Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Kandidatexamen

Anonym (E) skrev 2025-06-03 17:14:16 följande:
    Kandidatexamen

Har vi några här som gått på examensceremoni även om de inte kommer att skriva examensarbetet, alltså blivit spärrade. Fick ni "fake" diplomet på plats ändå? Jag tänker att det måste vara pinsamt att gå om man inte får något diplom fast vi tillhör ju fortfarande den klassen och sista året på universitetet.

Diplomet man för är för att man gått tre år på högskolan/universitet. Det för man även om man släpar efter med ex sin c-uppsats. 

Diplomet man för vid examenscermonin har inget att göra med kandidatexamen. 
  • Anonym (M)
    Anonym (E) skrev 2025-06-03 23:35:03 följande:
    Så jag kommer få diplomet även om jag inte skriver min c uppsats? Jag har gått hela vägen men skriver inte c-uppsatsen för jag har missade poäng från en tidigare kurs. 
    Det sista jag behöver här är folk som skriver att jag är pinsam som går. Det här är min klass jag gått med i 3 år. Självklart vill jag inte gå med en annan klass bara för jag har lite rester och skriver examensarbetet senare.
    Jag vill endast genuint veta hur det går till.
    Ja. Diplomet talar bara om att du fått tre år på högskolan/universitet. Det är inget examensbevis. 

Jag gick på mon examenscermoni, trots att jag hade en praktisk kurs som släpade pga av ett benbrott som gjorde att jag inte kunde slutföra den kursen då. 
  • Anonym (M)
    Anonym (X) skrev 2025-06-04 00:19:21 följande:

Nej. De nämner alla vid namn som fått sin examen och för att de ska få sitt diplom på plats. Personen blir inte uppropad, får inte sitt diplom, och ALLA kommer se det.

Det är inte som Studenten där alla åker på flaket fast man inte ens är godkänd. Jisses vilken idoti.

Nej, det stämmer inte. Man blir uppripad och får diplomet trots att man inte har tagit examen. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Kia) skrev 2025-06-04 17:14:00 följande:

Om det är ett symboliskt diplom antar jag att det ska symbolisera examen, inte nu-har-jag-studerat-i-3-år. 

Själv har jag två magisterexamina och det var aldrig någon ceremoni eller diplom. Cyklade en regnig tisdag till ett kontor för att hämta examensbevis. 

Nej, det symboliserar att man fått tre år (eller hur många år utbildningen är). Det är oftast ett "tack för denna tid". 
  • Anonym (M)
    Anonym (E) skrev 2025-06-05 02:40:01 följande:
    Tack för svar. Så det räcker att jag anmält mig? För att bli uppropad och få diplom?
    Ja. Men för att vara helt säker så gör med ditt lärosäte. 
Svar på tråden Kandidatexamen