Inlägg från: Anonym (Sila) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sila)

BF februari 2026 🌷

Hej!

Jag hittade den här tråden och hakar gärna på om jag får! Jag är 40 år och bor med man och tre barn (och hund och två katter). Äldsta sonen fyllde nyss 18 vilket känns helt sjukt! Sedan en som snart fyller 16 och en som är 12. Jag har längtat efter en liten till sedan de var små men behövde utbilda mig, bygga karriären, skaffa hus med fler rum. Efter flytten när vi kände oss redo kom nedgången 2022 och 2023 när det inte passade att gå ner i inkomst. Allt tog längre tid än jag föreställt mig.

Jag har haft två missed abortions sedan vi började försöka för ett år sedan men hoppas det ska gå vägen denna gång. Jag har fått crinone och jag tror det gjort susen, jag vet att det var min kropp och inte kromosomfel hos embryona som gjorde det gick snett tidigare eftersom båda MA gick till på samma sätt med en konstig febertopp som sammanföll med att de dött (en gång exakt på dagen; de kunde mäta embryots ålder när det slutade växa och det var exakt den dagen jag åkte till akuten för kände att något gått riktigt fel, även om det inte konstaterades förrän två veckor senare - vården borde lyssna mer på kvinnor för vi vet så mycket mer än de tror) och väldigt få symptom över lag.

Beräknad förlossning är 5-7 februari (apparna visar litet olika), hade iaf ägglossning och DTD på Norges nationaldag. Vi spånar på norska namn 😄 men kan bli något helt annat också. Det känns hoppfullt för känner mig gravid på alla sätt denna gång och har fått se den lill* på ultraljud i vecka 8. Man såg inte så mycket men ett glatt pickande hjärta såg vi! En stor lättnad. Innan dess mådde jag dåligt av stressen men lugn sedan dess. Ska göra NIPT om litet mer än en vecka, det är nästa milstolpe.

• Anonym (Sila)

Hej igen!

Ledsen att jag gått under jorden efter att jag presenterade mig, fick en massa att ta tag i på jobbet som jag inte räknat med och hade ingen tid eller ork för något annat. Fick äntligen semester i fredags, så välbehövligt.

Jag är 11+3 idag och mår bra nu, illamåendet har släppt (känner bara av när jag dricker vatten på tom mage på morgonen). Men jag är så nojig för att bli för varm. Vårt hus blir så varmt på dagarna. Är det någon annan som oroar sig för värmen? Men det kan väl knappast vara någon fara, hur skulle något barn ens överlevt på sydligare breddgrader annars?

Jag gjorde NIPT för en vecka sedan 10+3, allt såg bra ut. Så skönt! Men jag är trots det nervös inför KUB-ultraljudet som jag ska göra om en vecka. Och jag nojar mig litet (även om jag försöker intala mig att det är osannolikt) för om mina NIPT-resultat kanske blandats ihop med någon annans Skrattande alltså tänk om man åter kunnat oroa sig lika lite som när man var 22 år och gravid..

Vi har berättat för barnen. De blev glada, särskilt yngste som drömt om att bli storebror i åratal. Vi har inte avslöjat könet för dem, jag tror de kanske tycker det är kul att tänka litet på möjligheterna själva först. Yngste har skrivit en lista med pojknamn och en med flicknamn Skäms Plus jag själv har supersvårt att förstå att det är en tjej efter tre killar.. att ens få in det i mitt eget huvud!

Vi ska träffa svärföräldrarna nästa vecka (svårare att ruva på hemligheten på sommaren när man träffas mer intensivt), vi kommer berätta då. Kommer även berätta kön då, för det kommer göra dem ännu gladare (de har en son och vi har tre söner så svärmor kommer ju bli överlycklig). Jag har berättat för min mamma att jag är gravid, men hon vet också om missfallen så det är en annan sak. Svärföräldrarna vet inte ens om att vi försökt eller vad vi kämpat med. Jag kommer nog inte berätta kön för mina föräldrar om barnen inte råkar försäga sig, mamma är gammaldags och gillar nog bäst att bli överraskad. Men får se som sagt om det går att säga till vissa och andra inte, det är kanske en naiv tanke Drömmer

• Anonym (Sila)
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-07-21 20:31:26 följande:

Gratttis till bra nipt och flicka 🥰 
    Tror du kan vara helt lugn att det inte är ihopblandat men skönt att göra kub också så är det hångsel och livrem 😅

Vart gick ert nipt? Och hur lång tid mellan blodprov till svar? 🤗

Tack ❤️ svårt att fatta! Blir skönt att få se den efter vecka 12 också när risken för missfall minskar. Barnmorskan sa det är bra att göra KUB ändå eftersom de ser över alla organ, inte bara letar efter kromosomavvikelser. Efter det känns det som på riktigt så man kanske kan berätta för alla och ta fram mammakläderna ☺️

Labbet är i Barcelona ser jag nu men förhoppningsvis stämmer allt även om det skickats så långt.. Det var de jag hittade som testade alla kromosomer och där man kunde göra viabilitetsultraljud samtidigt, hade även positiv erfarenhet av dem sedan tidigare och blev rekommenderad dem. Men det kan vara så att de bytt leverantör så hoppas allt är ok, det är ju inte billigt precis och de pengarna lägger man ju för att man räknar med att resultatet stämmer, det är ju hela syftet.. Jag lämnade provet måndag eftermiddag och fick svaret fredag lunch.
    Anonym (Mama) skrev 2025-07-22 07:02:28 följande:

Vilken lättnad att NIPT ser bra ut och härligt med semester! Kul med en flicka efter alla pojkar. Jag har en pojke och det skulle vara fint med en flicka också, men blir det en till pojke så är det ingen katastrof. 

Der är så roligt att berätta den glada nyheten för familj och vänner. Jag längtar!! Jag har berättat för min son på snart 3 år men han förstår ju inte riktigt. 😅

Jag går in i vecka 12 denna vecka och tänkte berätta för min bror och svägerska. Är lite nervös inför att berätta! När KUB/ NIPT är gjort tänker jag berätta för fler. 

Igår fick jag mig en ?jump scare?. De ringde från MVC och sa att proven jag lämnat inte var fullständiga, att tre provrör med blod tydligen försvunnit eller inte gått att analysera. Då vi reser bort idag kändes det jäkligt stressigt att behöva åka till LAB eller MVC. Jag frågade vilka som saknades då jag fått återkoppling av min ordinarie BM och då sa den som ringde att hon sett fel och missat att det låg som två beställningar. Jag tror hon skämdes att hon ringt mig i onödan och stressat mig 😅. Hon bad om ursäkt! 

Jag är inte så orolig för att bli för varm, däremot mer nojig att äta något dåligt/ mindre bra! Det har varit så lätt att glömma bort vad jag ska vara försiktig med. T ex rökt lax och skinka. 😫 

Tack! Vad skönt att det var ?falskt alarm? 😅 känner också allt blir så mycket mer viktigt det går rätt när man ska resa bort. Exempelvis reser vi bort dagen efter KUB så allt måste ju klaffa.

Förstår det där med längta efter att få en av varje (minst). Jag ville så gärna ha en tjej både med andra och tredje. Sedan har jag haft så mysigt med dem och det är verkligen inte ?samma grej? för att man får en till av samma kön, mina tre är så olika de kan bli 😂 men de har haft väldigt roligt tillsammans ändå. Och för att jag är familjens enda tjej har de alltid skämt bort mig, så jag har själv fått vara familjens prinsessa vilket inte är så illa. Det tänkte jag denna gång att jag visste jag skulle njuta lika mycket med denna även om det skulle inneburit att jag aldrig skulle fått en dotter som jag drömt om, för fler än fyra är inte planen. Jag var faktiskt helt inställd på en kille till för på min sida släkten finns numera 12 barnbarnsbarn till morföräldrarna och alla är killar. Tänkte något gör att det blir så, kan ju knappast vara slumpen. Jag hoppas du får det du vill, men oavsett blir det supermysigt och spännande!

Samma här med maten.. Inte det lättaste alltid när man äter med andra. Jag trodde exv man fick äta varmrökt lax så det har jag gjort en massa runt midsommar.
  • Anonym (Sila)
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-07-23 10:33:29 följande:
    Det var snabbt resultat! Vi gör på mama Mia och där gör de ultraljud innan blodet dras, trodde det var standard till min kompis berättade att de bara fått komma på blodprov. Det är så olika mellan regioner. Sist gjorde vi bara nipt privat och fick ändå ultraljud vid 13 veckor av regionen fast vi sa nej till kub.
    Vårt nipt kan ta ända upp till 16 dagar men sist tog det sju så vi hoppas på snabbt svar denna gången igen. 
    Hoppas ni får snabbt svar med ☺️
  • Anonym (Sila)
    Anonym (Mama) skrev 2025-07-23 23:21:07 följande:

Går också på Mama Mia i region Stockholm. De tog prov för KUB vid första besöket. Jag minns faktiskt inte när jag lämnade blod till KUB förra gången. Jag har ett vagt minne om att UL sköterskan gick igenom sannolikhet för olika saker. Min BM nu sa att KUB kan visa saker som inte NIPT visar, minns dock inte vad. Och NIPT har fördelar jämfört med KUB. Jag får börja göra anteckningar vid besöken 😅. 

Nu har mina graviditetssymtom minskat och är endast lite öm i bysten. Längtar så till UL och få bekräftelse igen på att det är en liten därinne! Nu börjar det också bli svårt att inte försäga mig om att jag är gravid ????

Jag har på grund av låga järndepåer blivit ordinerad 100 mg järntillskott dagligen. Köpte n i f e r e x kapslar. Men de är vidriga och den enda gången jag kräkts denna graviditet var när jag tog en sådan kapsel. Jag kräktes endast upp kapseln, inte de andra medicinerna jag svalt samtidigt 😆. Så jag letar alternativ. Är Duroferon bättre? Något annat tillskott? Ska självklart försöka äta järnrik mat också. 

Jag har fått ta järn varje graviditet med sönerna men jag har känslig mage. För ett par år sedan tipsade en barnmorska mig om Sideral. Den kände jag inte att jag fick några negativa effekter av. Nu har jag inte hört att jag ska ta järn denna gång så inte börjat, kanske lyckats bygga upp depåerna med sideral senaste åren vilket i så fall är otroligt eftersom jag tidigare haft lågt järnvärde hela livet även som tonåring, så att något kan bli bättre när man är 40 är ju i så fall fantastiskt. Nu försöker jag äta babyspenat till alla måltider det passar till för att förebygga, så får vi se. Men Sideral har jag iaf haft bättre erfarenhet av!

• Anonym (Sila)
    Siripiri skrev 2025-07-24 13:11:58 följande:
    Vad för ferritinvärde hade du? ☺️ Jag hade 84 och blev lite förvånad när fick meddelande igår om att börja ta järn (inte vart taggad på de pga har redan mina problem till å från med hård mage). Kommer såklart börja med järntabletter och sen börja äta blodpudding regelbundet. Hade över 100 i höstas och då vad jag duktigare på att blodpudding 😄 
    Jag har haft problem med kronisk förstoppning efter någon infektion eller vad det nu var som hände 2021(ett år efter jag hade covid, vet inte om det hade med saken att göra). Under ett års tid ungefär (februari 2024-2025) klarade jag mig inte utan laxerande (musklerna i magen stod still så fibrer hjälpte inte). Trodde inte det skulle lösa sig men sedan fick jag Resolor på recept (som man inte ska ta som gravid). Tog sista tabletten dagen efter ägglossningen och sedan dess har magen peppar peppar gått nästan som en klocka! Så jag tror jag blev botad.. Jag tog laxerande en enda gång runt vecka 5 men annars har det fungerat nästan perfekt. Jag vill verkligen stödja magen att fungera på egen hand så just nu försöker jag reglera konsistensen genom att mixa dadlar i min varma choklad varje morgon, mängd efter behov men oftast blir det 4 st. Sedan äter jag en portion gröt till frukost och har i gojibär, en mogen banan, torkat plommon och torkad aprikos i. Hittills har det fungerat jättebra! Snart ska vi campa så då får jag kanske bara äta den torkade frukten som den är för enkelhets skull.
  • Anonym (Sila)

Är det någon som blivit av med illamåendet och sedan fått tillbaka det? Så skumt, mitt var borta i kanske 2 veckor och nu när jag gick in i vecka 13 kom det tillbaka. Inte varit med om att det varit borta så länge och sedan börjar igen tidigare, mer haft bättre och sämre dagar innan det försvann helt. Litet konstigt..

• Anonym (Sila)
    Anonym (BebisNr4) skrev 2025-07-27 14:31:37 följande:

Hej!
    är ny i tråden här, BF 2 februari som det ser ut just nu😊 om allt går bra med graviditeten så blir det vårt fjärde barn, en liten sladdis då yngsta storasyskonet kommer vara 9 år då! 

har läst att några av er verkar må rätt bra i sina graviditeter, så skönt för er, njut!😊
    själv har jag mått så dåligt de senaste 7 veckorna, energinivån är inte på topp direkt😅 går in i vecka 14 imorgon och hoppas att det vänder snart! 

Välkommen, och grattis till sladdisen! Väntar också en sladdis, yngsta är 12 ☺️ hoppas du får må bra snart!

• Anonym (Sila)
    Siripiri skrev 2025-08-02 15:33:43 följande:
    Har också funderat på det där då jag är i vecka 9+3 och på mitt recept står det fram tills vecka 12 tror jag. Min gynekolog har semester fram tills 18😅 så kan heller inte fråga om man ska börja halvera och när det är bäst att ta den halverade dosen på dygnet. Ser verkligen fram emot att sluta med dem och slipa allt klet 😂 

Jag tycker om Biosalmas miljömärkta☺️ får inte några fiskiga rapar av dem. 

Är det Crinone som ni tar också? Jag har tagit en gång per dag (på morgonen) pga tidigare missfall där embryot dött efter en kortvarig febertopp utan andra symptom. Jag tror det är det som gjort susen för min del att det gått bra denna gång *peppar peppar*. Första läkaren sa lite löst att jag kunde sluta i vecka 8-9 utan ytterligare anvisningar så bokade tid med en annan läkare när det närmade sig. Hon sa att ny forskning råder en att fortsätta till och med vecka 15 och tyckte jag skulle göra det. Det är förstås skillnad om man använder det pga tidigare missfall. Det längsta jag sett när jag googlat är vecka 20, annars rekommenderas även 16 veckor. Vanligast verkar 12 veckor vara. Vet inte riktigt varför det är så olika men fortsätter alltså till och med vecka 15-16 tänkte jag. Har inte hört något om att trappa ner så vet inte hur, men funderar på att göra det om jag har några kvar. Vilka anvisningar har ni fått för att trappa ner?

Angående Omega3 äter jag MINAMI MorDHA för att den ska vara doserad och anpassad för gravida. Tyckte det verkade smidigt. Finns en annan också som jag sett som är särskilt för graviditet men den har folsyra och det blir ju dubbel dos om man även tar multivitamin för gravida så den kunde jag inte ta. 

• Anonym (Sila)
    LineZZZ13 skrev 2025-08-03 10:12:58 följande:

Hej alla!

Nu har jag läst igen hela tråden, wow vad mycket som skrivits. Vill skicka ett Hjärta till alla som fått missfall eller missed abortion och till de som brottas med oro. 

Jag har egentligen smugit mig in här fast jag har bf i jan, jag tycker denna tråden verkar trevligare 🙈. Hoppas det är okej. 

Jag har egentligen massor att berätta om min upplevelse av denna graviditet men håller tillbaka lite i stora tråden. 
    Jag väntar en sladdis. Syskonen kommer vara 10 och 12 och själv kommer jag vara 43. 

Jag skulle gärna höra mer om hur ni som är i typ samma situation har det, vad ni brottas med osv. 

Själv är jag i v16 och känner tyvärr inte någon glädje ännu. Allt har varit för rörigt. Jag känner mest ångest över allt. 
    Men det var planerat osv för er som undrar. 

Det går bra att skriva till mig privat också. 

Hej och grattis!

Vilken är den ?lilla? tråden? Jag är nyfiken på din resa eftersom jag är i din ålder och också väntar en sladdis ☺️ syskonen blir som du kanske sett tidigare i tråden 18, 16 och 13 (exakt samma BF som den gången, 5 februari 😮 men han valde att stanna inne en vecka extra; får se om den här tänker likadant 😁 det ligger i släkten att vara litet seg i starten).

Jag har haft ett par MA senaste året så jag brottas mest med min egen oro. Längtar så efter att kunna känna sparkar så man kan få regelbunden bekräftelse på att allt troligtvis är som det ska. Det känns som att om allt är ok med bebis hela vägen är jag världens lyckligaste och inga andra bekymmer finns. Bryr mig inte ens om längre att jag vantrivts på jobbet en lång period (iof lätt att tänka så på semestern). Nu i vecka 14 känns symptomen lindriga. Jag har reparerat bukväggen efter yngsta sonen, det har jag varit orolig för. Just nu oroar jag mig inte för det men det kan ju komma tillbaka senare. Misstänker jag kommer känna sparkar sent denna gång också pga det och pga att moderkakan är i framvägg.

Jag hoppas du känner glädje snart ❤️❤️
Svar på tråden BF februari 2026 🌷