Trött i länden har jag också blivit. Det är ju tredje barnet så det är väl att kroppen är lite mer töjd och mjuk 😅
    Det är så konstigt att man ena dagen känner sig som vanligt (nästan), för att nästa dag ha ont i rumpan halta fram. 
    Jag kan inte alltid härleda det till något specifikt jag gjort. Har kontorsjobb, så snarare är det kanske mycket stillasittande som ger mig känningar. 
  • KaprifolSol
    Rosen3 skrev 2025-09-28 11:31:13 följande:

Är det någon av er som upplever en del sammandragningar? Jag är i vecka 19 och har känt av en del då och då och ibland kommer dem efter varandra. Är såklart orolig men vet oxå att det kan vara en naturlig del av graviditeten. Har ju fått flera missfall tidigare (fast detta innan vecka 8) men det gör ju inte oron bättre 🙃

Jag är i v 21 och har haft sammandragningar ett par veckor. Ofta i samband med någon form av ansträngning och på kvällen. Hela magen upp till bröstkorgen blir hård. Nämnde det när jag var på RUL och den barnmorskan tyckte att jag skulle kolla upp om jag har UVI. är Även lite öm i nedre delen av magen. Lämnade U-Prov i fredags så får svar till veckan. 

Minns inte när sammandragningarna började min förra graviditet. 

Skulle ha träffat min BM i morgon men det har flyttats fram till nästa vecka. Har inte varit på MVC sedan första besöket i början av juli och tycker att det är otroligt långt mellan första och andra besöket. Det hade känts bra med ett tidigare för att stämma av fysiskt och psykiskt mående, även om det är min andra graviditet. 

Ring din barnmorska/ MVC om du är orolig ❤️

• KaprifolSol
    Siripiri skrev 2025-09-28 13:24:53 följande:

Någon annan som får strålande/skjutande smärtor ibland från livmodern och typ ut mot anus när blåsan börjar bli fullare och man börjar bli kissnödig? 

Nej, men har upplevt något liknande vid mens, som ?anushugg?. Obehaglig och smärtsam upplevelse, haha. 

• KaprifolSol

Jag har också moderkakan i framvägg denna gång. Frågade på ultraljudet om det påverkar hur bra man känner rörelser och sparkar. Sköterskan sa typ att det finns ingen forskning som visar på det. Så jag fick egentligen inget svar.
    Jag känner bäbisen röra sig i magen men har inte känt den utifrån. 

Är det nån fler som har öm urinblåsa? Jag har öm blåsa, särskilt när jag är kissnödig. På natten är det väldigt ömt. Har lämnat UVI-prov som var negativt. 

Har även införskaffat mina första gravidbyxor och de är så sköna. Köpta på Lindex i Punto-tyg. Har ni tips på sköna byxor som håller formen och inte hasar ned? Insåg att det var dags för gravidbyxor när byxorna gled ner och tröjor upp så att det blev en osmickrande glipa! haha 

• KaprifolSol
    Anonym (Sila) skrev 2025-10-12 17:29:02 följande:

Hur mår ni?

Är det bara min bebis som envisas med att sitta med rumpan ner och sparka ner i bäckenet hela tiden? Hoppas verkligen hon kommer vända sig mot slutet iaf 😂 tror hon ?suttit? därinne med huvudet uppåt både vid KUB och RUL och fortfarande är hon i den positionen 90% av tiden 😂 visste inte de kunde ha en tydlig favoritposition så tidigt.

Mår bra om än några krämpor! 

Bäbisens aktivitet i magen har verkligen satt fart! Nu hoppar armen till om den vilar mot magen och bäbisen sparkar. Ibland är det som att den trampar nedåt och det är sån märklig känsla när det ?bubblar? i underlivet. 

Jag måste oftast kliva upp och kissa vid 2-3 tiden och har ibland svårt att somna om. Blir hungrig och kan svepa ett par glas mjölk och äta något. Har fått någon sorts mjölk craving. Dricker bara mjölk i kaffe annars. 

Vissa dagar har jag ganska mycket sammandragningar och magen blir stram och hård. Det kan vara jobbigt! 

Vid min första graviditet låg bebisen ofta och tryckte/ pillade på revbenen höger sida! Föreställde mig att den pillade med tårna på revbenen fast jag vet inte 

Hoppas din bäbis börjar variera positionen mer snart så trycket neråt blir mindre : )

Svar på tråden BF februari 2026 🌷