Inlägg från: Anonym (examen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (examen)

Kandidatexamen

Anonym (E) skrev 2025-06-03 17:14:16 följande:
    Kandidatexamen

Har vi några här som gått på examensceremoni även om de inte kommer att skriva examensarbetet, alltså blivit spärrade. Fick ni "fake" diplomet på plats ändå? Jag tänker att det måste vara pinsamt att gå om man inte får något diplom fast vi tillhör ju fortfarande den klassen och sista året på universitetet.

Man går såklart inte på en examensceremoni om man inte tar examen. Och varför skulle man få ett diplom om man inte klarat uppgiften? Det är ju inte förskolebarn som får diplom för att bara vara där. 

Pinsamt är det om man går på en examensceremoni man inte är behörig till. Klassfest kan man gå på oavsett, men examensceremoni är för dem som faktiskt tagit examen. 
  • Anonym (examen)
    Anonym (M) skrev 2025-06-03 20:10:18 följande:
    Diplomet man för är för att man gått tre år på högskolan/universitet. Det för man även om man släpar efter med ex sin c-uppsats. 

Diplomet man för vid examenscermonin har inget att göra med kandidatexamen. 
    Diplom? Alltså är det ett diplom man får? Vi fick examensbevis, när vi fullgjort det som krävdes för att få examen.
  • Anonym (examen)
    Anonym (?) skrev 2025-06-04 12:12:01 följande:
    PÅ en del utbildningar/progarm delas det ut diplom efter klar utbildning. Begränsat formellt värde men ser fint ut på väggen.
    Och det får man alltså även fast man inte är klar? Som när man går ut förskolan eller så? Har den alls nåt formellt värde menar du, då du skriver begränsat formellt värde? 
  • Anonym (examen)
    Anonym (E) skrev 2025-06-04 13:04:26 följande:
    Har flera gånger skrivit att det är symboliskt diplom och inte examensbevis. Och c uppsatsen har ingen lämnat in än.
    Vad är problemet då? Om alla är kallade och ingen är klar med examen, vad är din fråga? Och varför kollar du inte med din institution om du undrar.

För det här upplägget med symboliska diplom för högre utbildning innan man ens gjort klart utbildningen är inget jag känner igen från när jag läste min utbildning. Då fick man göra klart studierna och sen fick man examensbevis, och därefter gick man vidare med ansökan om legitimation. 

Symboliskt diplom låter ärligt talat som förskola. 
Svar på tråden Kandidatexamen