• Anonym (Lärare)

Lärare ledig sommar

Hej

hos oss verkar det som vi börjar vid midsommar o ska vara tillbaka till 8aug har vi bara 7 veckor p palmades i år ?

• Svar på tråden Lärare ledig sommar
  • Anonym (Lärare)

Har vi bara 7 v i sommar , någon som vet?

• Anonym (I)
    Anonym (Lärare) skrev 2025-06-06 10:05:37 följande:

Har vi bara 7 v i sommar , någon som vet?

Allvarligt - är du verkligen lärare? 
  • Anonym (Lärare)

Om man inte vill svara på frågan så förstår jag inte varför man ödslar sin tid på att skriva här? Så återigen någon som vet om det är 7 veckor iår? 

• Anonym (Jag har 3 plus 2 veckor)

Ingen annan vet ju din anställningsform och var du jobbar.
    Är du nyutexaminerade och vill göra ditt bästa eller en gammal slöjdlärare som använder planeringstimmar för uppiggande fisketurer?

• Anonym (Lärare)

Signatur lärare och i rubriken står det? Ja, jag är lärare med ferietjänst! Frågar om någon vet varför det bara är 7 veckors ledighet igår? 

• Anonym (VA!!!!!)
    Anonym (Lärare) skrev 2025-06-06 10:26:31 följande:

Signatur lärare och i rubriken står det? Ja, jag är lärare med ferietjänst! Frågar om någon vet varför det bara är 7 veckors ledighet igår? 

Vad är "signatur lärare"? Och du har varken skrivet det eller något annat i rubriken. Det enda du skrivit  är "palmandes", vad det nu är.
  • Anonym (E)

Inte för att jag tror på att du verkligen är lärare men om barnen är lediga runt 10 veckor så är det väl rimligt att ni "bara" har 7 veckor, det är ju jobb lite efter skolavslutningen och så startar ni ju lite tidigare för planering etc. Hur kan du inte veta hur det ligger till på din egen arbetsplats? 

• Anonym (.)

Är du den enda läraren med ferietjänst på din skola?
    Vore det inte enklare att fråga en kollega, alt chefen?

• Anonym (Lärare 2)

I år är det något kortare sommarferie, ja. Detta beror på hur röda dagar infaller under läsåret. Vi har 194 a-dagar under året. 

• Anonym (Kanske)
    Ledighet. De semesteranställda lärare har 5 veckors ledighet. Lärare anställda med ferietjänst har följande lov: höstlov, jullov, sportlov och påsklov och sommarlov. Det innebär att utöver de lagstadgade fem veckorna (semester i början av sommarferien) har de ledigt runt 7 veckor till (år 2024)

• Anonym (Också lärare)

Antalet arbetsdagar är per läsår (alltså augusti till juni). Man börjar lite olika datum i augusti olika år. Om ni i er kommun började ganska sent i augusti -24 och ganska tidigt nu i augusti -25 så kommer detta sommarlovet att bli lite kortare än vanligt. Nästa år kanske det istället blir lite längre. Hur olika helgdagar ligger och hur långt jullovet blir spelar också in. 

• Anonym (LeksandXXX)

Lärarna förtjänar verkligen ca 12 veckor ledigt per år. Arbetsmiljön är undermålig, stökiga, bråkiga, hotfulla och spydiga elever och i genomsnitt 15.000 kr/ månad för låg lön. Lärarlönerna borde ligga mellan 45.000-75.000 kr/månad.

• Aliona
    Anonym (LeksandXXX) skrev 2025-06-07 22:38:58 följande:

Lärarna förtjänar verkligen ca 12 veckor ledigt per år. Arbetsmiljön är undermålig, stökiga, bråkiga, hotfulla och spydiga elever och i genomsnitt 15.000 kr/ månad för låg lön. Lärarlönerna borde ligga mellan 45.000-75.000 kr/månad.

Jag skulle tycka att det är viktigare att fixa den usla arbetsmiljön än att ge högre lön för att stå ut med den. 
Svar på tråden Lärare ledig sommar