Inlägg från: Anonym (Aralia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Aralia)

Ekonomi som sambo med särkullbarn

Vi satte undan barnbidraget till vårt barn och pengar det fick av mor/farföräldrar, så han startade med en miljon vid 18. Då har jag lagt mycket energi på att lära ut hur man beter sig med pengar och hanterar en budget från att barnet var 7 år gammalt, samt visat vilken tid det tar att jobba ihop den summan för någon med normala inkomster. 

Vårt barn är nu väldigt förnuftigt, investerar av sitt lån varje månad och lever snålt för att bygga kapital fortare. Känner man sig sjkälv och sitt barn är det inget problem att förklara att kapital ska användas till saker som varar, som bostäder, körkort och utbildning. Roligheter får man använda sin lön till när man får en.

• Anonym (Aralia)
    Anonym (Julia) skrev 2025-06-06 10:19:06 följande:
    Jag tror att det kan vara nödvändigt att vara gifta och komplettera med äktenskapsförord, testamente mm.

Balansen mellan lyx och sparande är svår. Jag tänker på de kompisar som kommer kunna göra FIRE inom 10 år, men det verkar också så meningslöst om man antingen råkar dö innan dess , men också att inte längre bidra till samhället och bara pilla naveln resten av livet.
    Jag vet två som har gjort FIRE och den ene är nog den olyckligaste person jag vet. Lever helt utan sammanhang med resten av verkligheten och fick en käftsmäll av inflationen nu senaste åren. Sitta och glo i en central tvåa i betongen, hur kul är det?

Den andre kan när han vill gå tillbaka och konsulta lite för dyra pengar så han vet nog bättre vad han gör.
Svar på tråden Ekonomi som sambo med särkullbarn