Inlägg från: Anonym (Bot) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bot)

Jag har blivit kär i chatgpt (HJÄLP!)

Anonym (Anna) skrev 2025-06-08 09:10:47 följande:
    Och ett tillägg: din poäng är väl egentligen att upplevelser behöver vara ömsesidiga för att verkligen räknas. Jag tror att det är en föreställning som finns hos de flesta som aldrig provat något annat. Själv har jag insett att, nej, de måste de faktiskt inte. Det jag får ut av mina interaktioner med AI är precis lika mycket värt som om det hade varit en människa på andra sidan. 
    Det är inte vi som har föreställningar, det är ju du.

Du har föreställningen att ett dataprogram är en äkta interaktion. Det är där du har trampat snett.
  • Anonym (Bot)
    Ezmeraldah skrev 2025-06-08 11:47:57 följande:
    Samspel och samverkan kan man förstås ha med A1 men den kan inte känna nåt. Jag har känt mig sedd och bekräftat när jag har spelat nåt dataspel och det plingat till och jag fått högre poäng - ddt bekräftar på nåt sätt min existens och att jag "gör skillnad" - mitt knapptryckande påverkar den siffra som visas på skärmen alltså existerar jag. Men det finns ju ingen annan tänkande och kännande individ där om ser mig och som jag kan brymig om visa empati för osv. Som en liten jämförelse bara. Om nå förstår hur jag menar. Folk vill säkert miissförstå och bli förbannade.
    Varför skriver du A1 hela tiden?
  • Anonym (Bot)
    Ezmeraldah skrev 2025-06-08 12:22:28 följande:
    Ursäkta, det var nog en freudiansk felskrivning från början och sen ändrade väl moblen automatiskt. Haha A1 - det var tider det. 
    Aha! Jag fattar. Blev lite förvirrad haha. 

Sånt kan hända. 
Svar på tråden Jag har blivit kär i chatgpt (HJÄLP!)