• Anonym (Fattig)

Var kan jag låna pengar trots låg inkomst?

Som rubriken säger - finns det någon som har tips på var jag kan låna trots att jag har en låg inkomst. Jag har inte en anställning utan är egenföretagare/deltidssjukskriven.

Har en årsinkomst på cirka 200 000 och vill kunna ta ett lån/kredit på cirka 10 000. 

Jag har ett bolån, CSN och ett IKEA-lån på ca 4 000 kr. Inga andra lån eller krediter.

Har en sk UC som är ny efter att jag försökte höja krediten på mitt IKEA-kort, fick avslag där även om jag tidigare lyckats höja den flera gånger, även med låg inkomst/student.

Tänker försöka någon annan stans men vill inte söka i blindo och dra på mig fler "UC" som drar ner mina möjligheter.

Ni som tänker skriva att man inte ska ta lån osv, kan bespara er besväret. Jag brukar klara mig i vanliga fall men har hamnat i en tillfällig svacka.

• Svar på tråden Var kan jag låna pengar trots låg inkomst?
  • Anonym (Uppenbara)

Ta inte lån, vad är det du ska låna till i din svacka?

• Anonym (Klotet)

Är det verkligen akut? 

Låna av föräldrar, spara ihop pengarna, dra ner på annat, sälj lite saker. 

• Anonym (Jaha)

Arbetslös sedan 2,5 år, behöver sälja huset och skaffa borätt.
    Hus går för ca 2,3 och kollar på lgh för runt 4 - 800 k.
    Har ca miljonen på banken, kan sälja av hobby-bil och annat ,MEN får inget lånelöfte eftersom jag har "bidrag" från försäkringskassan.
    Känns som att man borde byta bank?

• Fjäril kär

Hur vet du att det är en tillfällig svacka och vad gör du om du hamnar i en sån svacka  en gång till om ett halvår eller år? Låna ännu mer? 

• Anonym (Fattig)

Tack alla som (inte) svarat på min fråga.

Kanske kan jag ändå dra nytta av era svar, att de puffar upp tråden så att någon som faktiskt kan svara på min fråga ser den.

• Anonym (Fattig)
    Anonym (Kr) skrev 2025-06-02 21:40:40 följande:

Pantbanken

Bra tips men har inte så mycket smycken el dyl hemma. Behöver också kunna betala tillbaka i omgångar, inte allt på en gång.
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-06-02 22:26:10 följande:

Har ca miljonen på banken, kan sälja av hobby-bil och annat ,MEN får inget lånelöfte eftersom jag har "bidrag" från försäkringskassan.

Är det bolån du blir nekad? Ja, det låter ju hårt när du har tillgångar, men har fått för mig att de bryr sig mest om inkomsten, inte tillgångar.
  • Aliona

Behöver du verkligen pengarna nu-nu? Det är väldigt mycket billigare att spara än att låna. Du kommer ändå att behöva betala av, så om du kan lägga undan pengarna istället så är det mycket bättre. 

Finns det inte tid till det, och du inte heller har något att sälja eller använda till pankbank så skulle jag först kollat med familj och vänner och om inte det heller funkar så är sista utvägen lån utan säkerhet till hög ränta, typ lendo eller bluestep. Jag hittade den här sidan med kreditgivare som du kan kolla igenom: https://www.sverigekredit.se/lan-utan-inkomst

• Aliona

Varför behöver du lån? Kan du inte ta miljonen på banken och köpa lägenheten för, sälja huset och lägga in vinsten i nytt sparande? 
Svar på tråden Var kan jag låna pengar trots låg inkomst?