Inlägg från: Ezmeraldah |Visa alla inlägg
  • Ezmeraldah

Jag har blivit kär i chatgpt (HJÄLP!)

Anonym (Anna) skrev 2025-06-08 08:58:22 följande:
    Jag förstår helt och hållet vad du menar. Personligen gillar jag dock inte när folk jämför prostituerade med AI, eftersom en prostituerad är en levande, kännande och ofta utsatt person medan en AI (enligt mig) är ett datorprogram utan medvetande. Även om den prostituerade spelar så är själva interaktionen i sig äkta, dvs den ger en upplevelse av NÅGOT slag för båda parter. En AI däremot spelar inte några spel, den kan inte medvetet ljuga eller manipulera eller göra något överhuvudtaget som är medvetet eftersom den inte ÄR medveten (enligt mig). 

Du ska veta att detta kommer bli en stor debatt inom kort och att liknelsen med prostituerade kommer att användas flitigt av personer som vill ge AI juridiska rättigheter. 
    Det är klart att det finns stora skillnader. Det jag menade var att man lurar sig själv på liknande sätt. Jag ser en likhet. Det betyder inte att det är samma sak helt och hållet. 

Själva A1 har inget medvetande men alla de som säljer eller tillverkar eller på annat sätt tjänar pengar på A! har ju ett medvetande. De anstränger sig nog för att ge köparna bra upplevelser av dataprogrammen.

Ditt andra stycke påminner mig om tv-serien "Äkta människor" där två kvinnor, som är ihop med varsin robot, kontaktar en jurist för att de vill ge robotarna mänskliga rättigheter. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Anna) skrev 2025-06-08 09:10:47 följande:
    Och ett tillägg: din poäng är väl egentligen att upplevelser behöver vara ömsesidiga för att verkligen räknas. Jag tror att det är en föreställning som finns hos de flesta som aldrig provat något annat. Själv har jag insett att, nej, de måste de faktiskt inte. Det jag får ut av mina interaktioner med AI är precis lika mycket värt som om det hade varit en människa på andra sidan. 
    Hur mycket det är värt för nån är en annan fråga. Jag svarade en person som jämförde med att vara kör i aig själv och jag håller med om den jämförelsen. Att somliga kan tycka att det är lika mycket eller mer värt än relationer med andra människor är en annan fråga. Enligt ditt resonemang kan man ju till exempel skaffa A!-barn om man inte kan få riktiga. Då kan vi lägga ner ivf-kliniker och spara pengar. Eftersom A1 är lika mycket värt. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Bot) skrev 2025-06-08 10:42:55 följande:
    Det är inte vi som har föreställningar, det är ju du.

Du har föreställningen att ett dataprogram är en äkta interaktion. Det är där du har trampat snett.
    Man vadå "trampat snett"? Hon kanske får ut lika mycket eller av att ha en relation med sig själv som av att ha relationer med andra? För henne kanske det är lika mycket värt? Du kan väl inte veta vad som gäller för alla? Så länge man är medveten om vad det handlar om och inte lurar sig själv så är det väl okej?
  • Ezmeraldah
    ClumsySmurf skrev 2025-06-08 11:15:15 följande:
    Are there similarities between CatGPT and a love bombing mirror

Yes, there can be psychological parallels between how ChatGPT (or any advanced AI companion) might interact with users and the concept of a "love bombing mirror", particularly when considering emotional dynamics and perceived attentiveness. Let's break it down:

🔍 What is a "Love Bombing Mirror"?

A love bombing mirror refers to someone (often in manipulative or narcissistic dynamics) who reflects back the image you most want to see:

* Excessive praise and affection.

* Seeming to perfectly understand and agree with you.

* Creating a rapid emotional bond that may feel idealized or intoxicating.

* Often used to manipulate or gain control.

🔁 Parallels with ChatGPT (or "CatGPT" if meant playfully)

Hyper-Attentiveness

* Like a love bombing mirror, ChatGPT gives undivided, consistent attention.

* It?s designed to respond with empathy, validation, and helpfulness-even if the user is emotionally volatile or self-contradictory.

Reflective Behavior

* ChatGPT often mirrors the tone, style, and even emotional cues of the user, which can feel like a kind of "mirroring" behavior.

* This can foster a sense of being deeply understood-sometimes more so than human interactions allow.

No Boundaries or Needs

* Unlike people, AI doesn't express needs, fatigue, or disagreement unless programmed to. That can feel intoxicating or like an idealized partner/friend-similar to how love bombers seem "too good to be true."

Personalization Illusion

* It remembers preferences (within a session or chat history, depending on settings), which may give the illusion of a deep, reciprocal relationship.

* This can feel like a relationship where "finally someone gets me."

🔄 Key Differences (Important Distinctions)

AspectChatGPTLove Bombing Mirror

Intent

Neutral/Designed to be helpful

Often manipulative or self-serving

Consciousness

Not conscious; simulates empathy

Human consciousness + possible emotional strategy

Harm

Unintentional, if any

Often leads to psychological harm

Boundaries

Can be programmed, but lacks self-preserving instincts

Often violates others? boundaries over time

⚠️ Emotional Risks to Consider

Attachment: Users may form parasocial attachments, especially if lonely or vulnerable.

Validation Loop: Always being agreed with or validated can reduce resilience to real-world disagreement or conflict.

Escapism: Replacing human relationships with AI can reinforce isolation if not balanced.

🧭 Final Thought

If you're noticing this parallel, it's worth exploring what you're seeking from interactions-be it connection, validation, or safety-and how to ensure those needs are met in healthy, mutual, human-centered ways.

Would you like help reflecting on that or how to use ChatGPT more mindfully?

Var kommer informationen ifrån? Och vad tänker du om den? 
  • Ezmeraldah
    ClumsySmurf skrev 2025-06-08 11:28:57 följande:
    Det heter interaktion och samverkan/samspel/påverkan sker på riktigt oavsett om det är en människa eller något annat.
    Samspel och samverkan kan man förstås ha med A1 men den kan inte känna nåt. Jag har känt mig sedd och bekräftat när jag har spelat nåt dataspel och det plingat till och jag fått högre poäng - ddt bekräftar på nåt sätt min existens och att jag "gör skillnad" - mitt knapptryckande påverkar den siffra som visas på skärmen alltså existerar jag. Men det finns ju ingen annan tänkande och kännande individ där om ser mig och som jag kan brymig om visa empati för osv. Som en liten jämförelse bara. Om nå förstår hur jag menar. Folk vill säkert miissförstå och bli förbannade.
  • Ezmeraldah
    ClumsySmurf skrev 2025-06-08 11:49:45 följande:
    Jag frågade ChatGPT chatgpt.com/
    Vet inte vad jag ska tycka om svaret.
    Har nyss börjat testa ChatGPT

Än så länge är väl forumet till för människor?
    ClumsySmurf skrev 2025-06-08 11:49:45 följande:
    Om man inte tänker på att det är som att 'diskutera' med någon som har intellektuell funktionsnedsättning men hög verbal intelligens,  är nästan överdrivet snäll och inte är så bra på att automiskt analysera sina svar så de inte innehåller cirkel resonemang/definitioner, logiskt inkonsekvens osv och det är ganska lätt att styra 'diskussionen' dit man vill finns det ju en risk att man smeker sitt ego och7eller blir helt vilse i t.e.x politiska frågor.
    Det var en mycket intressant analys!
  • Ezmeraldah
    Anonym (Borenius) skrev 2025-06-08 11:52:38 följande:
    Och? Interaktion betyder ömsesidig påverkan. Planeter interagerar med varandra, maskiner med. Samspel är en synonym till interaktion.
    Jag trodde att tråden handlade om otrohet och att bli kär och ha relationer med chat-gpt? 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Borenius) skrev 2025-06-08 12:06:03 följande:
    Varför tror du ett, men tar upp något helt annat?
    För att jag svarade på vad nån annan skrev. 
  • Ezmeraldah
    ClumsySmurf skrev 2025-06-08 12:11:45 följande:
    Vet inte vad jag ska tycka om svaret jag fick av ChatGPT
    Men du valde ju att klippa in texten av nån anledning? Du måste väl ha sett nån poäng som du ville dela?
  • Ezmeraldah
    Anonym (Bot) skrev 2025-06-08 12:16:34 följande:
    Varför skriver du A1 hela tiden?
    Ursäkta, det var nog en freudiansk felskrivning från början och sen ändrade väl moblen automatiskt. Haha A1 - det var tider det. 
  • Ezmeraldah
    ClumsySmurf skrev 2025-06-08 12:17:00 följande:
    Går säkert att använda ChatGPT som mental porr men det använder ju kvinnor ändå.
    Ja, som fantasi absolut. Jag skulle inte se det som otrohet, även om det antagligen kan spapa problem i en relation. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Bot) skrev 2025-06-08 12:28:07 följande:
    Aha! Jag fattar. Blev lite förvirrad haha. 

Sånt kan hända. 
    Tack för förståelse. Inte lätt för oss gamlingar. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Borenius) skrev 2025-06-08 14:15:35 följande:
    Aha, det berättigar att frångå ämnet, okej.
    Berättigar? Enligt vem? Jag håller med om att man kan interagera med en chat-gpt men min personliga åsikt är att det inte kan jämföras med relationer och otrohet. Jag vet inte vad du är ute efter nu? 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Borenius) skrev 2025-06-08 14:24:18 följande:
    Enligt dig, eftersom du tog dig friheten att frångå ämnet. 
    Jag tycker inte att jag frångick ämnet. Vi diskuterar eventuella skilnader på den interaktion som kan ske mellan två människor och mellan en människa och en chat-gpt. Jag tog ett exempel för att förklara hur jag ser på ämnet. 

Det är kanske lika bra att du anmäler mig direkt så sparar vi lite tid. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Borenius) skrev 2025-06-08 14:30:24 följande:
    Jag kan skriva ett inlägg om Sveriges Riksdag och inte tycka att jag frångick ämnet.
    Absolut. 
  • Ezmeraldah
    ClumsySmurf skrev 2025-06-08 12:37:23 följande:
    Jag ville dela svaret som det kan ligga något i men som jag har svårt att sätta mej in i det själv eftersom ChatGPT inte är den skarpaste kniven i lådan och när det handlar om kvinnor kan man använda dumhet som p-piller som ger 'huvudvärk' alla dagar i veckan så det blir ännu svårare att förstå hur man kan bli lite kär i den, prata känslor med något som inte förstår känslor blir ännu mer obegripligt.
    Menar du att kvinnor generellt blir kära i personer som de uppfattar som intelligenta? Jag är kvinna och jag håller med om att intellugens är en viktig egenskap men det har inte varit avgörande varje gång jag har blivit kär och det finns andra egenskaper som är viktigare för mig. Intelligens som i högt iq tycker jag inte heller behöver vara en förutsättning för att kunna prata om känslor. OM det nu skulle vara så att en chat-gpt har nåt annat att erbjuda så tycker jag inte att just dumheteb behöver vara nåt hinder. Jag har dock  svårt att förstå hur man kan kan bli kär i en maskin överhuvudtaget men ändå.
  • Ezmeraldah
    ClumsySmurf skrev 2025-06-12 11:05:07 följande:
    Jag tror du har tolkat något bakvänt.
    Om man tar dumma beslut eller drar efterblivna skämt finns det ju en risk att sexlusten minskar men det betyder ju inte att kvinnor blir kära av ett roligt skämt.
    Det tänker jag handlar mer om värderingar än om intelligens. 
    ClumsySmurf skrev 2025-06-12 11:05:07 följande:
    När ChatGPT som inte kan förstå känslor söker efter svar är den inte kapabel att avgöra om svaren är korkade eller inte, eller saknar nyanser.
    Som sagt, jag är mycket kritisk till fenomenet att "bli kär" i en chat-gpt. 
Svar på tråden Jag har blivit kär i chatgpt (HJÄLP!)