• Anonym (Panik)

Hon gravid, känner mig lurad!

Jag har träffat en tjej ett par gånger, dejter osv. Och så slutade det med att vi hamnade i säng. Vi har sex, och när jag känner att jag är på väg att komma frågar jag om hon äter p-piller. Hon säger att det är lugnt och att hon gör det. efteråt känner jag mig lite nojig och frågar igen. Hon säger ja, att hon har ätit i flera år och aldrig varit några problem. Några veckor senare hör hon av sig och säger att vi måste ses och prata om en grej. När vi gör det berättar hon att hon är gravid! Vi är båda rätt skärrade. Men så säger hon att hon inte vet om hon vill ha barnet eller inte. jag är 22, hon 23, vi pluggar båda och är i ett läge där barn verkligen inte passar in. 

vi Pratar om hur fan det kunde hända fast vi hade skydd. Hon berättar att det inte heller är vanliga p-piller hon ätit utan någon variant som inte är lika säkert? Plus att hon tydligen i efterhand googlat och sett att det tydligen finns ännu större risk om man är överviktig osv. 

Men så när vi pratar igen senare säger hon att hon nog vill behålla ändå! Jag vet inte. Jag känner mig inte alls redo att bli pappa, och jag känner mig också lite lurad att hon var så säker på att allt var lugnt och att hon hade skydd, sen visar det sig inte vara helt sant. 

• Svar på tråden Hon gravid, känner mig lurad!
  • Aniiee

HON hade skydd.

DU hade inget skydd. Antar jag eftersom du frågade om P-piller. mitt i akten

DU har ansvar för DINA spermier. Du ska inte behöva fråga.

Om någon har lurat dig så är det du själv.

Lärdom till nästa gång. 

Blir det en unge så är det bara att steppa upp. Även det DITT ansvar för konsekvensen av DINA spermier.

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • NinniQX

Du vet väl hur barn blir till? Om du inte vill ha barn nu så är det väldigt korkat att fråga om skydd precis innan du ska komma utan sånt tar man väl innan! 
    Sen hade hon skydd men inte du. Så hur kan du känna dig lurad.

• Dexter dot com

Klart att det är skönt att kunna lägga skulden på någon annan men det är ju du som inte tagit ansvar och skyddat dig mot att nån blir gravid mot din vilja! Hur kan du ha missat att om man inte vill ha barn och sjukdomar så skyddar man sig oavsett vad den andre säger ?!

• Dardiskåne
    NinniQX skrev 2025-06-06 03:51:21 följande:

Du vet väl hur barn blir till? Om du inte vill ha barn nu så är det väldigt korkat att fråga om skydd precis innan du ska komma utan sånt tar man väl innan! 
    Sen hade hon skydd men inte du. Så hur kan du känna dig lurad.

helt rätt !
  • Anonym (Polly)

Förstår att det är en skitjobbig situation. Men barn är vad som kan hända om man har oskyddat sex (vilket du hade). Du kan inte göra annat nu än att invänta hennes beslut. Jag förstår att det är fruktansvärt stressande, men det är du själv som satt dig i den här situationen. Det är nog det första du behöver inse och acceptera. Om du behöver prata med någon så gå till UMO. Det här är en situation de har stött på förr och de kan vara bra att ventilera tankar och känslor med. 

När det känns jobbigt, kom ihåg att hon påverkas betydligt mer av det här än vad du gör. Det här är en mycket mer besvärlig situation för henne. Det är hon som är gravid med alla de påfrestningar och risker det innebär (itan modern sjukvård dör många gravida/födande). Du blir förälder, men kan på ett helt annat sätt fortsätta ditt liv som vanligt det kommande året (typ). Sen är det upp till dig om du vill  ta ansvar för dina handlingar, eller vara en liten lort. 

Hon verkar vilja ha med dig i detta, annars hade hon inte kontaktat dig så här tidigt. Om jag var i din sits skulle jag ta den möjligheten, för att vara en del i sitt barns liv är en chans som aldrig kommer tillbaka igen. 

• Lynx123

Att det fortfarande finns folk 2025 som inte förstår att sex utan kondom kam leda till både obotliga könssjukdomar och graviditeter!!!! Blir så trött. Ledsen om jag inte låter särskilt medkännande men det här är en situation du satt dig själv i. Hon hade åtminstone något slags skydd och du hade inget. Dessutom visste du inte om hon hade skydd när du började ha sex med henne men valde ändå att vara oskyddad.

Nu får du helt enkelt vara så stöttande och tålamodlig du kan. Om hon väljer att behålla så kan du åtminstone se till att bli en så ansvarsfull och fin pappa som möjligt.

• Anonym (Polly)

Uttryck för guds skull inte din känsla av att ha blivit lurad inför mamman. Om det blir ett barn av detta är det jätteviktigt att ni har en god relation till varandra. 

Hon försökte skydda sig från graviditet och du gjorde inte det, så är det någon som är offer i den här situationen så är det hon. Hon tog sitt ansvar. Det gjorde inte du. 

Dina känslor av ånger bör du nog ventilera med andra än henne. I samtalen med henne. Var tydlig mot henne med att du förstår att du har ett ansvar för den uppkomna situationen och håll dig sedan till hur ni ska göra framöver om hon bestämmer sig för att behålla. 

• EnAnonumius

Så som alla andra skriver i tråden.
    Du har inte blivit lurad.Jag KAN ju förstå att det är bekvämt att säga så att "man blivit lurad", men nej lurad har du inte blivit.

Du är runt 23år och borde förstå hur barn blir till och hur man skyddar sig.

Du ville inte bli pappa, då skulle du använda kondom. Dina spermier är ditt egna ansvar.

Tjejen gjorde sitt bästas med att skydda sig mot graviditet, genom p-piller.. Dock så är inga p-piller ett 100% skydd..

Vad gjorde du, som inte vill bli pappa ännu?

Jo följande..... Du struntade i att ta egenansvar för dina spermier genom att strunta i att använda kondom. Som sagt om du inte vill bli pappa, så, på med kondomen. Krävs knappast att man är en Einstein på den.

Det du kan göra nu är att lägga in om önskemål om att hon tar abort.. Men du kan aldrig tvinga henne eller kräva att hon tar abort. Behåller hon barnet och det är ditt så skall du steppa upp och ta ditt 18-21åriga ansvar vi ekonomiska meddel och att vara en så bra pappa du kan bli för barnet.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Flippany)

Du har inte blivit lurad. Eller jo: du verkar ha blivit ilurad att du saknar ansvar för dina spermier och för att använda skydd. Men det är inte hon som nu är gravid som står för det luret utan du själv. 
    Du lurade också henne: genom att inte använda kondom signalerade du att du var med på banan om vad konsekvensen av det kunde bli och att du  var okej med det. 

• Zoegazz

Ställer mig mot kören och säger du kan visst ha blivit lurad. Vet själv en kvinna som blivit gravid men sagt till sin man att hon skyddade sig och ja, det finns absolut kvinnor som vill ha barn och gör såhär så kan vi snälla sluta framställa kvinnor som änglar i alla väder för så ser tyvärr inte verkligheten ut. Nu vet vi inte om det var så i detta fallet och som andra nämner måste ni män lära er att skydda er. Ni kan nämligen aldrig lita på en främmande kvinna, eller på att hennes val av preventivmedel räcker då man i otursfall kan bli gravid med alla medel som finns därute.
    Och med detta sagt, du kommer inte ifrån det ekonomiska ansvaret men det emotionella. Det är upp till dig att avgöra om du vill vara delaktig. Tänker du också borde söka psykologkontakt för att bena i detta. Och glöm inte göra faderskapstest om det blir ett barn hon påstår är ditt. 

Svar på tråden Hon gravid, känner mig lurad!