• Anonym (hate it)

Vantrivs i min lägenhet men kan inte flytta

Flyttade hit med min mamma 1 april 2015, var då 17 år, skulle fylla 18.

Mamma gick bort 7 maj 2015.

Jag fick bo kvar i lägenheten, som är hyres.

Fick autismdiagnos i september 2016 efter att krispsykologen tyckte att jag skulle utredas och ställde mig i kö, vilket sedemera ledde till först aktivitetes- och sedan sjukersättning. Därav har jag skral ekonomi, och därav plus dålig kötid, kan jag inte flytta inom området jag bor i, och pga resten kan jag inte flytta utanför..

Så vad ska jag göra för att börja trivas i lägenheten jag bor i? För jag lär inte komma härifrån förrän jag hamnar på ålderdomshemmet.

Jag tar gärna alla tips och ger gärna vilka som helst beskrivningar ni behöver.

• Svar på tråden Vantrivs i min lägenhet men kan inte flytta
  • Anonym (E)

Jag beklagar vad du varit med om <3

Små enkla tips som du kan göra behöver inte kosta så mycket, jag har målat både väggar och skåpluckor, har du inte pengar till färg och inreda om så kommer en ordentlig storstädning göra det mycket fräschare, när jag har välstädat så mår jag mycket bättre, fast du kanske inte har problem där...?

Kolla marketplace bla för bortskänkes grejer, kanske hittar du en halvtaskig byrå du kan fixa om till din egen stil, då får du även något att fokusera på, försök byta ut sånt du tröttnat på. Jag var inne i en period då jag flyttade om alla möbler i vardagsrummet en gång i månaden, för att se vad som kändes bäst

• Anonym (Hej)

Vad är det du inte trivs med i lägenheten?

• Anonym (hate it)
    Anonym (E) skrev 2025-06-03 00:57:34 följande:

Jag beklagar vad du varit med om <3

Små enkla tips som du kan göra behöver inte kosta så mycket, jag har målat både väggar och skåpluckor, har du inte pengar till färg och inreda om så kommer en ordentlig storstädning göra det mycket fräschare, när jag har välstädat så mår jag mycket bättre, fast du kanske inte har problem där...?

Kolla marketplace bla för bortskänkes grejer, kanske hittar du en halvtaskig byrå du kan fixa om till din egen stil, då får du även något att fokusera på, försök byta ut sånt du tröttnat på. Jag var inne i en period då jag flyttade om alla möbler i vardagsrummet en gång i månaden, för att se vad som kändes bäst

Tack. Det gör ont fortfarande att skriva om det.

Tyvärr kan jag inte måla väggar då det sitter mönstrad tapet på. Typ räfflad. Vi skulle få nya tapeter, min mamma åkte till och med på vilohem för att de skulle göra jobbet, och jag bodde med min låtsasmoster. Det blev inga tapeter och mamma kom aldrig hem igen. Iaf, det är ett för stort jobb för mig. Men jag har funderat på att måla lite lister och dörrkarmar, de är väldigt slitna. Han som bodde här innan mig flyttade in när huset bygdes på 50-talet och var anställd på hyresbolaget så de besiktigade typ inte lägenheten när han flyttade ut. Egentligen behövs det nog en storstädning och så, riktigt knä-skura mm, men jag har inte riktigt orkat heller. På 10 år.
  • Anonym (E)
    Anonym (hate it) skrev 2025-06-03 01:06:48 följande:
    Tack. Det gör ont fortfarande att skriva om det.

Tyvärr kan jag inte måla väggar då det sitter mönstrad tapet på. Typ räfflad. Vi skulle få nya tapeter, min mamma åkte till och med på vilohem för att de skulle göra jobbet, och jag bodde med min låtsasmoster. Det blev inga tapeter och mamma kom aldrig hem igen. Iaf, det är ett för stort jobb för mig. Men jag har funderat på att måla lite lister och dörrkarmar, de är väldigt slitna. Han som bodde här innan mig flyttade in när huset bygdes på 50-talet och var anställd på hyresbolaget så de besiktigade typ inte lägenheten när han flyttade ut. Egentligen behövs det nog en storstädning och så, riktigt knä-skura mm, men jag har inte riktigt orkat heller. På 10 år.
    Ja måla listerna, det kommer göra stor skillnad även om det känns som en liten detalj, angående storstädning så dela upp det, en dag tar du tag i köksluckorna, en dag damma av i bokhyllan tex, ta inte på dig för mycket helt enkelt, och sen när du har gjort några steg så blir det lättare, du får in en rutin plus att resultatet kommer att få dig må bättre och så blir det roligare helt enkelt, lycka till!
  • Anonym (hate it)
    Anonym (Hej) skrev 2025-06-03 01:05:28 följande:

Vad är det du inte trivs med i lägenheten?

Allt och inget. En del är väl för att jag har svårt att se det som mitt, delvis känns det som att det fortfarande är mammas, trots att hon bara bodde här i en månad, inte ens.

Sen, tja. Alla rum har sina egna ogilla-objekt och situationer. Delvis också för att jag är dålig på att hålla rätt och reda, vet inte riktigt var jag ska göra av saker, eller göra med saker. Men låt mig bara beskriva situationen i vardagsrummet. Nu får hemskt gära komma med både tips, råd och tillsägelser om allt detta! Jag blir bara glad! Jag ska också vara brutalt ärlig. 

Tänk dig:
    Du står i öppningen till vardagsrummet. Till höger är nästan hela väggen halv, om du förstår vad jag menar. Det är liksom som ett fönsterbräde där, där står random prylar som jag inte vet vad de gör där eller var jag ska göra av dem annars.Det är:
    3 klädrollers. plus en refill,
    ett personlarm som ännu är kvar i förpackningen,
    ett suddgummi,
    en trasig hårsnodd,
    ett stort ljus typ nlockljus stöpt i glas,
    en ask som är tygklädd med blommor på locket som jag inte vet vad som är i
    en gammal karamellask i plåt, utan lock, med ett obrutet paket synålar och ett obrutet paket svart bomullstråd
    en skruvdragare
    ett trasligt måtband
    en tygblomma som jag tror är någon hårgrej
    en dålig klotäng
    en hundborste
    två ljushållare 
    en Peter Pan-sparbössa, tror jag, nån slags plåtburk med peter pan i alla fall
    ett till glasstöpt ljus
    ett paket fruktrullar
    två gamla söndertuggade tennisbollar
    en trålåda som ser ut som att den kommit från något
    en brun lerkruka som jag tror att det är något i

Framför den här halvväggen såt en gammal ikeabyrå, svart eller mörkbrun eller något. Jag vet att minst en låda är trasig. Byrån är tom, men på byrån står min skrivare och mitt modem. Egentligen är tanken att jag ska ställa en TV där men TVn står i sovrummet. Bredvid byrån står en gammal trasig skrivbordsstol och på skrivbordsstolen står några kartonger i skostorlek ungefär, men bara en av dem är en skokartong.

Ytterligare ett halvst steg in i rummet står soffbordet, som jag tror är den enda möbeln i rummet som jag faktiskt gillar, i alla fall teoretiskt. Just nu är soffbordet värd åt alla mina block. Och när jag säger alla så menar jag säker ungefär 100 st. Tanken är att jag ska gå igenom dem och rensa, men jag har lite svårt att komma till skott. 

Ett halvt steg till, där står den gammal soffa i fuskläder. Jag avskyr känslan av fuskläder, nästan lika mycket som jag avskyr känslan av silke. Den är dessutom gamma och nersutten och obekväm. Så jag sitter aldrig i den. Men där ligger i alla fall min mammas blåa filt. Och lite tvätt som jag ska tvätta imorgon. Bakom soffan stor två tavlor lutade mot den.

Nesta grej bakom soffan, nu parallelt med väggen, står ett vitrinskåp, mörkrött trä. I det står diverse "finsaker", från både mamma, mormor och mig själv. Bara övre halvan är vitrinskåp, under är en liten hylla där det just nu ligger ritgrejer för jag dumpade dem där. Sen är det en låda som jag tror det är fotografier i, och under den är det ett skåp som jag tror är tomt. 

Efter vitrinskåpet kommer bordet jag sitter vid i skrivande stund. Det här är också en möbel jag gillar i princip. Det är ett stort skrivbord, 160 cm långt, med 4 lådor på ena sidan och ett skåp på andra. Två av lådorna saknar knoppar och skåpet saknar sitt hyllplan. På skirvbordet är det lite rörigt. En bok, lite papper, lite godispapper, några skålar som det varit godis i. Datorgrejerna. 

Nu är vi framme i hönet så vi svänger åt höger. Den här väggen är ett gigantiskt fönster, 2 meter långt minst. I fönstert hänger julstjärnan fortfarande. På fönsterbrädet står ett antal blomkrukor i tre högar, en plåtburk med värmeljus, en plastblomma, en lampskärm av glas, en ljushållare som står ovanpå en annan ljushållare, en doftljusgrej sån där med en skål uppe och värmljushållar nere i form av en drake, en liten skål som min mamma gjorde i lera, em plastkanna och en ortoligt nog inte död växt som jag inte minns vad det är men den har nog inte fått vatten på många månader. Under fönsterbrädet är rummets enda element, och framför det står en sopkorg, en rustakasse med osorterad elektronik, en boxningsäck, ett svärd som ser ut som en käpp med en orm, och en stålsträngad gitarr. 

Sen går väggen in lite grann och blir liksom en ny vägg. På en kort väggsträcka står två eller tre tavlor, en köksstol som det ligger en handduk och en sittdyna på samt en sliten smyckeshängare, och bredvid en trasig golvlampa. Sedan är det balkongdörr, och inne i hörnetstår en gardinstång. 

Sen svänger vi igen. Där står en del av en tredelad bokhylla. Jag har tänkt att jag ska ställa mina spel och konsoller jag inte använder i den hyllan, men i den finns juts nu:
    två gamla vykort,
    ett brev till min mormor som hennes bror skrev till henne med namn och födelse- och ev dödsdatum för deras föräldrar och syskon (totalt 13 pers), 
    en tändsticksask
    en plåtburk med blyertspennor
    en gammal hopvikt julstjärna
    fyra tejprullar av olika sort
    en normandy-pin
    en osthyvel med hornhandtag
    några skruvar
    några ikea-nycklar
    en annan skruv/vridmojäng
    två skruvmejslar
    en ljudadapter
    en säkerhetsnål
    en lila nessesär
    en spejflaska fotkylare
    två snap-reflexter
    och en plastpryl so jag inte har en aning om vad det är faktiskt

sen är det dörren in till nästa rum

mellan den dörren och öppningen till vardagsrummet står et piano. På pianots topp finns:
    En liten spegel i drakram av stengods
    En drakfigur i stengods, målad av mig själv
    en stengodskatt, målad av mig själv
    en liten musfigur
    en liten nallefigur
    en liten jordglob i blå kristall, eller förmodligen glas, som jag köpte på en klassresa till Prag
    ett långt stearinljus i en mystisk hållare
    en liten tennbåt som min mormor brukade ha sina ringar i
    en liten röd kristall/glasflaska med en katt, också köpt på klassresan
    en porslinsskål med en drake på locket
    samt mina notböcker

På pianots lock ligger något mystiskt av metall
    Under pianot står två överfulla plastlådor från IKEA med saker i. Fråga mig inte vad för saker, jag har ingen aning. 

Nu har vi gått varvet runt.

HJÄLP!
  • Anonym (E)

Det låter som att du behöver rensa, har du någon kompis som skulle kunna hjälpa dig? Ta dom där kartongerna och fyll med smågrejer som står lite överallt, när helgen kommer så tar du tag i en av kartongerna och rensar, var inte rädd för att slänga saker, blocken samlar du ihop i en kasse, ta fram 3-5st åt gången och gå igenom,  ta inte allt på en gång, har du någon garderob i hallen? Där kan du lägga klädrollern tex. Soffan, kolla både blocket och marketplace efter bortskänkes så kanske du kan hitta en att byta ut till. En "skräplåda" har nog alla hem, där saker hamnar som inte har en riktig plats att bo på, det är helt ok. Alla sorts papper som du inte vill eller bör slänga kan du skaffa en mapp till, så får de ligga där. 

Om du inte är i behov av byrån så gör dig av med den, du hittar en annan plats för skrivaren. Används inte boxningssäcken så sälj den, osv. 

• mari123

Har läst om folk med diagnoser som fått hjälp med städning från kommunen! Be om hjälp! Kanske finns ngn som kan köra skrot till tippen och säljbart till Erikshjälpen el dyl! Du kan börja om och fylla hemmet med saker som är DU och bättre att det är tomt och rent än kaos!

• Yllop

Det låter som att anledningen till att du inte trivs är att det är ostädat.
    Om du inte har förmåga att ta tag i det själv, kanske du har någon släkting eller kompis som kan hjälpa dig så du kommer igång.
    Eller du kanske kan få en boendestödjare från kommunen.

• Anonym (ninne)

Rensa
    Städa

Om du bor i hyresrätt så måste du kolla med hyresvärden vad som gäller om du vill måla. Så att du inte åker på kostnad för att återställa om du skulle flytta.

• Anonym (M)

Instämmer i ovanstående om att du behöver rensa och plocka undan en hel del prylar som du inte använder. 

Om det känns övermäktigt att sortera så kan du plocka ned allt i lådor/kassar och sortera efterhand. 

Fundera sedan på hur du skulle vilja ha det. Finns det någon miljö som du trivs i och i så fall varför? Du kan också kolla upp inredning på nätet och se om det är något du gillar.

Strunta i hur saker borde vara och utgå helt ifrån vad som får dig att må bra. Jag har till exempel prylar som påminner mig om havet som jag älskar. Jag har inrett utifrån en liten restaurang i en dansk fiskeby eftersom jag verkligen gillade miljön. 

Det går att göra stor skillnad med lite pengar. Jag brukar köpa inredning i outlets på nätet och när det är rea på lågprisaffärer som Rusta och Jysk. 

Jag har också gjort kap på Blocket nu när man kan använda TipTapp. Jag har ingen bil så det är perfekt. 

Du skulle också kunna köpa en tjockare ram/tittskåp och montera minnessaker i från din mamma och brevet som du skrev om. 

Kan din låtsatsmoster hjälpa dig med inredningen? 

Jag tänker också att du borde kunna få hjälp från kommunen med att till exempel organisera hemma och hitta system för städning etc. så att det inte blir så överväldigande. 

Svar på tråden Vantrivs i min lägenhet men kan inte flytta