Inlägg från: KaprifolSol |Visa alla inlägg
  • KaprifolSol

BF februari 2026 🌷

Plussade igår! Ska egentligen ta test i övermorgon men kunde inte vänta. Tog ett test idag igen som var positivt! 
    Har nog inte förstått ännu att jag väntar tillökning i februari! 😅

Är gravid genom IVF behandling. Har haft molvärk likt mensvärk av varierande grad sedan återföringen. En vecka efter, samma dag som jag skulle fått min mens, kändes det som foglossningsvärk i höfter och svanskota. 

• KaprifolSol
    ananaspajas skrev 2025-06-04 22:31:09 följande:

Ja nu håller jag verkligen tummarna! Mår väldigt bra men ett symptom som jag har märkt så tydligt båda gångerna är att jag fått ont eller blivit trött I nacke och rygg typ dagen efter jag plussat. Märkligt att det kan dyka upp grejer så fort. Men har säkert något med hormoner och leder att göra... 
    Nu går jag bara och väntar på att få berätta. Men vet inte hur snart man ska göra det. Berättade inte för någon om första graviditeten och ingen vet heller om missfallet. Vet inte om det var bra eller dåligt. Typ för att man vill spara på överraskningen om att man "försöker". Blir mycket förväntningar då... 
    Kanske ändå väntar till vecka 9-10 innan vi berättar för de närmaste. Och väntar till typ 14 innan vi berättar för alla. Ni som fått barn tidigare, vad har ni för erfarenheter av när det är bra att berätta?😊

Jag har valt att bli mamma utan partner och har sedan tidigare ett barn. Vid den graviditeten höll jag den hemlig till v 12 och berättade då för den närmaste familjen, varav endast en visste att jag hade planer på att skaffa barn. Väntade till månad 5-6 att berätta för övriga vänner och kollegor. I efterhand blev det ganska ensamt med glädjen, och glädjen och förväntan tillsammans med andra blev kort.
    Jag är väl en person m mycket integritet och lite hemlighetsfull varför jag instinktivt inte berättade. 

Denna gång kommer jag försöka berätta tidigare för de närmsta vännerna och familjen. Kanske hinner de misstänka något då vi kommer umgås mycket under sommaren och är de uppmärksamma så lägger de märke till att jag inte snusar, dricker alkohol eller särskilt mkt kaffe och ev tackar nej till rött kött 😅 

Mitt barn är 3 år i höst och kommer nog inte förstå att ett syskon är på väg förrän det ligger och gnyr i min famn. 

• KaprifolSol
    Anonym (Doris) skrev 2025-06-08 13:20:58 följande:

Hej! 

Plussade äntligen förra veckan efter tre omgångar ivf. Min sambo kan inte få barn därav ivf. 

Har två barn i gymnasiet sen tidigare så det är 17 år sedan sist 🤪🤪 vilket känns lite pirrigt. 
    Såg att fler var äldre så jag lägger till mina 43 år här inne  ☺️
    Visste inte om jag kunde pga min ålder men  vi lyckades så då är det meningen tänker jag. 

Har galet ömma bröst sen en vecka och som molande växtvärk i nedre magen och börjar bli jätte hungrig när jag inte ätit på en stund. 
    Känns som minnena börjar komma tillbaks om hur det var. 

Grattis! 

Jag hör också till det äldre gänget här, 40 år när bäbis kommer. Har också blivit gravid genom assisterad befruktning, och det tog sig på femte försöket! Kände att tar det sig inte nu får jag vara nöjd med ett barn! Det skulle dock vara fantastiskt med ett syskon! 

Trodde inte jag skulle bli en ?gammal? morsa men nu blev det så! 😆

• KaprifolSol
    Anonym (Bee) skrev 2025-06-09 22:47:51 följande:
    Grattis till plus. Jag blir också 40 till våren. Kör också ensam men detta är första barnet för mig. Hade varit fantastiskt att hinna ett syskonförsök men det har jag inte ens hunnit börja drömma om då jag känner att jag kämpat mot klockan med första och vågar inte tänka så långt innan detta gått i hamn. 

Jag håller tummarna att det går bra hela vägen för dig! 
    Min läkare fick hjälpa mig flera gånger att ta mig tillbaks till nuet när jag började prata och planera för nästa försök om det aktuella försöket inte skulle fungera. Jag tänker att det är lite så för dig nu! Tänk på den bäbisen du har på g nu, sen kan du planera för syskon! 😊

Jag blev gravid på första försöket med barn ett. Och tänkte att det skulle bli enkelt att få ett syskon, men det var det inte  och blev mindre och mindre optimistisk för varje misslyckat försök. 

Jag tycker du är grym som själv förverkligar din dröm att få barn! Det är värt det till 100 %. 

• KaprifolSol
    studerade skrev 2025-06-10 20:11:40 följande:

Grattis till alla och vilka fantastiska blivande mammor som är med i gruppen. 
    jag tillhör den äldre kategorin på nyss fyllda 43. Bf 14/2 men kommer få planerat snitt. 

jag har 4 barn 21,20,15 och 4 år. Sladdisen är med ny make och vi har försökt få barn i nu ca 3 år, gjort utredningar mm men inte hitta något så vi påbörj ivf med sprutor och nässpray men fick inte ihop nog många ägg så blev inget utplock. Men de såg ett guldägg så vi fick order om att köra på hemma. Och de resultera i nuvarande guld-gravuditet ❤️❤️❤️❤️ vi blev ledsna när de inte blev utplock men är riktigt överlyckliga nu. 

de äldre barnen är pojkar och de önskar sig en lillasyste, vi har inte berättat något än. 

när kontaktar ni mvc?

Grattis till guldklimpen och femte barnet! 

syskonen kommer bli så överraskade! ☺️

• KaprifolSol
    Bexkex skrev 2025-06-10 15:40:54 följande:

Hej allihopa! 😊 

Är gravid i v 5 +1, men vågar inte riktigt hoppas på för mycket än eftersom jag ju är lite äldre (40, snart 41). Såg dock att vi var fler jämngamla här i gruppen, så himla kul! Hur tänker ni kring risk för mf? Vågar man liksom hoppas redan nu, eller är det bättre att försöka ha lite distans till det hela och försöka sikta in sig på 12 veckorsgränsen? 
    Har inga barn sen tidigare, dock varit gravid innan när jag var 27 som jag dessvärre fick avsluta 🥲
    Har haft ganska spända/ömma bröst, men börjar kännas mkt  bättre. Har molvärk från och till, börjat känna av ett svagt illamående under dagen från och till, annars mår jag bra! ☺️🙌🏻 

Grattis till graviditeten! 🌺

Jag är 39 och väntar mitt andra barn (fortfarande svårt att ta in) och att få MF eller behöva avbryta graviditeten skulle ju vara otroligt jobbigt, men jag vill inte gå och oroa mig. Hade lite den inställningen förra gången också, försöka att lämna orostankar om allt som kan gå fel under vägen och till förlossning. Annars blir det outhärdliga 9 månader. Jag kommer dock göra KUB/ NIPT test. 

Låt dig känna glädje och hopp över graviditeten! Tre månader är lång tid att vänta. Hoppas du får fortsätta att må bra med lindriga symtom! 

• KaprifolSol

Nu har jag VUL inbokat i juli! 😃 Tänk att jag får höra bäbisens hjärtslag redan då! Vid min första graviditet var det en överraskning att man kunde höra tickande hjärtslag redan i v 8! ❤️

• KaprifolSol
    MrsHoppas skrev 2025-06-13 10:32:26 följande:
    Jag ska också på det i början av juli!! 😁 så himla spännande.  Kommer vara en sån klump i magen som lättare om man får höra hjärtat! 
    Det blir lite mer verkligt när man får se och höra att något finns där inne! 😊
  • KaprifolSol
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-06-14 20:16:59 följande:

Jag måste fråga. Är jag överdriven som inte vill äta grönsallad som jag själv inte gjort? Äter ibland hos mina svärföräldrar och jag är inte så säker på att de sköljer salladen och grönsakerna innan de skär upp dem. 

Blir extremt stressad, vet inte vad jag ska säga för att slippa äta sallad. Funderar på att skylla på spindelfobi och säga att jag hittade en spindel i sallad och inte klarar av det just nu 🙈

Vill verkligen inte dela vår hemlighet med världen än 🥰

Jag har inte tänkt på att sallad skulle vara en orsak till oro. Är det bekämpningsmedel eller bakterier du är orolig för? 

om någon inte sallad skulle jag inte koppla det till att personen kanske är gravid. 

Kan du erbjuda dig att göra salladen hos svärföräldrarna, om det gör dig tryggare? Om du ändå vill ha en orsak att avstå sallad kan du skylla på allergi, typ att det kliar i munnen av färska tomater. Spindelfobi låter som en märklig anledning att inte äta sallad. 

• KaprifolSol
    ungmo98 skrev 2025-06-14 20:38:31 följande:

Hur ska ni andra göra? 
    Jag är i v 3+4 enl. Naturalcycles. 

När ska ni ha inskrivningssamtal? 

Ska ni göra tidigt ultraljud? 

Har ni köpt något till bebisen? 🥰

Är i v 5. 
    Ska ha första samtal med MVC kommande vecka och göra VUL/ graviditetsultraljud i juli. Är gravid genom assisterad befruktning och där ingår VUL runt v 7-8. 

Har nästan alla babygrejer kvar från min snart treåring så kommer inte behöva köpa så mkt. Jag vill nog köpa en baby carrier med axelrem och en baby brezza för att snabbt fixa ersättning. Jag har dessutom inte haft tid till att kika på t ex babykläder men det kommer tillfällen till det. Hopps lite att det blir en flicka så jag får köpa söta klänningar 😊
Svar på tråden BF februari 2026 🌷