• Anonym (Trådstartare)

Hur blev ni av med svamp i underlivet?

Har haft så envisa svampinfektioner till och från hela tiden i ca 1 år nu. Har testat svamp krämer, canesten, pervaryl, daktacort kortison och Cortimyk som ej funkar, bara förvärrat slemhinnorna.

Har testat intimolja (aco), mandelolja, olivolja, Ellen intim kräm, sova naken, bomullstrosor, mjölksyrabakterier, oregano olja, lufta så mkt jag kan osv, listan är lång..Men ingenting funkar! Har även fått engångs kurer med flucozanol/diflucan genom året.

Testar nu långtidsbehandling med flucozanol 50mg/per dag i 3 månader. Haft ätit de i snart 2 veckor men har fortfarande vita flytningar/svamp i underlivet fortfarande och verkar som kuren ännu inte hjälper. 

Har märkt att jag är otroligt torr där nere i perioder av menscykeln och undrar om.detta är något som ligger bakom att svampen får lätt fäste?

Någon som haft långa besvär med svamp.som.kan ge råd/tips på vad som hjälpte er? Är så ledsen över det här :(

• Svar på tråden Hur blev ni av med svamp i underlivet?
  • ResanTillMelonia

Har aldrig haft svamp, eller något annat, men jag tänker: om du nu har så mycket problem och inget hjälper. är det verkligen det du har då?

• Anonym (Trådstartare)
    Anonym (Jag med) skrev 2025-08-19 18:12:14 följande:
    Låter ju bra att svampen verkar vara borta! 
    Precis som någon skrev så används ju Amitryptilin mot nervsmärta så det är säkert bra att prova det för dina besvär! Som jag förstått det dämpar det signalerna för smärta/obehag. Man kan ju bli trött av den i början men brukar bli bättre efter man använt ett tag (har själv provat den pga smärtproblematik tidigare i livet). Och den som förskrev det till dig borde ju ha koll så att det kan användas samtidigt som flukonazol så det är säkert ingen fara tänker jag.

Sedan det du skrev ovan om din kille och sex och så, du får kanske prata med honom igen om hur besvärligt du har det för det är ju klart att man inte känner för att ha sex när det gör ont/är obehagligt. :(  Med mina besvär har jag hållit mig ifrån sex för svampinfektionen blossar upp nästan varje gång efteråt. Tyvärr. Tror det är viktigt att bara ha det när man verkligen vill och det känns bra.

Ja efter att ha läst om det igårkväll så känner jag att jag vill testa den medicinen, såg en tråd där många har blivit hjälpa av den så är glad nu i efterhand att hon skrev ut den. Blev lite paff bara när jag läste att det stod antidepressiva och hon sa inget om att den hjälper mot nervsmärta. Funkade medicinen för dig när du tog den förut?

Jag har samma problem, har alltid fått svampinfektioner dagarna efter sex och sen sa gynekologen att jag inte borde ha sex förrän mina besvär är helt borta. Pratade med killen igår om att avstå sex, han förstår men vet att han tycker det är jobbigt.
  • Anonym (M)
    Anonym (Trådstartare) skrev 2025-08-20 05:40:39 följande:
    Ja läste lite om det igårkväll och såg att flera har behandlas med den medicinen mot det, men hon informerade inte mig om det. Tänkte jag ska ringa idag och bara dubbelkolla! Har du tagit den medicinen?
    Nej, jag har inte tagit det läkemedelt själv. 
  • ResanTillMelonia
    Anonym (Trådstartare) skrev 2025-08-20 05:51:40 följande:
    Ja efter att ha läst om det igårkväll så känner jag att jag vill testa den medicinen, såg en tråd där många har blivit hjälpa av den så är glad nu i efterhand att hon skrev ut den. Blev lite paff bara när jag läste att det stod antidepressiva och hon sa inget om att den hjälper mot nervsmärta. Funkade medicinen för dig när du tog den förut?

Jag har samma problem, har alltid fått svampinfektioner dagarna efter sex och sen sa gynekologen att jag inte borde ha sex förrän mina besvär är helt borta. Pratade med killen igår om att avstå sex, han förstår men vet att han tycker det är jobbigt.
    Fast är det inte jobbigare för dig? Har han behandlat kuken?
  • Anonym (Trådstartare)
    ResanTillMelonia skrev 2025-08-20 13:38:37 följande:
    Fast är det inte jobbigare för dig? Har han behandlat kuken?
    Jo :/

Han har inte behandlat sig ännu, fast jag sagt åt han. Kommer inte ha sex av den anledningen heller, pratade med gynekologen om det och hon sa att svamp överförs inte (jag tror det överförs dock). Han har röda utslag på rumpan och ibland på penis roten, han var till vc för ett tag sedan och dom trodde han har svamp, fick cortimyk och så men han har inte gjort något åt det. 
  • Anonym (Trådstartare)
    ResanTillMelonia skrev 2025-08-20 05:46:14 följande:

Har aldrig haft svamp, eller något annat, men jag tänker: om du nu har så mycket problem och inget hjälper. är det verkligen det du har då?

Har fått det konstaterat flera gånger att jag har haft svampinfektioner genom mikroskop av gyn och vc. Men nu när svampen är borta så misstänks det att jag har fått vestibulit av alla svampinfektioner jag haft 
  • Anonym (Jag med)
    Anonym (Trådstartare) skrev 2025-08-20 05:51:40 följande:

Jag använde inte medicinen särskilt länge så jag hann inte riktigt utvärdera. Minns att jag blev väldigt muntorr av den (tydligen väldigt vanlig biverkan) + trött av den (då var jag redan trött av många olika anledningar, mådde inte så bra den perioden). Så valde att inte använda den mer. Men jag jobbar som sjuksköterska och vet många patienter som har god effekt av den vid smärttillstånd så det är nog klokt av dig att testa. Och ha tålamod om samma biverkningar blir för dig, kommer troligen att bli bättre efter en tid. Man behöver ju ofta öka dosen successivt tills man uppnår önskad effekt. 
  • Anonym (Trådstartare)
    Anonym (Jag med) skrev 2025-08-20 20:24:05 följande:
    Jag använde inte medicinen särskilt länge så jag hann inte riktigt utvärdera. Minns att jag blev väldigt muntorr av den (tydligen väldigt vanlig biverkan) + trött av den (då var jag redan trött av många olika anledningar, mådde inte så bra den perioden). Så valde att inte använda den mer. Men jag jobbar som sjuksköterska och vet många patienter som har god effekt av den vid smärttillstånd så det är nog klokt av dig att testa. Och ha tålamod om samma biverkningar blir för dig, kommer troligen att bli bättre efter en tid. Man behöver ju ofta öka dosen successivt tills man uppnår önskad effekt. 
    Gyn sa också att muntorrhet och trötthet är vanligaste biverkningarna. Hon föreslog flux tuggtabletter ifall det skulle hända och hålla ut om trötthet blir en biverkning. Är vanligtvis rätt trött av mig, speciellt efter en jobbdag. Väntar på samtal idag från gyn om kombinationen med flucozanol är okej, ska isåfall börja med den ikväll. 

Ja tycker också det är värt att prova, har uppföljning igen om en månad och se om det gjort skillnad. Hon ska då göra ett tops-test och något som heter bb-bed, någon här som vet vad det sista innebär? 
  • Anonym (Jag med)
    Anonym (Trådstartare) skrev 2025-08-21 09:59:46 följande:
    Gyn sa också att muntorrhet och trötthet är vanligaste biverkningarna. Hon föreslog flux tuggtabletter ifall det skulle hända och hålla ut om trötthet blir en biverkning. Är vanligtvis rätt trött av mig, speciellt efter en jobbdag. Väntar på samtal idag från gyn om kombinationen med flucozanol är okej, ska isåfall börja med den ikväll. 

Ja tycker också det är värt att prova, har uppföljning igen om en månad och se om det gjort skillnad. Hon ska då göra ett tops-test och något som heter bb-bed, någon här som vet vad det sista innebär? 
    Bb-bedömning kanske kan betyda bäckenbottenbedömning? Att man känner igenom musklerna och funktionen osv :) vad är tops-test tro?
  • Anonym (Trådstartare)
    Anonym (Jag med) skrev 2025-08-21 20:39:56 följande:
    Bb-bedömning kanske kan betyda bäckenbottenbedömning? Att man känner igenom musklerna och funktionen osv :) vad är tops-test tro?
    Ah ja det kan det ju vara! Vid tops test så dras det en tops vid underlivet för att se om man har vestibulit/oprovocerat smärta tror jag
  • Anonym (Trådstartare)

Tänkte ge en uppföljning hur det har gått.
    Har nu över lite mer än 2 månader inte haft en enda svampinfektion!! (Peppar peppar att det fortsätter så). Vet inte i det stora hela vad som har gjort att det inte har återkommit men gjorde en lista tidigare i tråden vad jag har gjort/ändrat på, om det skulle kunna hjälpa någon annan som har problem. 

Men det jag fortfarande har besvär med är oprovocerad smärta till och från (från alla svampinfektioner troligen). Jag kunde inte ta amitryptilyn pga biverkningar så just nu fortsätter jag med xylocain 2% och gör emellanåt avslappning för bäckenbotten som till viss del hjälper/minskar smärta. Märker att stress har en stor del i det hela som kan förvärra smärtan. Ska återuppta kontakt med gyn om annan läkemedel behandling när orken finns.

Har däremot kunnat ha sex utan smärta senaste gångerna vilket har varit en vinst! Även om det inte är 100% bra än, så är det mycket bättre än vad det var för 1 år sedan. Har inte heller fått några svampinfektioner efter sex som jag kunde få förut.

Svar på tråden Hur blev ni av med svamp i underlivet?