Anonym (Lisa) skrev 2025-06-06 07:02:31 följande:
Starkt amorterat!
Har du funderat på att sälja bilen för att få loss mer pengar till att betala av det stora lånet? Vad använde du 1,65 miljoner till?
Ja, tanken har slagit mig, men jag är lite för beroende för bilen dessvärre. I sådant fall skulle jag byta ner mig, men eftersom jag haft bilen sedan den var ny känner jag att jag lika gärna kan ha kvar den.
Det "stora" lånet avser uteslutande investeringar (ursprungligen 2 miljoner + lika mycket i eget sparande). Dessa har ett relativt högt värde idag, men det är inte värdet jag är ute efter utan att de börjar generera passiv inkomst. Där är jag delvis i år (det är i alla fall tack vare dessa som jag kunnat amortera så mycket), men det blir ju mer påtagligt när alla lån är borta sen. Med det sagt erkänner jag att jag lånat för mycket och jag lever verkligen på minsta möjliga marginal sett till pengar in och ut varje månad. Fast jag ångrar inget heller. Att se skulderna minska på det sätt de gör nu triggar mig på något konstigt sätt som jag aldrig känt med sparande. Jag kanske har en destruktiv personlighet, hehe.