Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Kandidatexamen

Anonym (E) skrev 2025-06-04 01:13:35 följande:
    Fast ingen har lagt fram uppsatsen än. Så nämns inte alla namn i årskurs 3 då? Vi hade en anmälan till examensceremonin där man anmälde sig med namn och antalet gäster.
    Exakt hur det funkar där du pluggar vet jag inte. Du får kolla med högskolan  Men på andra ställen är det bara de som är helt klara som nämns och får diplom.
  • Anonym (?)

Där jag pluggade var det en cermoni per år, alla som tagit examen det året fick då. Då många hade restkurser, olika tidplan för exjobb mm var det få som blev färdiga samtdigt.

En yngre släkting med mer uppstyrt schema kring exjobb, vfu mm var det en examencermoni efter varje termin men bara det som var klara blev uppropade och fick diplom. Övriga fick vänta till nästa termin,

• Anonym (?)
    Anonym (E) skrev 2025-06-04 10:36:03 följande:
    Vi hade också anmälan och liknande
    Du måste kolla med din högskola vad som gäller för er, det funkar olika på olika ställen.  De jag har varit med om har de som inte blivit klara med sin utbildning, dvs godkännt på allt, inte blivit uppropade eller fått diplom.
  • Anonym (?)
    Anonym (examen) skrev 2025-06-04 11:50:03 följande:
    Diplom? Alltså är det ett diplom man får? Vi fick examensbevis, när vi fullgjort det som krävdes för att få examen.
    PÅ en del utbildningar/progarm delas det ut diplom efter klar utbildning. Begränsat formellt värde men ser fint ut på väggen.
  • Anonym (?)
    Anonym (examen) skrev 2025-06-04 12:34:14 följande:
    Och det får man alltså även fast man inte är klar? Som när man går ut förskolan eller så? Har den alls nåt formellt värde menar du, då du skriver begränsat formellt värde? 
    Anonym (examen) skrev 2025-06-04 12:34:14 följande:
    Och det får man alltså även fast man inte är klar? Som när man går ut förskolan eller så? Har den alls nåt formellt värde menar du, då du skriver begränsat formellt värde? 

Jag har aldrig hört om tillfällen när diplom delats ut till de som inte är klara. 

Tja, någon arbetsgivare kanske ser det som någon form av examensbevis.
  • Anonym (?)
    Anonym (E) skrev 2025-06-04 13:08:13 följande:
    Alla i år 3 har fått kallelse till ceremonin.
    Anonym (E) skrev 2025-06-04 13:08:13 följande:
    Alla i år 3 har fått kallelse till ceremonin.

Men fråga! Lite pinsamt att gå dit och inte bli uppropad.  Med släkt och vänner närvarande. 
  • Anonym (?)
    Anonym (E) skrev 2025-06-05 02:40:01 följande:
    Tack för svar. Så det räcker att jag anmält mig? För att bli uppropad och få diplom?
    Hur ska någon här veta vad som gäller på din högskola. Fråga!
Svar på tråden Kandidatexamen