• Anonym (Ts)

Namn till bebis

Hej! Väntar mitt första barn tillsammans med min man. Bebis förväntas komma i början av augusti och det är en pojke enligt UL. 

Vi kommer verkligen inte överens om namn, jag är mer inne på långa klassiska och han vill bara ha ett namn (som är hans mammas favoritnamn!!). Är inget fel på det namnet, men känns lite trist att välja hans mammans favoritnamn bara för att. Varför inte välja något av våra favoritnamn. Nu har diskussionen tagit stopp, han vill inte diskutera utan han vill verkligen bara ha det namnet. Funderar på om jag ska gå med på namnet för att det ska bli lugn och ro, men vill ju egentligen inte ha det namnet innerst inne. 

Namnet i sig är inget fel på, det är ett vanligt namn men inte i min smak, tänk typ Kevin/Troy det hållet. 

Min stil är väl mer klassiska namn såsom Benjamin/Gabriel. Hur ska man gå tillväga när man inte är överens? Ångrar nästan att jag skaffade barn..

• Svar på tråden Namn till bebis
  • trollhona

Ni hittar en kompromiss, förslagsvis så kan hans mamma skaffa ett husdjur om hon promt ska ha det namnet.. och ni kan använda det som andranamn till er son.

Kevin och Gabriel är ju inte samma typ av namn, så ni får ju hitta ett som fungerar för er bägge. Vad för namn är det han snöat in sig på?

• Anonym (Kram)

Oj, vilket trist situation nu när allt ska vara mysigt och underbart. Hans mamma har absolut INGENTING att säga till om i detta. Det är ni två som ska bli föräldrar, hon har haft sin chans där!

Jag tycker att ni båda stryker era favoritnamn från listan. Försök att få honom att förstå om det vore omvända roller, att du tvingade igenom ett namn som han inte tyckte om. 

Så börja med en blank canvas och tänk utanför boxen båda två. 

• Anonym (Kram)

Vi var i lite samma situation när vi skulle gifta oss och skulle välja efternamn. Jag har ett väldigt vanligt svenskt förnamn men lite unikare efternamn. Min man har ett unikt förnamn men väldigt vanligt efternamn. 

Han ville prompt att vi skulle ta hans efternamn då han är ensam son och ville föra namnet vidare. Men mitt namn skulle typ blivit Anna Andersson, och så svensson ville jag inte vara. 

Det blev en låsning för oss och ett par tuffa veckor där vi grälade om det dagligen. Jag insisterade inte på att vi skulle ta mitt efternamn, men jag ville inte ta hans. Och av ren tillbaka-kaka vägrade han ta mitt. 

Så vi satt ner med våra föräldrar och förklarade situationen. De tyckte att vi skulle kolla bakåt i släkthistorien och se om vi hittade något äldre efternamn som vi tyckte om. Och då visade det sig att min svärmors farmor hade ett väldigt fint flicknamn som aldrig ärvts vidare och som nu saknade ägare i Sverige. 

Så det tog vi. 

• Anonym (Hm)

Jag har tre namn för att mina föräldrar inte kunde komma överens. Ett tilltalsnamn och två andranamn, om man kan säga så :) ni FÅR ha fler än ett. Är det tilltalsnamnet som ni har svårt att kompromissa om så finns väl ingen direkt lösning mer än att någon måste ge sig. Den som ger sig får välja nästa barns namn utan diskussion 😅 om det planeras fler i framtiden såklart

• Embla twopointoh

Han kan inte få det namnet han vill ha (att det är hans mammas favoritnamn ser jag som irrelevant), och du kan inte få det namn du vill ha. Då måste ni hitta någon typ av kompromiss.

Sonen kan få två namn och ni bestämmer varsitt, och kallar sonen bägge, antingen som ett dubbelnamn eller så säger ni olika till sonen. 

Eller så kan ni lotta vilket namn sonen ska ha som tilltalsnamn.

Ni kan också komma överens om ett tredje namn. Till exempel så tar ni fram en handfull namn tillsammans som bägge tycker är okej, och så väljer ni bland dem (eller lottar bland dem).

Förhandling är också ett alternativ. Ni kan säga att den som inte bestämmer namn till sonen, får något annat istället, till exempel bestämma namn på eventuellt syskon, eller vara den som har sista ordet om vilket hus ni ska köpa, eller vad ni nu kan komma på. 

• Anonym (Kram)
    Anonym (Hm) skrev 2025-06-05 09:57:00 följande:

Jag har tre namn för att mina föräldrar inte kunde komma överens. Ett tilltalsnamn och två andranamn, om man kan säga så :) ni FÅR ha fler än ett. Är det tilltalsnamnet som ni har svårt att kompromissa om så finns väl ingen direkt lösning mer än att någon måste ge sig. Den som ger sig får välja nästa barns namn utan diskussion 😅 om det planeras fler i framtiden såklart

Samma här Cool mina föräldrar satte sina favoritnamn som mellannamn och lottade fram mitt tilltalsnamn. 
  • spöke

Ta en paus i namndiskussionen. Ni har lång tid kvar att bestämma er så stressa inte. Och gå inte med på något som du inte vill. När bebisen väl är här kanske hans namn känns självklart för er båda.

• Anonym (C)

Avvakta tills bebisen är född, ofta faller namnet på plats då.

• Anonym (Lista)

Hej vilken tråkig situation men  gå inte med på ett namn bara för att. 
    Jag och min sambo gjorde en lista på alla namn vi gillade ,sen satt vi och markerade de namn vi tyckte om lite extra. Så jag hade tex en stjärna och han en cirkel. sen tittade vi på de namnen vi båda gillade gemensamt. Båda måste va okej med namnen. Vi bestämde namnen efter att barnen hade fötts också och ibland ändrades favorit namnen. Mitt tips är att göra så! Ni har ju fler namn ni gillar tänker jag:)

• Anonym (X)

Jag och maken satte oss och gick igenom barn namnen innan vi blev gravida, bara för att minska stressen med hormoner och annat.
    Men att hans morsa skulle fått något att säga till om kan hon ju se sig i stjärnorna efter. Hon har haft chansen att döpa sina barn.

Jag är nyfiken på vad det är för namn han vägrar ge sig för- varför är det så viktigt? Troy är ju inte ett vanligt namn i Sverige alls så vad är det egentligen? Liam?

• Anonym (.)

Jag och min sambo väntar vårt första barn. Vi har kommit fram till ett flicknamn vi båda älskar men kan inte inte komma på ett enda killnamn vi båda tycker om! 
    Om jag föreslår ett som han inte gillar så diskuterar vi inte det vidare. Samma om det är ett namn jag inte gillar. För oss är det självklart att vi båda måste älska namnet! 

Den man får växa upp och släppa de namnet. Och du kanske behöver släppa de namnen han inte gillar 

Inte svårare än så faktiskt 

• trollhona
    Anonym (.) skrev 2025-06-08 17:30:56 följande:

Jag och min sambo väntar vårt första barn. Vi har kommit fram till ett flicknamn vi båda älskar men kan inte inte komma på ett enda killnamn vi båda tycker om! 
    Om jag föreslår ett som han inte gillar så diskuterar vi inte det vidare. Samma om det är ett namn jag inte gillar. För oss är det självklart att vi båda måste älska namnet! 

Den man får växa upp och släppa de namnet. Och du kanske behöver släppa de namnen han inte gillar 

Inte svårare än så faktiskt 

OT men vad är det för killnamn ni gillar då? Ifall ni behöver tips :)
  • Anonym (.)
    trollhona skrev 2025-06-08 20:45:26 följande:
    OT men vad är det för killnamn ni gillar då? Ifall ni behöver tips :)
    Jag råkade ge tummen ner på din kommentar och nu får jag inte bort den 😅 men det var inte meningen! 

Sambon gillar namnet Otto och jag älskar namnet Elis, men där kommer vi inte överens! Det namnet vi är närmast att komma överens om är Sigge! 
    Tycker det sjukt svårt med killnamn.. 
  • trollhona
    Anonym (.) skrev 2025-06-09 19:20:02 följande:
    Jag råkade ge tummen ner på din kommentar och nu får jag inte bort den 😅 men det var inte meningen! 

Sambon gillar namnet Otto och jag älskar namnet Elis, men där kommer vi inte överens! Det namnet vi är närmast att komma överens om är Sigge! 
    Tycker det sjukt svårt med killnamn.. 
    Fina namn allihopa, men olika.
    Tänker att namnet Elliott skulle var en kombination av era namn, med respektive favoritnamn som smeknamn.

Sigge/Sigvard är gulligt. 
    Namn i liknande stil: Sixten, Ossian, Elias, Owe, Alec, Silas, Oliver
  • Anonym (.)
    trollhona skrev 2025-06-09 21:15:41 följande:
    Fina namn allihopa, men olika.
    Tänker att namnet Elliott skulle var en kombination av era namn, med respektive favoritnamn som smeknamn.

Sigge/Sigvard är gulligt. 
    Namn i liknande stil: Sixten, Ossian, Elias, Owe, Alec, Silas, Oliver
    Älskade Elliot och Elias!! Och Sixten var också fint 🥰 tack för superbra tips!! Ska kolla med sambon vad han tycker om dem 😃
  • Tukt

Ni kanske ska börja med att inte leta efter ett namn till en "bebis", utan till en människa. Bebisar har en tendens att växa och bli tonåringar och sedan slutligen vuxna.

Svar på tråden Namn till bebis