Anonym (Hej) skrev 2025-06-03 01:05:28 följande:
Vad är det du inte trivs med i lägenheten?
Allt och inget. En del är väl för att jag har svårt att se det som mitt, delvis känns det som att det fortfarande är mammas, trots att hon bara bodde här i en månad, inte ens.
Sen, tja. Alla rum har sina egna ogilla-objekt och situationer. Delvis också för att jag är dålig på att hålla rätt och reda, vet inte riktigt var jag ska göra av saker, eller göra med saker. Men låt mig bara beskriva situationen i vardagsrummet. Nu får hemskt gära komma med både tips, råd och tillsägelser om allt detta! Jag blir bara glad! Jag ska också vara brutalt ärlig.
Tänk dig:
Du står i öppningen till vardagsrummet. Till höger är nästan hela väggen halv, om du förstår vad jag menar. Det är liksom som ett fönsterbräde där, där står random prylar som jag inte vet vad de gör där eller var jag ska göra av dem annars.Det är:
3 klädrollers. plus en refill,
ett personlarm som ännu är kvar i förpackningen,
ett suddgummi,
en trasig hårsnodd,
ett stort ljus typ nlockljus stöpt i glas,
en ask som är tygklädd med blommor på locket som jag inte vet vad som är i
en gammal karamellask i plåt, utan lock, med ett obrutet paket synålar och ett obrutet paket svart bomullstråd
en skruvdragare
ett trasligt måtband
en tygblomma som jag tror är någon hårgrej
en dålig klotäng
en hundborste
två ljushållare
en Peter Pan-sparbössa, tror jag, nån slags plåtburk med peter pan i alla fall
ett till glasstöpt ljus
ett paket fruktrullar
två gamla söndertuggade tennisbollar
en trålåda som ser ut som att den kommit från något
en brun lerkruka som jag tror att det är något i
Framför den här halvväggen såt en gammal ikeabyrå, svart eller mörkbrun eller något. Jag vet att minst en låda är trasig. Byrån är tom, men på byrån står min skrivare och mitt modem. Egentligen är tanken att jag ska ställa en TV där men TVn står i sovrummet. Bredvid byrån står en gammal trasig skrivbordsstol och på skrivbordsstolen står några kartonger i skostorlek ungefär, men bara en av dem är en skokartong.
Ytterligare ett halvst steg in i rummet står soffbordet, som jag tror är den enda möbeln i rummet som jag faktiskt gillar, i alla fall teoretiskt. Just nu är soffbordet värd åt alla mina block. Och när jag säger alla så menar jag säker ungefär 100 st. Tanken är att jag ska gå igenom dem och rensa, men jag har lite svårt att komma till skott.
Ett halvt steg till, där står den gammal soffa i fuskläder. Jag avskyr känslan av fuskläder, nästan lika mycket som jag avskyr känslan av silke. Den är dessutom gamma och nersutten och obekväm. Så jag sitter aldrig i den. Men där ligger i alla fall min mammas blåa filt. Och lite tvätt som jag ska tvätta imorgon. Bakom soffan stor två tavlor lutade mot den.
Nesta grej bakom soffan, nu parallelt med väggen, står ett vitrinskåp, mörkrött trä. I det står diverse "finsaker", från både mamma, mormor och mig själv. Bara övre halvan är vitrinskåp, under är en liten hylla där det just nu ligger ritgrejer för jag dumpade dem där. Sen är det en låda som jag tror det är fotografier i, och under den är det ett skåp som jag tror är tomt.
Efter vitrinskåpet kommer bordet jag sitter vid i skrivande stund. Det här är också en möbel jag gillar i princip. Det är ett stort skrivbord, 160 cm långt, med 4 lådor på ena sidan och ett skåp på andra. Två av lådorna saknar knoppar och skåpet saknar sitt hyllplan. På skirvbordet är det lite rörigt. En bok, lite papper, lite godispapper, några skålar som det varit godis i. Datorgrejerna.
Nu är vi framme i hönet så vi svänger åt höger. Den här väggen är ett gigantiskt fönster, 2 meter långt minst. I fönstert hänger julstjärnan fortfarande. På fönsterbrädet står ett antal blomkrukor i tre högar, en plåtburk med värmeljus, en plastblomma, en lampskärm av glas, en ljushållare som står ovanpå en annan ljushållare, en doftljusgrej sån där med en skål uppe och värmljushållar nere i form av en drake, en liten skål som min mamma gjorde i lera, em plastkanna och en ortoligt nog inte död växt som jag inte minns vad det är men den har nog inte fått vatten på många månader. Under fönsterbrädet är rummets enda element, och framför det står en sopkorg, en rustakasse med osorterad elektronik, en boxningsäck, ett svärd som ser ut som en käpp med en orm, och en stålsträngad gitarr.
Sen går väggen in lite grann och blir liksom en ny vägg. På en kort väggsträcka står två eller tre tavlor, en köksstol som det ligger en handduk och en sittdyna på samt en sliten smyckeshängare, och bredvid en trasig golvlampa. Sedan är det balkongdörr, och inne i hörnetstår en gardinstång.
Sen svänger vi igen. Där står en del av en tredelad bokhylla. Jag har tänkt att jag ska ställa mina spel och konsoller jag inte använder i den hyllan, men i den finns juts nu:
två gamla vykort,
ett brev till min mormor som hennes bror skrev till henne med namn och födelse- och ev dödsdatum för deras föräldrar och syskon (totalt 13 pers),
en tändsticksask
en plåtburk med blyertspennor
en gammal hopvikt julstjärna
fyra tejprullar av olika sort
en normandy-pin
en osthyvel med hornhandtag
några skruvar
några ikea-nycklar
en annan skruv/vridmojäng
två skruvmejslar
en ljudadapter
en säkerhetsnål
en lila nessesär
en spejflaska fotkylare
två snap-reflexter
och en plastpryl so jag inte har en aning om vad det är faktiskt
sen är det dörren in till nästa rum
mellan den dörren och öppningen till vardagsrummet står et piano. På pianots topp finns:
En liten spegel i drakram av stengods
En drakfigur i stengods, målad av mig själv
en stengodskatt, målad av mig själv
en liten musfigur
en liten nallefigur
en liten jordglob i blå kristall, eller förmodligen glas, som jag köpte på en klassresa till Prag
ett långt stearinljus i en mystisk hållare
en liten tennbåt som min mormor brukade ha sina ringar i
en liten röd kristall/glasflaska med en katt, också köpt på klassresan
en porslinsskål med en drake på locket
samt mina notböcker
På pianots lock ligger något mystiskt av metall
Under pianot står två överfulla plastlådor från IKEA med saker i. Fråga mig inte vad för saker, jag har ingen aning.
Nu har vi gått varvet runt.
HJÄLP!