• Anonym (V)

Hur mycket innan kommer ni fram till jobbet?

Jag jobbar på ett boende där vi oftast jobbar i par för att utföra vissa sysslor på morgonen. Börjar jag mitt pass 07 ser jag till att vara på plats minst 10 minuter innan för att hinna upp till min avdelning och sedan byta om.

Många av kollegorna, speciellt yngre, verkar tycka att det räcker att kliva in genom entreporten kl.7. Redo att börja jobba äe dem då inte förrän 10-15 minuter senare. Är det rimligt tycker ni? Då måste vi andra vänta och allt blir beskjutet.

Det är likadant om någon ska byta av en på eftermiddagen. Då är man ju plats lite innan för annars måste ju JAG jobba över min tid. Hur gör ni andra? 

• Svar på tråden Hur mycket innan kommer ni fram till jobbet?
  • Anonym (Camilla)

Ska ta av ytterkläder, byta skor, ställa in maten och vara på arbetsplatsen när min arbetstid börjar. Räcker gott med 15 minuter i förväg.

• Anonym (Ellen)

Det är upp till chef att leda och fördela arbetet.
    Där bör ingå att klargöra för alla inblandade vad som gäller vid arbetets start och slut. Att om du börjar 07:00 så innebär det att du ska vara ombytt och klar och redo att börja arbeta. 
    Vet du att din rutin tar 15 minuter så är du där 06:45.
    Behöver du en halvtimme så är du där 06:30.
    Den tiden äger inte arbetsgivaren utan det är ditt ansvar.
    Jag skulle ta upp det med chef och eventuellt med HR också om det behöver tas fram en allmän policy.

• Fjäril kär

Vad säger arbetsordningen och chefen?  Är det uttalat att ni exakt 7 ska bytas av och dra igång dagen eller finns det en viss flex så ni kan överlappa varandra ?

Jag började kl 8 på morgonen och hade en stunds flex . Så jag kunde byta om på min arbetstid och hoppa in i jobbet typ 8:10  .. flexen fanns även på eftermiddagen så jag gjorde mig ibland ingen brådska hem utan kunde jobba in en stund så jag kunde flexa dagen därpå. Alternativt gå hem tidigare en eftermiddag. 

Chefen hade inga problem med att vi flexade hit och dit så länge vi skötte oss på den punkten och inte satte kollegor i skiten. Att flexa en halvtimme på morgonen utan att meddela Chefen var dödsstraff.... 

• Anonym (well)

Nu jobbar jag med annat, men jag anländer på jobbet ca 7:58, börjar kl 08. Aternativen är att jag anländer 7:26 eller 8:09.

Då förutsatt att SL-trafiken inte krånglar.

Hur är det med dina kollegor, TS? Har alla bil eller har de också kollektivtrafik att förhålla sig till?

• Anonym (Beror)

För mig har det varit olika. På vissa jobb där jag haft flextid, så har jag oftast kommit lite tidigare för att vara redo att börja jobba när arbetstiden startar. På ett jobb där vi inte hade flex så kom jag när arbetstiden startade och bytte om, tog cirka 10 minuter att vara redo att starta arbetsdagen. 

• Anonym (M)

Känns som att er chef borde bestämma vad som gäller. Självklart ska den som slutar på em inte behöva vänta för att kollegan som ska ta över är sen?förväntas man vara arbetsredo en tid måste man ju komma lite tidigare alternativt få ändrat i schemat så man har de där 10-15 minutrarna. Jag hade inte godtagit att mina kollegor kom sent om det krävs rent jobbmässigt att man måste starta en viss tid eller att jag blir lidande av det och måste stanna kvar.

Nu har inte jag ett sånt jobb. Kan starta och sluta lite hur som. Ingen kollega blir lidande om jag börjar 7 eller 8. Jag har dock haft jobb förut där man ska kunna jobba prick den tiden man börjar. Så har alltid då varit i tid, redo. Sedan tycker jag personligen om att vara lite tidig på jobbet. Ta det lite lugnt, ta en kopp kaffe. Starta lugnt liksom. 

• Anonym (Umi)

Vi har en tidig fika kl 8:30 då vi pratar igenom resultat från gårdagen och kollar av att dagens planering fortfarande känns optimal. Jag gillar att komma in någon timme tidigare så att jag kan starta upp dagens experiment eller ställa iordning för dem och dubbelkolla beräkningar och resultat, men så är jag inte mycket för att jobba sent, vilket många av mina kollegor, som kommer direkt till morgonfikat, föredrar. Missar man av någon anledning morgonfikat så är det ingen katastrof utan det går att jaga rätt på folk under dagen för att stämma av senare. Det är dock inget som bör ske särskilt ofta om man vill bli långvarig i labbet.

• Dardiskåne

Jobbar som tekniker . Brukar vara på jobb senast 20 min innan passet börjar . Tycker att det är bra att man kan sitta och dricka ett kaffe och landa lite innan man börjar jobba :)

• Anonym (Yo)

Det här behöver er chef tydliggöra. Hos oss finns skriftlig information om vad som gäller och det är att när arbetstiden börjar ska man vara ombytt och på plats. 

Svar på tråden Hur mycket innan kommer ni fram till jobbet?