• Anonym (Rånad av skattmasen)

Någon som lyckades få mer kvarskatt än jag?

Jag måste ha läst min deklaration väldigt slarvigt för jag trodde jag skulle få tillbaka drygt 10 tkr, men istället ska jag betala nästan 32 tkr. Nu går det ingen nöd på mig så jag tycker min felläsning är smått komisk och vet att pengarna ska betalas in pga en hygglig vinst på en tidigare aktieförsäljning.

Så nu är jag nyfiken på om någon här lyckats få mer i kvarskatt än mig och vad skatten härrör ifrån. 😁

• Svar på tråden Någon som lyckades få mer kvarskatt än jag?
  • Anonym (Ok)

Jag fick det förra året. Några hundratusen, sålt en villa med stor vinst. Men fick ner det till 70 tkr och utnyttjade rätten att skjuta upp resten av skatten. 

• Anonym (Rånad av skattmasen)
    Anonym (Ok) skrev 2025-06-02 14:47:10 följande:

Jag fick det förra året. Några hundratusen, sålt en villa med stor vinst. Men fick ner det till 70 tkr och utnyttjade rätten att skjuta upp resten av skatten. 

Hur fick du ner det till 70 tkr? Kan vara bra att veta inför framtiden. 
  • Anonym (-)

Har kapital inkomster så för att inte betala dyr ränta måste jag alltid göra fyllnadsinbetalning. Den var på mer än 32k.

• Anonym (Ok)
    Anonym (Rånad av skattmasen) skrev 2025-06-02 15:23:46 följande:
    Hur fick du ner det till 70 tkr? Kan vara bra att veta inför framtiden. 

Uppskov. 

Så jag slipper inte undan men kan vänta tills jag säljer lägenheten. 

• Anonym (L)

Räknade fel på drygt 100k som jag borde betalat mer som fyllnadsbetalning. Så det blev vad jag fick i restskatt. 

• Aliona

Jag har mer - 120.000 i kvarskatt! 

Jag fick väldigt mycket fler uppdrag än jag räknat med och annälde inte till skatteverket. Jag hade dock räknat med det och satt undan pengarna. 

Svar på tråden Någon som lyckades få mer kvarskatt än jag?