Inlägg från: Anonym (E) |Visa alla inlägg
  • Anonym (E)

Kandidatexamen

Har vi några här som gått på examensceremoni även om de inte kommer att skriva examensarbetet, alltså blivit spärrade. Fick ni "fake" diplomet på plats ändå? Jag tänker att det måste vara pinsamt att gå om man inte får något diplom fast vi tillhör ju fortfarande den klassen och sista året på universitetet.

• Svar på tråden Kandidatexamen
  • Anonym (E)
    Anonym (M) skrev 2025-06-03 20:10:18 följande:
    Diplomet man för är för att man gått tre år på högskolan/universitet. Det för man även om man släpar efter med ex sin c-uppsats. 

Diplomet man för vid examenscermonin har inget att göra med kandidatexamen. 
    Så jag kommer få diplomet även om jag inte skriver min c uppsats? Jag har gått hela vägen men skriver inte c-uppsatsen för jag har missade poäng från en tidigare kurs. 
    Det sista jag behöver här är folk som skriver att jag är pinsam som går. Det här är min klass jag gått med i 3 år. Självklart vill jag inte gå med en annan klass bara för jag har lite rester och skriver examensarbetet senare.
    Jag vill endast genuint veta hur det går till.
  • Anonym (E)
    Anonym (Snäll mamma) skrev 2025-06-03 18:01:34 följande:

Min dotter har läst ett är på GU nu, enligt henne är det många som hoppat av eller redan missat flera tentor och omtentor.
    Kandidat är det 3år heltidsstudier?
    Kan du bygga på med fler kurser/poäng så du får ta examen senare?

Ja det är 3 år. Jag har gått 3 år, har endast lite rester i en kurs och släpar efter med examensarbetet men jag har gått 3 år. Har gått hela vägen nästan.
  • Anonym (E)
    Anonym (Olika) skrev 2025-06-04 00:45:03 följande:

Det är vanligt att det inte är relaterat till om du lagt fram din uppsats och blivit godkänd på den. Cermonin hålls ofta innan uppsatsen är klar och poängen har registrerats. Den är ett trevligt sätt att avsluta för alla som har gått utbildningen. Många får ett diplom med ett tack. Men det kan skilja sig åt och du borde kunna fråga expeditionen eller den som är ansvarig för utbildningen om du vill veta säkert. Hopps att du ska ta tillfället att gå dit med din klass om du vill det.:)

Så jag får diplomet ändå?
  • Anonym (E)
    Anonym (X) skrev 2025-06-04 00:19:21 följande:

Nej. De nämner alla vid namn som fått sin examen och för att de ska få sitt diplom på plats. Personen blir inte uppropad, får inte sitt diplom, och ALLA kommer se det.

Det är inte som Studenten där alla åker på flaket fast man inte ens är godkänd. Jisses vilken idoti.

Fast ingen har lagt fram uppsatsen än. Så nämns inte alla namn i årskurs 3 då? Vi hade en anmälan till examensceremonin där man anmälde sig med namn och antalet gäster.
  • Anonym (E)

Jag syftar alltså på det symboliska diplomet och inte examensbevis.

• Anonym (E)
    Mrs Moneybags skrev 2025-06-04 09:40:46 följande:

Om du med diplom menar examensbevis, så måste man själv ansöka om examensbevis för att få det utfärdat. Då krävs såklart att alla poäng är inrapporterade i Ladok. 

Nej utan symboliskt diplom.
  • Anonym (E)
    Anonym (Lila) skrev 2025-06-04 07:59:18 följande:

Jag minns inte nåt diplom men det är några år sedan. Vi fick anmäla oss till en ceremoni, där vi blev uppropade en och en på scenen. Efteråt gick jag ut och firade med familjen. Tre dagar senare skrev jag min sista (om)tenta. Uppsatsen var klar och jag tog examen den terminen men det kändes lite konstigt att inte vara helt klar och ändå fira.

Vi hade också anmälan och liknande
  • Anonym (E)
    Anonym (?) skrev 2025-06-04 12:40:55 följande:
    Anonym (examen) skrev 2025-06-04 12:34:14 följande:
    Och det får man alltså även fast man inte är klar? Som när man går ut förskolan eller så? Har den alls nåt formellt värde menar du, då du skriver begränsat formellt värde? 

Jag har aldrig hört om tillfällen när diplom delats ut till de som inte är klara. 

Tja, någon arbetsgivare kanske ser det som någon form av examensbevis.
    Har flera gånger skrivit att det är symboliskt diplom och inte examensbevis. Och c uppsatsen har ingen lämnat in än.
  • Anonym (E)
    Anonym (examen) skrev 2025-06-04 11:47:58 följande:
    Man går såklart inte på en examensceremoni om man inte tar examen. Och varför skulle man få ett diplom om man inte klarat uppgiften? Det är ju inte förskolebarn som får diplom för att bara vara där. 

Pinsamt är det om man går på en examensceremoni man inte är behörig till. Klassfest kan man gå på oavsett, men examensceremoni är för dem som faktiskt tagit examen. 
    Alla i år 3 har fått kallelse till ceremonin.
  • Anonym (E)
    Anonym (S) skrev 2025-06-04 17:48:36 följande:

Jag gick både på ceremoni och middagen på kvällen. Visste att jag skulle skriva uppsatsen senare, så även om det tog 1,5år att få den klar så var det ju rimligare att gå med klassen än stå med en okänd klass långt senare. 

Exakt så tänker jag..går ju hellre med min klass än med okända. Flera har något släpandes liksom.
  • Anonym (E)
    Anonym (M) skrev 2025-06-04 23:56:53 följande:
    Ja. Diplomet talar bara om att du fått tre år på högskolan/universitet. Det är inget examensbevis. 

Jag gick på mon examenscermoni, trots att jag hade en praktisk kurs som släpade pga av ett benbrott som gjorde att jag inte kunde slutföra den kursen då. 
    Tack för svar. Så det räcker att jag anmält mig? För att bli uppropad och få diplom?
Svar på tråden Kandidatexamen