• Anonym (Maris)

Vad är eleganta färger på kläder?

Vilka färger på kläder upplever du vara eleganta och klassiska? 

Vilka färger är motsatsen till eleganta? 

Jag tänker främst på fina kläder till vardags och alltså inte på festkläder. 

• Svar på tråden Vad är eleganta färger på kläder?
  • Anonym (Martin)

MIn åsikt är:

Svart, grått, blått och ljusa färger på sommaren. Skrikiga går bort.

• Anonym (Minna)

Jag tycker alla färger kan vara fina, beror helt på nyans och mönster samt typ av tyg. 

Se bara på vårt kungahus när de arbetar. 

• Anonym (W)

Enfärgat marinblått, beige, vitt (speciellt vit blus, vit skjorta), randig skjorta i blått och vitt, brunt samt dovare och mildare varianter av grönt, lila, ljusgult osv. 

Inte skrikiga färger eller knasiga mönster.

Matcha gärna så att du inte har fler än 3 färger på dig. 

En kostym och några skjortor kommer man långt med. Gärna set av olika slag där byxa/kjol och topp hör ihop. 

Anonym (Minna) skrev 2025-06-05 16:20:27 följande:

Jag tycker alla färger kan vara fina, beror helt på nyans och mönster samt typ av tyg. 

Alla färger är fina, men alla färger är inte eleganta.

Kungligheterna klär sig ofta enligt ganska strikta regler när det gäller färg och snitt, såsom att drottningen och eventuellt kronprinsessan har starkast färger på sig och de övriga prinsessorna oftast har mer nedtonade färger för att markera rang. När prinsessorna av lägre rang gör uppdrag på egen hand kan de ha mer färgstarka kläder. Kronprinsessan kan ha en chockrosa kavaj, men det skulle inte vara elegant på dig och mig. Hon behöver synas, ta plats.  

För oss "vanlisar" så gäller att elegant inte är för starka färger, att snitten och accessoarerna är klassiska och att allt är välstruket, pressat och välvårdat. 

• Anonym (Navy)

Marinblått vit och beige 
    mom du inte går i svartvitt 

• Anonym (Maris)
    Anonym (Martin) skrev 2025-06-05 16:12:27 följande:

MIn åsikt är:

Svart, grått, blått och ljusa färger på sommaren. Skrikiga går bort.

Håller med om skrikiga färger. Men kan en skrikig färg som t ex chockrosa vara fint på en väska om man är helt klädd i svart eller mörkblått?
    Anonym (Minna) skrev 2025-06-05 16:20:27 följande:

Fint ja, men inte alltid elegant eller stiligt. 
    Anonym (Navy) skrev 2025-06-05 16:38:44 följande:

Marinblått vit och beige 
    mom du inte går i svartvitt 

Jag vet att svart/vitt är en hit för nästan alla men jag har jättesvårt för det. 

• Anonym (Maris)
    Anonym (W) skrev 2025-06-05 16:37:22 följande:

Enfärgat marinblått, beige, vitt (speciellt vit blus, vit skjorta), randig skjorta i blått och vitt, brunt samt dovare och mildare varianter av grönt, lila, ljusgult osv. 

Inte skrikiga färger eller knasiga mönster.

Matcha gärna så att du inte har fler än 3 färger på dig. 

En kostym och några skjortor kommer man långt med. Gärna set av olika slag där byxa/kjol och topp hör ihop. 

Alla färger är fina, men alla färger är inte eleganta.

Kungligheterna klär sig ofta enligt ganska strikta regler när det gäller färg och snitt, såsom att drottningen och eventuellt kronprinsessan har starkast färger på sig och de övriga prinsessorna oftast har mer nedtonade färger för att markera rang. När prinsessorna av lägre rang gör uppdrag på egen hand kan de ha mer färgstarka kläder. Kronprinsessan kan ha en chockrosa kavaj, men det skulle inte vara elegant på dig och mig. Hon behöver synas, ta plats.  

För oss "vanlisar" så gäller att elegant inte är för starka färger, att snitten och accessoarerna är klassiska och att allt är välstruket, pressat och välvårdat. 
    Så enfärgat generellt är elegant? Men hur lyckas man matcha så att alla delar är samma färg eller gör det inget om det är lite olika nyans på byxor och top? Menar inte kostymer nu utan när man själv plockar ihop delarna. 

Det stämmer bra att Vickan kan se bra ut i chockrosa men jag skulle se och känna mig utklädd när jag har det. Och då har jag ändå fått en del tröjor i chockrosa av mannen på sistone och han och folk på stan ger komplimanger till mig när jag har det. Hmmm...? Fattar ingenting. Men jag känner mig inte elegant i det och lite utklädd. 

Vad tycker du om en stark färg på väska och/eller skor till annars nedtonade färger på kläder? Bu eller bä? 

Smycken vad är mest elegant där? Jag tänker tunna halsband med något hänge t ex och smycken med diamanter främst. Ringar kan vara lite mer rejäla men inga cocktail ringar till vardags iaf.  Absolut inga stora örhängen. För min egen del så gillar jag äkta guld och äkta stenar och skulle aldrig ta på mig bijouterier. 
  • Anonym (Lill)

Som någon tidigare nämnde, kungahuset ska representera Sverige och ska därför synas. De har dessutom fina färger själva, så att de klarar starka färger utan att se jättebleka ut.

Men drottning Elisabeth av Storbrittanien hade också starka färger, just för att hon oftast var hvudpersonen vid olika tillfällen. 

Vi vanliga får ta de färger som vi passar i. Just nu är det nedtonat som gäller. Det är väl bara när det gäller sommarklänningar som även de dyrare märkena har lite mer färg och mönster.

När det gäller killar är det enkelt, blått, vitt, ljusbeige, olika nyanser av grått och vid några tillfällen även svart, anses elegant.

Av någon anledning anses lila inte vara så elegant, men det gäller mest de starka, mörka varianterna. Själv gillar jag en väldigt ljus, kall lila färg. Men den är färgsvag. 

• Anonym (Maris)
    Anonym (Lill) skrev 2025-06-05 17:49:30 följande:

Som någon tidigare nämnde, kungahuset ska representera Sverige och ska därför synas. De har dessutom fina färger själva, så att de klarar starka färger utan att se jättebleka ut.

Men drottning Elisabeth av Storbrittanien hade också starka färger, just för att hon oftast var hvudpersonen vid olika tillfällen. 

Vi vanliga får ta de färger som vi passar i. Just nu är det nedtonat som gäller. Det är väl bara när det gäller sommarklänningar som även de dyrare märkena har lite mer färg och mönster.

När det gäller killar är det enkelt, blått, vitt, ljusbeige, olika nyanser av grått och vid några tillfällen även svart, anses elegant.

Av någon anledning anses lila inte vara så elegant, men det gäller mest de starka, mörka varianterna. Själv gillar jag en väldigt ljus, kall lila färg. Men den är färgsvag. 

Tänker du på lavendel? Det är fint. Att hitta färger man passar i är en ren djungel tycker jag. 
  • Anonym (Maris)

Kan rosa vara elegant och vilken nyans av rosa isf?

• Anonym (Lill)
    Anonym (Maris) skrev 2025-06-05 18:06:24 följande:

Kan rosa vara elegant och vilken nyans av rosa isf?

Det jag vet är att rosa är jättemodernt just nu. Särskilt lite starkare rosa.

Svårt att säga om det är elegant. Man får nog välja nyans med eftertanke, kan bli väldigt romatiskt och gulligt (inget fel i det, men det kanske inte är jätteelegant.)
Svar på tråden Vad är eleganta färger på kläder?